Jump to content

Motorolje på 4 sylindra Bmc diesel, hvilken type?


Skogens Konge

Recommended Posts

Jeg ville starte med å anbefale no etter kvalitetskriterier som API eller CCEA, og ikke etter tykkelse slik som det er gjort her på denne tråden.

 

 

Ja.da kan du jo google motoren,så kan du svare

 

Men på en annen side dekker dagens oljer de fleste spesifikasjoner

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Samtlige oljer som produseres i dag er "gode nok" for en gammel BMC fra syttitallet! Men viskositeten er viktig, da for tynn olje er uheldig for en slik gammel sliter. Derfor 15W-40, som er "passe tykk". Men om den er av API klasse CE, CF eller CG er ikke like kritisk. Alle disse er uansett mye bedre enn det som fantes da motoren var ny. Selv bruker jeg for øyeblikket en olje fra Felleskjøpet, som er en Statoil olje med API klasse CH-4. En kjempebra olje, koster litt over 30,- kroner literen og er strengt tatt "for god" for min gamle Ford fra 1990. Men å finne en 15W-40 olje som er for dårlig for en syttitalls dieselmotor uten turbo ut fra API standarden, nei det lar seg vel knapt nok gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her i Drammen har vi noe som heter Lastebilutstyr de har Statoil sae 30 på 10l dunk til en hygelig pris , er helt sikker på traktorverksteder ol har dette.

 

Før jobbet jeg med bla omc båtmotorer og da hadde vi omc cobra motorer og de skulle bare ha oms cobra sae 30 olje.

 

Jeg brukte dette på min bmc 36 hk motor og mener bestemt den fikk en mykere gange av denne oljen kontra en multi grad olje .

 

ps i dag har jeg Perkins 49hk og bruker ikke anet en sae 30.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Jeg ville starte med å anbefale no etter kvalitetskriterier som API eller CCEA, og ikke etter tykkelse slik som det er gjort her på denne tråden.
Kan vel være enig her.Som regel står det skrevet i klar tekst på embalasjen hvilke motorer oljen er beregnet på, og dermed har produsenten til en viss grad forklart hva disse kodene betyr. Er det dårlig med tekst er det avgjort en fordel å kjenne kodenes betydning. Der er jo en oppfatning at jo lengre ned man kommer i alfabetet desto bedre er kvaliteten. Tar man en olje med API kode CF-4 ,så er det olje for turbodiesel produsert etter ca.1990. Det er avgjort ikke denne BMC motoren og det er en forkammermotor uten turbo.

 

Ellers anbefales ofte eldre slitte motorer å gå over til tykkere olje. Det kan være riktig, men det er ikke alltid de som anbefaler det tenker på at en båtmotor som regel har oljekjøler. Da kan oljen bli for tykk ved varm motor.

Link to post
Share on other sites

OK! I henhold til tabellen under virker det da naturlig at denne motoren skal ha en CD olje. Eventuelt kanskje også en CC olje, siden motoren ikke har turbo. Hvis du får tak i olje med så lav spec da. Jeg har ingen som helst problemer med å bruke en "bedre" olje på mine motorer...

 

 

Olje for dieselmotorer :

 

 

 

Systemet for å spesifisere olje til bruk i dieselmotorer er bygget opp på samme måte som for bensinmotorer, men med en annen identifikasjonsbokstav, "C". C er en forkortelse for "Commercial", og forteller oss at det nå handler om en motorolje for dieselmotorer.

 

Som for bensinmotorer følges alfabetet for å vise kvalitetsnivået.

 

 

 

API systemet for dieselmotorer, historikk :

 

 

 

API CA ca. 1950

 

 

 

API CB ca. 1955

 

 

 

API CC ca. 1960 - Bør ikke benyttes i turboladede motorer

 

 

 

API CD ca. 1965 - Godkjent for turboladede motorer

 

 

 

API CD -2 - Detroit Diesel 2-takter.

 

 

 

API CE ca. 1984 - VDS, DB 228.1/3 (brukt av europeiske tyngre dieselmotorer)

 

 

 

API CF ca. 1990 - Erstatter API CD

 

 

 

API CF-4 ca. 1990 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.)

 

 

 

API CF-2 ca. 1994 - Spesielt for to - takts dieselmotorer ( eksempel Detroit Diesel )

 

 

 

API CG-4 ca. 1998 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.)

 

 

 

API CH-4 ca. 1999 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.)

 

 

 

I praksis viser API kodene ikke bare oljens kvalitet, de viser også bruksområdet for oljen, dvs.

 

de forteller oss om oljen kan brukes både på dieselmotor og bensinmotor, eller f.eks kun på dieselmotor.

 

Dette er gjort ved at man kombinerer kodene fra diesel og bensinmotoroljene :

 

 

 

API SJ / CF - viser at oljen primært er beregnet for bensinmotor, men at den også kan brukes i

 

turboladet dieselmotor.

 

 

 

API CD / SG - viser at oljen primært er beregnet for turboladet dieselmotor, men at den også

 

kan brukes i bensinmotor.

 

 

 

API CE - viser at oljen er beregnet for turboladet dieselmotor, og ikke bør benyttes i bensin -

 

motorer.

 

 

 

API kodene framgår alltid på etikettene på oljeemballasjen og i instruksjonbøker/ anbefalings-

 

tabeller for kjøretøy.

 

 

 

Med andre ord - er du i tvil om hvilken motorolje du skal velge, slå opp i instruksjonsboken / anbefalingstabellen for kjøretøyet og sjekk mot etiketten på oljeemballasjen.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...