Skogens Konge Startet 27.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2009 Har en 4 sylindra Bmc diesel i Hanto`n min jeg tenkte å bytte motorolje på, er det bare å kjøpe olje beregnet for dieselmotorer på f.eks Mekonomen eller lignende eller er det noe som er bedre og beregnet for båtmotorer? Fint med litt tips og erfaringer Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Ta deg en tur på Mekonomen eller Biltema du. Ikke noe i veien til denne oljen, og det skåner lommeboka en del Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Mineralsk 15W-40 olje er det rette valget for en slik motor! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Ikke kjøp syntetisk, for den finner vei gjennom alt som er av pakninger på en gammel motor. Mineralsk er billig og bra Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 27.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2009 Mobil 15 / 40 Devac kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 felleskjøpet 15-40 dieselolje funker bra. Brukte den tidligere på bmc'en. koster vel rundt 350 kr for en kanne tror jeg. Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skogens Konge Svart 28.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Takker og bukker for svarene, burde klare å finne en type som er bra! Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 At dere tørr å anbefale en olje ut fra tykkelse og ikke kvalitet. Ja ,ja der hvor ingen ting fins har selv keiseren tapt sin rett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 HVa mener du med det solbris?? Mener du at Biltema sin mineral olje ikke er god nok?? Og hva har du til denne begrunnelsen? Kjøper du bare dyr olje på statoil o.l? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 (redigert) Biltema kjøper olje av Statoil så vidt jeg vet, og den er like god noe annet. Har brukt den på snekka mi i 6 år, og ikk hatt noe problemer forbundet med det Redigert 28.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Bruk sae 30 mineralsk Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Ikke lett å få tak i alle steder det da Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 At dere tørr å anbefale en olje Hva vil du anbefale? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Er dette en Leyland "traktor" motor? Mener den vil gå best på mineralsk 15 eller 20 -40 olje som er nevnt tidligere her Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Flere mototfabrikanteranbefaler singlegrade olje i stedet for multigrade Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 I flyindustrien er det ikke lov med annet enn singlegradeoljer. Ikke engang syntetisk er tillatt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Jeg ville starte med å anbefale no etter kvalitetskriterier som API eller CCEA, og ikke etter tykkelse slik som det er gjort her på denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Jeg ville starte med å anbefale no etter kvalitetskriterier som API eller CCEA, og ikke etter tykkelse slik som det er gjort her på denne tråden. Ja.da kan du jo google motoren,så kan du svare Men på en annen side dekker dagens oljer de fleste spesifikasjoner Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Samtlige oljer som produseres i dag er "gode nok" for en gammel BMC fra syttitallet! Men viskositeten er viktig, da for tynn olje er uheldig for en slik gammel sliter. Derfor 15W-40, som er "passe tykk". Men om den er av API klasse CE, CF eller CG er ikke like kritisk. Alle disse er uansett mye bedre enn det som fantes da motoren var ny. Selv bruker jeg for øyeblikket en olje fra Felleskjøpet, som er en Statoil olje med API klasse CH-4. En kjempebra olje, koster litt over 30,- kroner literen og er strengt tatt "for god" for min gamle Ford fra 1990. Men å finne en 15W-40 olje som er for dårlig for en syttitalls dieselmotor uten turbo ut fra API standarden, nei det lar seg vel knapt nok gjøre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Vi kan jo snu på flisa og spør oljeprofessor solbris hvilke mineralske 15W-40 dieselmotoroljer i handelen som ikke tilfredstiller denne BMC motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Ikke hør på noen her bruk omeg 3 ren og fin Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Blir luktenes godt da hver gang en skal skifte olje? Kan jo gå over til tran Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Her i Drammen har vi noe som heter Lastebilutstyr de har Statoil sae 30 på 10l dunk til en hygelig pris , er helt sikker på traktorverksteder ol har dette. Før jobbet jeg med bla omc båtmotorer og da hadde vi omc cobra motorer og de skulle bare ha oms cobra sae 30 olje. Jeg brukte dette på min bmc 36 hk motor og mener bestemt den fikk en mykere gange av denne oljen kontra en multi grad olje . ps i dag har jeg Perkins 49hk og bruker ikke anet en sae 30. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 28.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2009 Jeg ville starte med å anbefale no etter kvalitetskriterier som API eller CCEA, og ikke etter tykkelse slik som det er gjort her på denne tråden.Kan vel være enig her.Som regel står det skrevet i klar tekst på embalasjen hvilke motorer oljen er beregnet på, og dermed har produsenten til en viss grad forklart hva disse kodene betyr. Er det dårlig med tekst er det avgjort en fordel å kjenne kodenes betydning. Der er jo en oppfatning at jo lengre ned man kommer i alfabetet desto bedre er kvaliteten. Tar man en olje med API kode CF-4 ,så er det olje for turbodiesel produsert etter ca.1990. Det er avgjort ikke denne BMC motoren og det er en forkammermotor uten turbo. Ellers anbefales ofte eldre slitte motorer å gå over til tykkere olje. Det kan være riktig, men det er ikke alltid de som anbefaler det tenker på at en båtmotor som regel har oljekjøler. Da kan oljen bli for tykk ved varm motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 (redigert) OK! I henhold til tabellen under virker det da naturlig at denne motoren skal ha en CD olje. Eventuelt kanskje også en CC olje, siden motoren ikke har turbo. Hvis du får tak i olje med så lav spec da. Jeg har ingen som helst problemer med å bruke en "bedre" olje på mine motorer... Olje for dieselmotorer : Systemet for å spesifisere olje til bruk i dieselmotorer er bygget opp på samme måte som for bensinmotorer, men med en annen identifikasjonsbokstav, "C". C er en forkortelse for "Commercial", og forteller oss at det nå handler om en motorolje for dieselmotorer. Som for bensinmotorer følges alfabetet for å vise kvalitetsnivået. API systemet for dieselmotorer, historikk : API CA ca. 1950 API CB ca. 1955 API CC ca. 1960 - Bør ikke benyttes i turboladede motorer API CD ca. 1965 - Godkjent for turboladede motorer API CD -2 - Detroit Diesel 2-takter. API CE ca. 1984 - VDS, DB 228.1/3 (brukt av europeiske tyngre dieselmotorer) API CF ca. 1990 - Erstatter API CD API CF-4 ca. 1990 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.) API CF-2 ca. 1994 - Spesielt for to - takts dieselmotorer ( eksempel Detroit Diesel ) API CG-4 ca. 1998 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.) API CH-4 ca. 1999 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.) I praksis viser API kodene ikke bare oljens kvalitet, de viser også bruksområdet for oljen, dvs. de forteller oss om oljen kan brukes både på dieselmotor og bensinmotor, eller f.eks kun på dieselmotor. Dette er gjort ved at man kombinerer kodene fra diesel og bensinmotoroljene : API SJ / CF - viser at oljen primært er beregnet for bensinmotor, men at den også kan brukes i turboladet dieselmotor. API CD / SG - viser at oljen primært er beregnet for turboladet dieselmotor, men at den også kan brukes i bensinmotor. API CE - viser at oljen er beregnet for turboladet dieselmotor, og ikke bør benyttes i bensin - motorer. API kodene framgår alltid på etikettene på oljeemballasjen og i instruksjonbøker/ anbefalings- tabeller for kjøretøy. Med andre ord - er du i tvil om hvilken motorolje du skal velge, slå opp i instruksjonsboken / anbefalingstabellen for kjøretøyet og sjekk mot etiketten på oljeemballasjen. Redigert 29.Oktober.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.