Jump to content

Motorolje på 4 sylindra Bmc diesel, hvilken type?


Skogens Konge

Recommended Posts

Her i Drammen har vi noe som heter Lastebilutstyr de har Statoil sae 30 på 10l dunk til en hygelig pris , er helt sikker på traktorverksteder ol har dette.

 

Før jobbet jeg med bla omc båtmotorer og da hadde vi omc cobra motorer og de skulle bare ha oms cobra sae 30 olje.

 

Jeg brukte dette på min bmc 36 hk motor og mener bestemt den fikk en mykere gange av denne oljen kontra en multi grad olje .

 

ps i dag har jeg Perkins 49hk og bruker ikke anet en sae 30.

 

Bernt

 

 

Det kan nok stemme bra at den får en mykere gange, på en eldre motor med romslige klaringer og litt støy fra ventiler og kamaksling/vippetøy vil det nok ha litt å si med tjukk olje.

Men sae-30 passer nok ikke så bra mht. temperaturene vi har her i norge, en muligrade olje passer da bedre. Da må du se om du bruker båten mye vinterstid eller tidlig vår.

Mener det står en oljetabell i manualen som ligger i dokumentarkiver til denne motoren.

 

Uansett så vil denne steinknuserern gå på det meste :lol:

 

Jon

Link to post
Share on other sites

går nok for en Mineralsk Olje som er nevnt over her
Ja, gjør det. Syntetisk hadde sikkert vært best, men det sies at den ødelegger pakninger og simmerringer på eldre motorer, og da blir det lekkasje. Av en eller annen grunn styrer jeg unna oljer som er beregnet på alle typer motorer, dvs. både bensin og diesel, med og uten turbo.(de som har hele alfabetet i API koden) Har ikke noe faglig grunnlag for å gjøre det, kanskje det er en vrangforestilling jeg har :rolleyes: men holder meg til olje som er beregnet til den type motor jeg har. I ditt tilfelle er det vel eldre diesel uten turbo. Hvis du vet hvilken olje som er brukt før kan det være greit og bruke den. Og en ting til, det står som regel i klar tekst på embalasjen hva oljen er ment brukt til, så det er neppe nødvendig å pugge API eller andre koder. Lykke til.
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Biltema kjøper olje av Statoil så vidt jeg vet, og den er like god noe annet.

 

Og Statoil kjøpte, i hvertfall tidligere, oljen sin fra BP. Men BP har kjøpt opp Castrol, som nå lager oljen for BP. Det kan bli slitsomt dette her.

 

Hulda har en varm motor. Derfor kjører jeg Biltema 20W-50, og GM'en maler som en katt. Hadde jeg fått fatt i billig singlegrade SEA 40, så hadde jeg brukt det.

Link to post
Share on other sites

Det ville aldri jeg ha gjort, i alle fall...

 

Vel, eg har ikkje prøvd mange typar olje. Men visst viskositeten og API krav og liknande er riktigt i forhald til anbefalt olje, så burde det vere greit. Etter det eg har lest, så skal syntetisk olje ha sterkare "film" og ha bedre rensande effekt. Men det skulle vere vennelegt mot simmeringer og pakninger. Og når ein SABB forhandlar anbefaler det av erfaring, så er det vel trulegt at det går bra.

 

Men kvifor er det slik at nokon får skade av å bruke syntetisk olje? Den ligger i mellom lager like godt.

 

Som sagt, dette er bare på teori stadiet hos meg. Men eg lurer på å ha prøvd og blanda ein skvett syntetisk olje på SABB motoren. For så å høre og overvåke varsamt. Det må jo gå fint.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men eg lurer på å ha prøvd og blanda ein skvett syntetisk olje på SABB motoren. For så å høre og overvåke varsamt. Det må jo gå fint.

 

Hvorfor må det gå fint? Hvorfor bytte ut oljen denne motoren er bygget for, og som den går i 30-40 år med med riktig vedlikehold og oljebytter med noe som i utgangspunktet egner seg dårlig i båtmotorer (blant annet på grunn av sylinderglassering/polering) og attpåtil er helt feil i forhold til pakninger og tetninger benyttet i din motor? Hvis ønsket er å ta knekken på en gammel sliter synes jeg ikke noe særlig om det! Gi den heller til meg, så skal jeg stelle godt med den... :rolleyes:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her skal ingen motor lide! :lipseal:

 

Det er jo for at motoren skal få det bedre. No er den vanlege mineral oljen god nok. Men med det varsame augo så ser eg ikkje noko fare i ei test blande. Og som sagt, Nordsabb har brukt MOBIL syntetiske i 30 år, både i Danmark og Grønnland. Det må no ha gått fint.

 

Men sjølvsagt er eg skeptisk, men eg skulle tru at ein olje som oppfyller alle krav om kvalitet, viskositet og pakningsvennleik. Så skulle det ikkje vere farlegt.

 

Og om det ein gong skulle bli prøvd, blei det på tomgang med to augo klistra til oljetrykk og temperatur målar. Samt ein må høre med varsamt øre! :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hoved problemet med å gå fra mineral olje til syntetisk er nok fare for olje forbruk.

Har en motor gått på mineralolje ligger det avleiringer i sylyndre som er med på å tette mellom fjære og sylindervegg.

Går en over til syntetisk blir denne avleiringen vasket bort og dermed får en oljeforbruk.

Dette er en av egenskapene til syntetisk olje, at den ikke aveleires (koksing) på samme måte som mineralolje.

Tidligere kunne ikke syntetisk olje og mineral olje blandes men jeg gjør det fremdeles ikke.

Når mann blander to oljer får men den dåligste oljens egenskaper.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

jobbet et stund i et Taubåtfirma,

Der ble det brukt en olje som heter Mobil high speed 15-40. på alt av 4 takt diesel motorer.

alt fra små strøm generatorer til store caterpillar..

Etter min mening en topp og rimelig olje!

kjørte foresten min Audi 80TD på samme oljen i 6 år, det gikk et helt oljeskift uten å fylle etter i mellom

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke mye godt å si om biltema men olja dems funker fjell

caravellen min blir kjørt hardt og har gått 360.000 med chipp :eek:

det som er viktigste for meg er å bytte ofte

bytter gjerne en gang tidlig om våren og en gang sent på høsten

5000 km ca ca

brukt bare bt oljen -den billigste 10/40 på alt av båter og biler jeg har hatt siste 10 åra

hadde en volvo 965 som røk litt - bytta olje 3 ganger på en sommer og vips var det borte

konklusjon : heller billig olje og 2-3 skift i stedet for ett

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...