Jump to content

Oljeblandet bensin i firetakter?


Fluctus

Recommended Posts

Jeg har:

Yamaha 8hk 2-takt som skal 1% oljeblandet bensin

Tohatsu 2-takt 25hk som skal ha 2% oljeblandet bensin

Snøfreser m/ firetakt motor som skal ha oljefri bensin

+motorsag, gressklipper, kantklipper, moped etc.

 

Resultatet er jo da et batteri av bensinkanner i ulike størrelser med og uten oljeblanding i ulke varianter :nonod:

 

Og så skjer det fatale - plutselig oppdager man at man er blitt gammel og kan ikke for bare livet klare å huske hva som er på kannene. Har jo laget fine klistremerker med 0%, 1%, 2%, men har selvfølgelig ikke satt på de ... siden troen på egen hukommelse er vesentlig større enn hukommelsen.... :rolleyes:

 

Uansett. Problemet nå er at alle kannene er fulle (siden ettersommeren ble litt begredelig) og jeg er ikke sikker på om jeg har noe oljefri bensin. Jeg syntes jeg har nok kanner og bensin uten å måtte løpe ut å kjøpe enda mer....

 

DERFOR: Hva skjer (evt kan skje) med en firetaktmotor dersom den får oljeblandet bensin (f.eks. 1%). Har søkt litt på nett, men fant ikke noe relevant.

Link to post
Share on other sites

Ja dette er ikke noe problem - motoren vil ikke yte maks, men den tar ikke skade av litt for mye olje i bensinen. Det er verre omvendt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

...ja det er neppe miljøvennlig, men det er jo ikke alternativene heller:

1. Kaste bensinen :nonod:

2. Tilsette litt olje og risikere å kjøre med alt for fet blanding på 2-takterne

 

Får prøve å jonglere litt med det jeg har for å redusere problemet mest mulig.

 

Jeg vet jo at man kan fylle på litt 2-taktsolje på dieseltanken dersom man har fyllt feil og fått på litt bensin. Men en bensinmotor virker kanskje litt mer følsom...

 

Uansett - takk for innspillet - regnet nesten med at det var slik, men litt dyrt å bare sjanse på det... Nå har jeg i det minste en å skylde på :seeya:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg i det minste en å skylde på :seeya:

 

Ja, føles det ikke godt? :lol::lol::lol:

 

Jeg har pleid å bruke opp rester med oljeblandet bensin i bilen når det er noe til overs etter sesongen. En femliter oljeblandet på en full tank ren bensin gir knapt merkbart oljeinnhold totalt, og er helt uproblematisk. I alle fall hos meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har med held undersøgt benzin for olieindhold.

 

Læg en dråbe fra hver tank på et stykke hvidt papir og lad det tørre ind. Den største skjold kommer fra den tank med det højeste olieindhold.

 

Alternativt kan man vel hælde det hele på en bil. Blandingsforholdet kommer så langt ned, at det vel stort set ikke kan måles - og dermed er ganske ufarligt for motorens ve og vel.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se spesielle problemer med å bruke litt oljeblandet bensin i en 4-takter - med mindre den har katalysator, da ville jeg vært mer tilbakeholden.

 

Tror også fint du kan kjøre 2% også på Yamahaen uten problemer, iallefall sålenge du ikke dorger og putrer rundt på tomgang hele dagen, da ville jeg holdt meg til 1% der også.

 

Ellers, kanskje en ide å ha bensinkanner i forskjellige farger? f.eks Rød = 2%, gul = 1%, grønn = ublandet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Med all den bensinen du oppbevarer er det kanskje lurt å merke seg at du bare har lov til å oppbevare 5 liter innendørs hjemme og 100 liter i frittliggende garasje.

 

Hvordan ble det forresten med seilbåt-planene dine?

 

(Oppss....: ble litt off-topic...)

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Å si at dette generelt ikke er noe problem er feil. Om firetakteren har moderne styring av drivstoffmengde så har den som oftest en oksygensensor (lamdasonde) i eksosmanifoilen.

 

Å begi seg inn på å mene at den ikke vil skades pga sot eller annen oljeavleiring får stå for synsernes regning.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forstår så er det snakk om å kjøre denne bensinen på snøfreseren, der er det vel hverken moderne styring av drivstoffmengde eller lambdasonde...

Uansett så vil jeg tro at det ikke er verre å kjøre noen liter bensin med totakstolje enn f.eks alle de som kjører rundt med slitte motorer som bruker olje. Denne oljen blir jo også forbrent, forskjellen er at totaktsoljen er beregnet å forbrennes..

Link to post
Share on other sites

Her strømmer det på med gode innspill - takker og bukker. Gir noen svar/kommentarer til flere:

 

For det første - det var en usigelig lettelse å få noen andre å kunne skylde på :lol:

 

I dette tilfellet gjelder mitt spørsmål bare enkle (gammeldagse) motorer uten spor av elektronikk eller andre finesser (på godt og vondt). Men jeg hadde nok vært mer forsiktig jo mer avansert motoren hadde vært - fint at noen uttrykker slike betenkninger/nyanser.

 

Jeg oppbevarer bensinen i noe som må kunne kalles en frittliggende garasje og volumet er nok ikke totalt mer enn ca 40-50 liter. Men dette er jo akkurat en av grunnene til at jeg kunne tenkt meg å brukt bensinen istedet for å kjøpe enda mer! Er ikke så glad i å ha store mengder bensin stående i garasjen.

 

Merking ved hjelp av farge på kanner(eller klistremerker som jeg har laget) er en god ide. MEN problemet er at når man i full fart gjør noe om sommeren og tenker "dette husker jeg jo - behøver ikke å bruke den kanna eller merke dette" - og så går det en liten tid så er det pokker ikke mulig å huske likevel. Allverdens flotte systemer hjelper ikke når man ikke bruker det... Det er jo forbasket irriterende etterpå, men sånn er det bare...

 

Og til Spinner's spørsmål: Seilbåtprosjektet lever i ånden ennda, men markedet for litt dyrere motorbåter har vel ikke vært det beste i det siste. Jeg satte inn en annonse i fjor høst, men det var NULL respons. Vi er tross alt kjempefornøyde med den båten vi har og da føles det litt feil å operere med gi-bort-pris selv om noe av tapet dekkes inn av gunstig pris ved kjøp av neste båt. Konklusjonen er at vi ligger litt på været, men vi kan nok handle ganske impulsivt om muligheten byr seg.... Lysten er der!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...