Jump to content

Motorolje type og volum på Mercruiser 4,2LDTronic og Oljeskift


ansgar

Recommended Posts

Hei har nettopp kjøpt en båt med Mercruiser 4,2 L Dtronic 2003 model. Har bladd igjennom hele håndboken og kan ikke finne ut hvor mye olje som skal i motoren er det noen som vet hvor mye motoren skal ha ?

 

Oljetype: I håndboken står det at du kan bruke en 15W40 olje, er dette å anbefale eller må jeg bruke som håndboken anbefaler: Quicksilver 4 cycle marine Engine oil ?

Hvis jeg kan bruke en 15W40 olje er Biltema sin olje god nok ?

 

Er det noen finurlige måter å få ut oljen på utenom å pumpe dette opp fra peilepinne hullet ?

 

Takknemlig for svar

Link to post
Share on other sites

10 liter i bunnpanne, 1 liter i filter og 1 liter i oljekjøler. Totalt 12 liter.

 

Oljeviskositet 15W-40, grade HD-SAE-API-SG/CD.

 

Du finner olje på Biltema som oppfyller dette. Biltema lager ikke egen olje, de kjøper fra Statoil. Har aldri hørt om noen som har fått problemer av å kjøre på Statoil-olje til Biltemapris.

 

På min Mercruiser D3,0L er hullet for peilestaven så lite at jeg ikke får ned annet enn den tynneste slangen. Da tar tømminga så lang tid at jeg heller løsner bunnpluggen, tapper olja i kjølsvinet, og pumper det opp derfra med den tykkeste slangen. Som et tips.

 

Lykke til!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

på mine 4.2 D-tronic 250 hk (ene -00mod og den andre -05mod) er det en slange fra bunnplugger og videre opp til toppen på motorene. Der er det en forskruvning som passer rett på oljepumpa (håndpumpe) Trodde dette var orginalt jeg :confused:

Link to post
Share on other sites

Merkelig at det ikke er tappeslange eller pumpe på disse motorene.

 

Tilbake på 80-tallet var håndpumpe standardutstyr på Mercruiserene (del #19 på bildet under). Når oljen er varm, pumpes den opp i løpet av minutter (uten søl og stress)

Burde vært montert på alle motorer, uansett merke.

 

17.gif

Edited by JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

er det en slange fra bunnplugger og videre opp til toppen på motorene. Der er det en forskruvning som passer rett på oljepumpa (håndpumpe)

 

Det kan stemme at det liggeren slange der nede med en kobling på enden. Må sjekke dette litt nærmere. Hvis så er det også en håndpumpe på motoren ?

Link to post
Share on other sites

I serviceboken for QSD 4.2 står det

 

Motorolje (med filter) 13,8 (14.6) 15W40 4-cycle Diesel Engine Oil delenr:92-877695K1

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Annen bunnpanne på Cummins-blokka, mer olje for i utgangspunktet industriell bruk?

 

Kikka i serviceboka for Mercruiser D3,0 / D3,6 / D4,2 jeg, hvertfall.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei Ansgar.

Har samme motor som deg, men 00 modell. Kjempemotor. Du har ganske sikkert samme slange tilkoplet bunnpannen som jeg har. Gjør oljeskift til en lek. Helt uten søl tapper du ut oljen i løpet av ti minutter. Vel og merke når oljen er varm.

Selv bruker jeg manuell vakumpumpe til jobben.

Men når det gjelder oljetype er jeg helt konsekvent. Bruker kun Quicksilver olje beregnet for Mercruiser diesel. Motoren trenger som tidligere nevnt her 12 liter.

Det er selvsagt veldig mange meninger om olje og kvalitet, men sannheten er at det er små penger spart på å kjøpe "uorginal" olje. Har ved selvsyn sett motor kjørt på slik olje og resultatet var skremmende.

Marinemotorer opererer med ekstreme belastninger og trenger best mulig olje.

 

Arve

Link to post
Share on other sites

På min Mercruiser 5 LX V8 Bensin tar jeg ut peilepinnen. På kragen av røret er det gjenger. Der skrur jeg fast en manuel pumpe som fulgte med til motoren. Kjører motorer til den har oppnåd driftstemperatur. Pumper så ut oljen. Tar 5 minutter. Pumper ut ca. 4 liter og fyller selvsagt på tilsvarende :smiley: . Er det så enormt stor forskjell på diesel motor og bensin mht til oljemengde? Eller får man ikke ut mer når man bruker håndpumpe/vakuum?

Link to post
Share on other sites

Har akkurat skiftet olje på min 4,2 l mercruiser 05 mod 410t. Jeg har de siste 3 sesongene kjørt på helix ultra 5w-40, samt pro long olje tilsettning middel.

Tror ikke mercruiser lager bedre olje, en store olje selskap som forsker på dette. http://www.prolong.no/

Ved kaldstart om vinteren er det greit med 5w.

 

Ps husk å skift sinkanodene i samme slengen, mine må byttes 2 ganger i året...

Edited by jallis b (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått skiftet olje og filter. Kjøpte denne pumpen på Biltema. Stappet slangen til pumpen inni slangen som gikk ned til bunnpannen. Gikk litt seint på grunn av av jeg måtte bruke den tynne slangen (5 mm indre diameter) til pumpen for å få den inni slangen til bunnpannen, teipet godt rund slik at det ikke skulle komme luft til.

 

Neste år kommer jeg til å lage en overgang slik at jeg kan bruke den tykkeste slangen på koblingen istedenfor.

 

Nå er jeg klar til neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Mener verkstedhåndboken ligger på dokumentarkivet her jeg? Men hvis ikke så kan jeg sende deg den på IM.

Er en slange med forskruning på toppen som passer til pumpe som du må kjøpe hos en mercruiser forhandler som nevnt tidligere her, bruker du denne søler du max 2 dråper, men da skal du være uheldig :cheers:

Link to post
Share on other sites

Bytta ojle og filter på min ES 320 i går. Hadde kjøpt pumpa fra Mercruiser, og skrudde på koblingen på slangen fra bunnpanna. Hadde kjørt varm motor først, så å pumpe ut de 12 literne gikk som en drøm, og uten søl.

Har brukt vakumpumpe på den forrige båten, men det blir mere å drasse på, og man må tomme beholder osv. Nå var det bare rett i en tom kanne og på med lokk.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Share on other sites

Den er løs, bare å skru til den store mutteren på pumpa mot adapteren på tappeslangen på motor. Følger også med slange på ca 60cm som du setter på utløp av puma og har ned i kanne.

 

Den har Mercriuser part no 802889Q1, og koster ca kr 400,-i Norge eller 40 usd på Marinepartsexpress.com

802889q1.jpg

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Share on other sites

Der har du sorten pumpe ja. Passer til de fleste Mercruiser motorer. Skal du bruke den på 1,7 liter dieselen, trenger du en adapter. Ellers passer den både på de som har slange fra bunnpannen, og de som har gjenger på selve peilepinnen.

Link to post
Share on other sites

Mange takk Shiny. Den pumpa ser veldig praktisk ut.

Blir å bestille en sånn. Lurer på om jeg skal våge meg på å bestille fra Usa. Ikke gjort det før.

Er det anbefalt og tilstrekkelig med egen konto hvor man setter inn et beløp før bestilling, eller har det blitt mer omfattende.

Tenker også å handle sink til motor + drev. Koster jo en formue her hjemme nå....

 

Arve

Link to post
Share on other sites

Blir å bestille en sånn. Lurer på om jeg skal våge meg på å bestille fra Usa. Ikke gjort det før.

Er det anbefalt og tilstrekkelig med egen konto hvor man setter inn et beløp før bestilling, eller har det blitt mer omfattende.

Det jeg gjør når jeg bestiller fra USA er å betale med kreditt kort. Skjer det noe så kontakter du bare kreditt kort selskapet og de overfører pengene tilbake til deg mens de etterforsker saken.

 

Handler jeg over Ebay bruker jeg Paypal som er en sikker betalingsløsning.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...