Jump to content

Motorolje type og volum på Mercruiser 4,2LDTronic og Oljeskift


ansgar

Recommended Posts

Paypal kan stort sett brukes som sikker betalingsløsning på de fleste webshoper i USA.

Det blir jo en slags dobbel sikkerhet hvis man legger inn kredittkortet sitt som betalingsmiddel hos Paypal.

Videre er det vel mange nettbutikker som krever at man bruker paypal for leveranser utenfor USA.

 

Har nettopp bestilt piggdekk og felger til Jeepen min fra USA. Ikke hovedsaklig for å spare penger men for å tak i varer som ikke selges i Norge.

Men selv med moms, båtfrakt og bilfrakt til Harstad blir det rimeligere enn om jeg hadde fått tak i tilsvarende i Norge.

Disse kommer med båt via Jetcarrier i New Jersey. Noe betalt med kredittkort og noe betalt via paypal

Har også bestilt en del båtutstyr fra http://www.boats.net http://www.discountmarinesupplies.com og http://www.deepblueyachtsupply.com Alt går som regel OK.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En el-olje pumpe koster rundt 900 kr. Min står konstant tilkoblet med plugg i ut røret. Bare å trykke på en knapp og 2 min senere er det tomt.

Bare du er sikret at ingen trykker på denne knappen ved et uhell :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jepp, der har du den igjen. Men no skal no verken kjerringen eller ungene ned i motorrommet, med mindre det skal vaskes he he.

Men hovedstrømsbryteren måtte jeg flytte ned i batterirommet, da jeg hadde en noe klåfingret 3 åring som liker å skru på ting.

Og under kjøring av motoren skal ikke hovedstømbryteren via pos 0.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Siden det også blir skiftet sinkanoder i kjølesystemet samtidig har jeg et lite spørsmål angående samme motor. I følge tegninger på motoren er det kun en anode på toppen av motoren. Fant en plugg på undersiden av varmeveksleren som er mindre enn den på motoren. Denne har innvendige gjenger og rester av sink i gjengene. Så det jeg lurer på er om det skal være sink her ? og i tilfellet hvordan ser sinken ut?

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

noe slikt ?

den vesle til høyre er tappepluggen på intercoolern. pill råtten.

korrosjon.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Litt anoder her http://www.cathodicdiecasting.com.au/produ...alenginep24.htm

 

CDZ9-83 Replaces Genuine Part No. 816000 som er selve anoden til pluggen på ladeluftkjøleren.

Originalt delenr. 10-811487 plugg med anode (ikke lengre tilgjengelig står det på mange webshoper).

 

Anoden til varmeveksleren har originalt delenr. 806000 (anode 4400-1044 hva nå det måtte bety).

 

Faktura på service med anoder... http://www.garstad.no/doc//SERVICE42320BRAVO3.pdf :rolleyes:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte anode 806000 fra Boats til $18,72 sto ikke oppført med noen referanse til tegningnummer så jeg antok at de var til ladeluftkjøleren.tegning av varmeveksler så jeg antok at disse var til den på toppen av motoren. Når jeg åpnet pakningen passer de til varmeveksleren. Når jeg søker på dele nummer 816000 så står det her også som utilgjengelig til en prisen $37,06.

 

Anode 806000 kom komplett med plugg. Skrudde av selve anoden og her er det 3/8" utvendige gjenger på anoden. Og anoden her passer også på pluggen til ladeluftkjøleren. Vil anta at siden pluggen er større, skal den også ha en større anode.

 

Hvis prisen til Garstad er 601 kr for sinken til ladeluftkjøleren skal jeg heller støpe en selv, eventuelt se om det er noen andre som passer. Kan jo være litt spennende å støpe noen selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har liggende en helt ny pose merket Quicksilver 10-811487 plugg med anode til ladeluftkjøleren.

Selve sinkanoden (som antagelig heter 816000) har grove gjenger ca 9,5 mm i ene enden og ca 7,5 mm i andre enden.

Vil tro at at den passer med 9,5 mm-enden inn i pluggen til varmeveksleren men jeg må da rengjøre gjengene for gammel sink med en gjengetapp antar jeg. Borret ut resten av sinken med 8 mm bor.

 

"CDZ9-83 Replaces Genuine Part No. 816000 som er selve anoden til pluggen på ladeluftkjøleren.

Originalt delenr. 10-811487 plugg med anode."

 

Det finnes jo flere anoder med 3/8" gjenger i linken min HER så man kan vel sikkert bruke hva som helst tror nå jeg da så lenge den sitter fast i pluggen. Om den er større er vel ingen ulempe ?

Kan jo evt kappes, f.eks. CDZ9-5 og CDZ9-72.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Selve sinkanoden (som antagelig heter 816000) har grove gjenger ca 9,5 mm i ene enden og ca 7,5 mm i andre enden.

Vil tro at at den passer med 9,5 mm-enden inn i pluggen til varmeveksleren men jeg må da rengjøre gjengene for gammel sink med en gjengetapp antar jeg. Borret ut resten av sinken med 8 mm bor.

 

Jeg testet dette litt før jeg gikk på jobben i dag. Jeg fikk på en M10 mutter på anoden, men den var litt løs. Men fikk ikke en M10 bolt inn i hullet på pluggen. Siden 3/8"UNC er 9,525 mm i yttre diameter og en M10 er 10 mm og at gjengestigningen var omtrent lik antok jeg at det er 3/8" gjenger.

 

Skal til Biltema litt senere i dag og da skal jeg se om jeg finner noen passende anoder som kan brukes.

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var på Biltema og fant en passende anode. 25-258 passet nesten. Gjenget opp med 3/8" gjenger og da passet den perfekt. Ser i boken min at denen anoden skal være 15 mm tykk og 19 mm lang. Biltema anoden er 15 mm tykk og 50 mm lang så da kapper jeg den bare til korrekt lengde så da er alt bra. Kostet forresten 39,90.

 

img_4502.jpg

Den som er gjenget med 3/8" UNC nederst

img_4503.jpg

Link to post
Share on other sites

Biltema har mye rart, bl.a. denne til Martec kjøler. Ligner en smule på 806000.

25-295_l.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hvordan sjekker man enkelt om metallet er sink eller alu?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Vær oppmerksom på at mercruiser har en egen zinkblanding.

 

Høres ut som en sak for Mythbusters! :crazy: Hvorfor skulle Mercruiser ha egne sinklegeringer? Bruker de andre metallegeringer i sine motorer, ukjent for resten av verden? Skeptisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var hos den lokale pusheren og fikk anoder til luftkjøleren i går. Kostet 530 kroner komplett med messing skruen i topp og pakning. Anoden kunne ikke lengre kjøpes for seg selv. Har part nummer: 879194217

 

img_4535.jpg

 

Har søkt på nettet og den eneste plassen jeg har funnet Er denne som selger anoden for seg selv. Anoden koster $37 og messing skruen koster $87. Dette viser at det er messingskruen er det som koster mest. Og slik jeg ser det er det ikke nødvendig å skifte skruen hver gang anoden skiftes, så det er litt merkelig at anoden ikke kan selges for seg selv i Norge.

 

Anoden er en del blankere enn andre anoder så det kan tyde på at det er en annen legering i anoden uten at jeg kan si noe sikkert.

 

Kunne vært interresant å funnet ut hvilken legering anoden har.

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på anoder. På enkelte motorer, f. eks. Mercruiser, brukes det aluminiumsanoder i stedet for zinkanoder. Jeg gidder ikke ta hele forklaringen med spenningsrekkefølgen og renhet i metaller. Dette har motorfabrikantene gjort, og derfor brukes det zink noen plasser, og på noen motorer, og aluminiumsanoder på andre. På nyere motorer med aluminiumsdeler må det brukes aluminiumsanoder. Vil du ta vare på motor og drev bruker du det som er anbefalt av motorfabrikant.

 

På nyere Mercruiser kan du bruke samme anode både på varmeveksler og intercooler. Du løsner bare selve anoden til varmeveksleren fra mutteren og skrur den inn i mutterhodet til intercooleren.

Link to post
Share on other sites

Og slik jeg ser det er det ikke nødvendig å skifte skruen hver gang anoden skiftes, så det er litt merkelig at anoden ikke kan selges for seg selv i Norge.

 

Det kan være lurt å bytte ut alt.

Da jeg prøvde å skru inn en anode som hadde litt for store gjenger (kjøpte en på Biltema, men den var til Volvo eller noe annet), løsnet halve gjengene på messing skruen. Messingen blir tydeligvis sprøtt over tid.

Messing inneholder sink og kopper (ZnCu), og sinket i skruen tæres samtidig.

Kanskje skrue av bronze ville holde lengere.

 

Ansgar, har du tilfeldigvis en skrue til overs?

 

Jeg er og på jakt etter skruene som retur røret festes på hver injektor. Trenger minst tre stk.

Om noen har noen til overs, eller fra en delemotor kjøper jeg gjerne alle seks.

 

Det var litt tykkere o ringer enn opprinnelig i paknings settet jeg kjøpte da motorene ble overhalt. Skruene nådde ikke helt frem og gjengene røk ytterst.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Slik så den quicksilver-anoden jeg hadde liggende ut til ladeluftkjøleren, med gjenger av ulik størrelse i begge ender av anoden.

 

motorsink1.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har en lik motor som ikke er solgt som Mercruiser men som VM-Motori. For de som ikke er kjent med det så er disse motorene VM-Motori motorer markedsført og solgt som Mercruiser.

 

På min VM ser det ut som om det er M10 gjenger på anoden. Jeg kan skru en M10 bolt inn i pluggen. Skal innom Siddis Motor i morgen å se om de har Mercruiser anode som passer men det kan se ut som om det er brukt andre anoder (mm) på de motorene som er solgt via VM motori sitt eget forhandelernett.

 

Var på Biltema og fant en passende anode. 25-258 passet nesten. Gjenget opp med 3/8" gjenger og da passet den perfekt.

 

Tok du i bruk denne eller fikk du kalde føtter og brukte den originale? :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...