Jump to content

Motorolje type og volum på Mercruiser 4,2LDTronic og Oljeskift


ansgar

Recommended Posts

Tok du i bruk denne eller fikk du kalde føtter og brukte den originale? :wink:

 

Jeg brukte den originale. Ble litt beskymret når det var snakk om legeringer og slikt. Har prøvd å få tak i original anode fra USA. Men de jeg har handlet av der borte tidligere har ikke disse (boats.net og marinepartsexpress.com) selv om det står på sidene deres. Andre plasser er det samme prisen som i Norge. Hva jeg gjør til neste år er litt usikkert. Har 2 stk anoder til varmeveksleren igjen, men ingen til intercooleren. Hvis jeg ikke finner noen billige på nettet så kommer jeg nok til å kjøpe original igjen.

Link to post
Share on other sites

Samme med min Evinrude E-tec. Vanskelig å finne spec. på girolja, de foreskriver Evinrude BRP Ultra-HPF XR osv. olje men den fant jeg jo ikke så jeg kjøpte mercury/mercruiser quicksilver high performance gear lube isteden. Den ene er sikker like god som den andre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

og vi kjøper og betaler i dyre dommer :nonod:

Mercruiser gir oljen koster $10 i USA (65 NOK)pr liter hos Garstad koster den 243. Prisen i USA er jo billigere enn å kjøpe en standard gir olje på Biltema. Hadde det ikke vært for frakt og MVA så hadde det blitt ganske billig. Ser at du også bor i Stavanger, jeg planlegger å kjøpe en del liter å få sendt det med båt fra USA du kan få være med hvis du vil.

Link to post
Share on other sites

180 kroner betalte jeg, så 243 var en smule overpris kanskje

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Mener bestemt at det skal brukes aluminiumsanoder på motoren,med samme legering som anodene på drevet.

Brukes zink kan toppen i alu bli anode.

 

Men toppen er jo ikke i kontakt med sjøvannet, det som anodene i varmeveksler og intercooler er i kontakt med.

 

Her litt info om alu og sink anoder http://harboranodes.com/news-updates/

 

Anode 806000 tilsvarer forøvrig Yanmar 119574-44150 (men er vel fortsatt sink)

 

http://www.boatzincs.com/yan119574-44150.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...