jallis b Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 En el-olje pumpe koster rundt 900 kr. Min står konstant tilkoblet med plugg i ut røret. Bare å trykke på en knapp og 2 min senere er det tomt. Koster det dobelte men veldig enkelt å bruke , da jeg skifter olje 2 ganger i året. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 (redigert) Paypal kan stort sett brukes som sikker betalingsløsning på de fleste webshoper i USA. Det blir jo en slags dobbel sikkerhet hvis man legger inn kredittkortet sitt som betalingsmiddel hos Paypal. Videre er det vel mange nettbutikker som krever at man bruker paypal for leveranser utenfor USA. Har nettopp bestilt piggdekk og felger til Jeepen min fra USA. Ikke hovedsaklig for å spare penger men for å tak i varer som ikke selges i Norge. Men selv med moms, båtfrakt og bilfrakt til Harstad blir det rimeligere enn om jeg hadde fått tak i tilsvarende i Norge. Disse kommer med båt via Jetcarrier i New Jersey. Noe betalt med kredittkort og noe betalt via paypal Har også bestilt en del båtutstyr fra http://www.boats.net http://www.discountmarinesupplies.com og http://www.deepblueyachtsupply.com Alt går som regel OK. Redigert 8.November.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 En el-olje pumpe koster rundt 900 kr. Min står konstant tilkoblet med plugg i ut røret. Bare å trykke på en knapp og 2 min senere er det tomt. Bare du er sikret at ingen trykker på denne knappen ved et uhell Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jallis b Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Jepp, der har du den igjen. Men no skal no verken kjerringen eller ungene ned i motorrommet, med mindre det skal vaskes he he. Men hovedstrømsbryteren måtte jeg flytte ned i batterirommet, da jeg hadde en noe klåfingret 3 åring som liker å skru på ting. Og under kjøring av motoren skal ikke hovedstømbryteren via pos 0. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Siden det også blir skiftet sinkanoder i kjølesystemet samtidig har jeg et lite spørsmål angående samme motor. I følge tegninger på motoren er det kun en anode på toppen av motoren. Fant en plugg på undersiden av varmeveksleren som er mindre enn den på motoren. Denne har innvendige gjenger og rester av sink i gjengene. Så det jeg lurer på er om det skal være sink her ? og i tilfellet hvordan ser sinken ut? Redigert 12.Januar.2010 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) noe slikt ? den vesle til høyre er tappepluggen på intercoolern. pill råtten. Redigert 12.Januar.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Der ser slik ut: Størrelsen på hodet er 11/16" (17,46 mm). Jeg har pusset litt på skruen. Når jeg skrudde den ut var det løs sink inni gjengene. Ligner veldig på den helt til venstre. Hvordan ser den ut ny? Redigert 12.Januar.2010 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Litt anoder her http://www.cathodicdiecasting.com.au/produ...alenginep24.htm CDZ9-83 Replaces Genuine Part No. 816000 som er selve anoden til pluggen på ladeluftkjøleren. Originalt delenr. 10-811487 plugg med anode (ikke lengre tilgjengelig står det på mange webshoper). Anoden til varmeveksleren har originalt delenr. 806000 (anode 4400-1044 hva nå det måtte bety). Faktura på service med anoder... http://www.garstad.no/doc//SERVICE42320BRAVO3.pdf Redigert 12.Januar.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Jeg kjøpte anode 806000 fra Boats til $18,72 sto ikke oppført med noen referanse til tegningnummer så jeg antok at de var til ladeluftkjøleren.tegning av varmeveksler så jeg antok at disse var til den på toppen av motoren. Når jeg åpnet pakningen passer de til varmeveksleren. Når jeg søker på dele nummer 816000 så står det her også som utilgjengelig til en prisen $37,06. Anode 806000 kom komplett med plugg. Skrudde av selve anoden og her er det 3/8" utvendige gjenger på anoden. Og anoden her passer også på pluggen til ladeluftkjøleren. Vil anta at siden pluggen er større, skal den også ha en større anode. Hvis prisen til Garstad er 601 kr for sinken til ladeluftkjøleren skal jeg heller støpe en selv, eventuelt se om det er noen andre som passer. Kan jo være litt spennende å støpe noen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 (redigert) Jeg har liggende en helt ny pose merket Quicksilver 10-811487 plugg med anode til ladeluftkjøleren. Selve sinkanoden (som antagelig heter 816000) har grove gjenger ca 9,5 mm i ene enden og ca 7,5 mm i andre enden. Vil tro at at den passer med 9,5 mm-enden inn i pluggen til varmeveksleren men jeg må da rengjøre gjengene for gammel sink med en gjengetapp antar jeg. Borret ut resten av sinken med 8 mm bor. "CDZ9-83 Replaces Genuine Part No. 816000 som er selve anoden til pluggen på ladeluftkjøleren. Originalt delenr. 10-811487 plugg med anode." Det finnes jo flere anoder med 3/8" gjenger i linken min HER så man kan vel sikkert bruke hva som helst tror nå jeg da så lenge den sitter fast i pluggen. Om den er større er vel ingen ulempe ? Kan jo evt kappes, f.eks. CDZ9-5 og CDZ9-72. Redigert 13.Januar.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 (redigert) Selve sinkanoden (som antagelig heter 816000) har grove gjenger ca 9,5 mm i ene enden og ca 7,5 mm i andre enden.Vil tro at at den passer med 9,5 mm-enden inn i pluggen til varmeveksleren men jeg må da rengjøre gjengene for gammel sink med en gjengetapp antar jeg. Borret ut resten av sinken med 8 mm bor. Jeg testet dette litt før jeg gikk på jobben i dag. Jeg fikk på en M10 mutter på anoden, men den var litt løs. Men fikk ikke en M10 bolt inn i hullet på pluggen. Siden 3/8"UNC er 9,525 mm i yttre diameter og en M10 er 10 mm og at gjengestigningen var omtrent lik antok jeg at det er 3/8" gjenger. Skal til Biltema litt senere i dag og da skal jeg se om jeg finner noen passende anoder som kan brukes. Redigert 13.Januar.2010 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Mener bestemt at det skal brukes aluminiumsanoder på motoren,med samme legering som anodene på drevet. Brukes zink kan toppen i alu bli anode. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Var på Biltema og fant en passende anode. 25-258 passet nesten. Gjenget opp med 3/8" gjenger og da passet den perfekt. Ser i boken min at denen anoden skal være 15 mm tykk og 19 mm lang. Biltema anoden er 15 mm tykk og 50 mm lang så da kapper jeg den bare til korrekt lengde så da er alt bra. Kostet forresten 39,90. Den som er gjenget med 3/8" UNC nederst Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Biltema har mye rart, bl.a. denne til Martec kjøler. Ligner en smule på 806000. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
free Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Vær oppmerksom på at mercruiser har en egen zinkblanding. ikke lag dette selv, vær skeptisk til blitemazinken, den fra mercruiser er dårligere å holder kortere, det er det som er poenget... vær nøye på hva du putter inni motoren,dette gjelder allt fra olje, frostveske, zink osv. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Zinkblanding? Min Es 200 skal kun ha aluminiumsanode. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 hvordan sjekker man enkelt om metallet er sink eller alu? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 I quicksilvers verden heter det anode hvis det er alu.Zinkanode hvis det er zink.Det er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Har prøvd å få tak i anode 816000. I alle nettbutikkene jeg har sjekket står det bare at den ikke er tilgjengelig. Får ringe til den lokale pusheren og høre om han har. Redigert 1.Februar.2010 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Vær oppmerksom på at mercruiser har en egen zinkblanding. Høres ut som en sak for Mythbusters! Hvorfor skulle Mercruiser ha egne sinklegeringer? Bruker de andre metallegeringer i sine motorer, ukjent for resten av verden? Skeptisk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ansgar Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 (redigert) Var hos den lokale pusheren og fikk anoder til luftkjøleren i går. Kostet 530 kroner komplett med messing skruen i topp og pakning. Anoden kunne ikke lengre kjøpes for seg selv. Har part nummer: 879194217 Har søkt på nettet og den eneste plassen jeg har funnet Er denne som selger anoden for seg selv. Anoden koster $37 og messing skruen koster $87. Dette viser at det er messingskruen er det som koster mest. Og slik jeg ser det er det ikke nødvendig å skifte skruen hver gang anoden skiftes, så det er litt merkelig at anoden ikke kan selges for seg selv i Norge. Anoden er en del blankere enn andre anoder så det kan tyde på at det er en annen legering i anoden uten at jeg kan si noe sikkert. Kunne vært interresant å funnet ut hvilken legering anoden har. Redigert 6.Februar.2010 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hapetra Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Det er forskjell på anoder. På enkelte motorer, f. eks. Mercruiser, brukes det aluminiumsanoder i stedet for zinkanoder. Jeg gidder ikke ta hele forklaringen med spenningsrekkefølgen og renhet i metaller. Dette har motorfabrikantene gjort, og derfor brukes det zink noen plasser, og på noen motorer, og aluminiumsanoder på andre. På nyere motorer med aluminiumsdeler må det brukes aluminiumsanoder. Vil du ta vare på motor og drev bruker du det som er anbefalt av motorfabrikant. På nyere Mercruiser kan du bruke samme anode både på varmeveksler og intercooler. Du løsner bare selve anoden til varmeveksleren fra mutteren og skrur den inn i mutterhodet til intercooleren. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 (redigert) Og slik jeg ser det er det ikke nødvendig å skifte skruen hver gang anoden skiftes, så det er litt merkelig at anoden ikke kan selges for seg selv i Norge. Det kan være lurt å bytte ut alt. Da jeg prøvde å skru inn en anode som hadde litt for store gjenger (kjøpte en på Biltema, men den var til Volvo eller noe annet), løsnet halve gjengene på messing skruen. Messingen blir tydeligvis sprøtt over tid. Messing inneholder sink og kopper (ZnCu), og sinket i skruen tæres samtidig. Kanskje skrue av bronze ville holde lengere. Ansgar, har du tilfeldigvis en skrue til overs? Jeg er og på jakt etter skruene som retur røret festes på hver injektor. Trenger minst tre stk. Om noen har noen til overs, eller fra en delemotor kjøper jeg gjerne alle seks. Det var litt tykkere o ringer enn opprinnelig i paknings settet jeg kjøpte da motorene ble overhalt. Skruene nådde ikke helt frem og gjengene røk ytterst. Redigert 7.Februar.2010 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Teerex Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 (redigert) Slik så den quicksilver-anoden jeg hadde liggende ut til ladeluftkjøleren, med gjenger av ulik størrelse i begge ender av anoden. Redigert 23.Februar.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 (redigert) Jeg har en lik motor som ikke er solgt som Mercruiser men som VM-Motori. For de som ikke er kjent med det så er disse motorene VM-Motori motorer markedsført og solgt som Mercruiser. På min VM ser det ut som om det er M10 gjenger på anoden. Jeg kan skru en M10 bolt inn i pluggen. Skal innom Siddis Motor i morgen å se om de har Mercruiser anode som passer men det kan se ut som om det er brukt andre anoder (mm) på de motorene som er solgt via VM motori sitt eget forhandelernett. Var på Biltema og fant en passende anode. 25-258 passet nesten. Gjenget opp med 3/8" gjenger og da passet den perfekt. Tok du i bruk denne eller fikk du kalde føtter og brukte den originale? Redigert 3.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.