Jump to content

Høyest hastighet, glatt eller ruglete bunn?


Tommy007

Recommended Posts

Har kommet opp i en diskusjon ang. glatt eller ruglete bunn, mener å ha hørt at glatt bunn "suger" seg fast til vannoverflaten og dermed gir lavere hastighet?

Overflaten på en golfball er heller ikke glatt, og dette skal vistnok hjelpe på hastigheten. Proffsykkelister har testet i vindtunnel sykkeldrakter som har lik overflate som golfballer.

 

Vi snakker om hurtiggående motorbåter. Selvpolerende eller racingbunnstoff?

Hva gir høyest hastighet

Link to post
Share on other sites

Det er vell sånn at de store gutta polerer. Om det er seilbåt med masse "vannflate" eller en katamaran med bare størelsen av et par A4 ned i vannet. Men jeg har lurt litt på det med ruglete overflate. Det blir bruk f,eks på bassporter ved ender av porten ut i friluft, da slepper en plystrelyden som kan oppstå. Masse små turbulenser isteden får en stor. Men så lenge det ikke blir noe turbulens som drar vannet opp i lufta etter båten? Sånn jeg tenker skulle det vært dratt vann opp i lufta av båten, ikke bare det propell og undervannshus spruter opp føre det har noe får seg... Men klar for å lære noe nytt:-)

 

Og Hva med tilhengerbåt? Selvpolerende, racing eller lakkert?

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får ikke blank bunn med bunnstoff uansett. Det glatteste får du med teflon tynnfilm bunnstoff som Interlux VC17m. Det blir påstått at man kan skvise ut en eller to ekstra knop hastighet og lavere drivstoff-forbruk, men jeg har ikke sett noen test av dette.

 

Jolleseilere har drevet med mye rart som f.eks. høyglanspolering eller matting av bunnen med vannslipepapir. Jeg tror hovedeffekten av dette er rent psykisk - at man får en følelse av å ha gjort det man kan.

 

Ellers må jeg si at etter at jeg begynte med VC17m går jeg aldri tilbake til "selvpolerende" eller racing. Tynnfilmbunnstoffet bygger ikke opp nevneverdige lag, det er mye lettere å rulle på, og det smitter ikke over på badende personer. Hvis jeg får en ekstra knop fart hadde det vært fint, men en depacementbåt som min har uansett sin maksfart bestemt av båtens lengde.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt jeg har mistet 0,5-0,8 knop toppfart fra å ha brukt båten uten noe som helst understellsbehandling til jeg la på primer og seajet racing bunnstoff, men har også hørt teorien om at "ru" overfalate (noe bunnstoffet burde gi kontra topcoat) skal gi bedre fart, men, som sagt dette er ikke min oppfattelse.

Link to post
Share on other sites

Det bunnstoffet som gir minst friksjon mot vannen gir høyst fart/minst motstand.

Det er stor forskjell på luftmotstand og motstand i vann.

Skal man opp i høy fart på vannet, må minst mulig av skroget være i kontakt med vann

Dette kan gjøres med feks stepping i skroget, hvor man blander inn luft under båten/skroget.

På et hurtig skrog vil det alltid være et kompromiss mellom areal mot vann, oppdrift/løft, motorkraft, tyngde og stabilitet i skroget(forenklet).

Link to post
Share on other sites

Overflaten på en golfball er heller ikke glatt, og dette skal vistnok hjelpe på hastigheten. Proffsykkelister har testet i vindtunnel sykkeldrakter som har lik overflate som golfballer.

Det ene er i luft som er mye lettere og komprimerbar, det andre er i vann - tviler på at det kan sammenliknes

Link to post
Share on other sites

en hai er ru, og er det godt nok for de så er det godt nok for meg ;)

 

Mja....

 

Men hvilken fisk svømmer raskest i forhold til 'motoreffekten'? Kan jo være at han svømmer rask til tross for ru overflate fordi han er sterkest!

 

Eller fordi han er mest strømlinjeformet ellers?

Link to post
Share on other sites

tja si dett du.. Men at storeguttane polera kan nå vær nettopp fordi de vil båten skal suge seg fast i vannet som en nevner lenger opp. Blir hverken fart eller kontroll av å være luftbåren i den størrelsen. Man har jo egen trottleman for å holde båten på vannet og minst mulig utav

Link to post
Share on other sites

Er denne tråden litt generellt for speedbåter/planende? eller vil overflaften kunne påvirke min vanvittigfortrengende Summer Family?

Gremmest alltid når eg stadig ser båter med haugevis av lag med bunnstoff i forskjellige tykkelser. Man ser avflassinger og "sår" under nytt stoff. Det må da bremse iallefall?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

et eksempel, kompis kjøpte båt av annen kompis, båten var uten bunnstoff så helt glatt og gjorde 67knop gps, da kamerat 2 kjøpte båten gjorde den til full forvirring kun 56knop ????

tok opp båten og gjorde den ren under da gjorde den 67knop igjen;) båten lå i ferskvann så kun alger under som man skulle tro ikke spilte større rolle men utgjorde 11knop som er mye forskjell i høy hastighet. vil tro det samme gjelder en seiler og at en polert båt gir høyere fart.

Min båt gjorde 3 knop mere med litt grovere sjø da den fikk mer luft under enn ved flatt vann, en seiler seiler gjerne ikke på flatt vann heller så jeg vil tro den drar litt nytte av luftperler og men i mindre grad.

 

 

ø.l

Link to post
Share on other sites

Ikke hvilken som helst "ruglethet", men haiskinn rugler gir max fart på seilbåter. Såpass at det faktisk er forbudt i Americas cup:

After looking at shark skin, NASA pioneered the use of longitudinal riblets, ridges perpendicular

to surface, to reduce drag on flat surfaces of ships and aircraft. Riblets were used successfully

to reduce drag on the ‘Stars and Stripes’ America’s Cup yacht and were thought to offer

such an advantage that riblets were banned from competition for subsequent events.

Hentet herfra.

 

Skulle tro at når de bruker noen 100 mill $ på disse båtene så burde de ha råd til å mikro.modellere overflaten under vann til haiskinn-tekstur, men det ble altså for dyrt selv for disse gutta.

 

(Eric Tabarly prøvde seg vel med en kjøl av utarmet uran en gang også, på en av sine Pen Duick. Sikkert bra at det legges ned et forbud i ny og ne...)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Skal man opp i høy fart på vannet, må minst mulig av skroget være i kontakt med vann

Dette kan gjøres med feks stepping i skroget, hvor man blander inn luft under båten/skroget.

Dette visste vikingene om, og laget undervannskrog som tok luft. Åfjordsbåter blir bygd med "stifeting" - litt oppbøyd bunn på midten - for å ta luft, men blir det for mye, kan båten "ta laus" og kantre i hard aktervind. Også oselvere ble noen ganger i gamle dager bygd med litt oppspent kjøl av samme grunn.

Link to post
Share on other sites

En golfball er ruglete for å skape turbulent strømning som igjen gir mindre undertrykk på baksiden av ballen. Når en ball flyr gjennomluften blir det høyere lufttrykk på fremsiden enn på baksiden, og der strømmer luft rundt sidene. Jo mer av av luften som "kommer til" på baksiden jo mer av undertrykket der blir opphevet. Det beste hadde vært et glatt, sigarformet objekt der men hadde laminær strøming som møtes igjen på baksiden uten å slippe overflaten.

 

For et skrog gjennom vann er det anderledes, der dreier det seg om å få lav "friksjon" mot vannet. Med haiskinn-hud har jo svømmere bevist at det har en effekt, om enn liten. På båter er det vel minimal effekt og kostnadene ved et skrog blir jo en god del større, men noen med mye penger prøver, men da like mye som metode for å unngå groe: http://www.livescience.com/technology/050715_shark_skin.html

 

Stepping av planende skrog gør at det suges inn luft og man får en tubulens av vann/luft. Men dette må gjøres kontrollert, man må ha laminær strøm på propellen og må ha stabilitet og styring. En av fordelene kan være at det ikke er noen markant planeterskel, man har bedre styring og stabilitet gjennom at den våte flaten kan gjøres lengre. Hydrolift har vel en av de bedre løsnignene for stepping av skrogene,du får prøve hjemmesidene deres

Link to post
Share on other sites

Som mange er inne på mener jeg også at minst mulig våt flate på båtskroget er et "must" for å oppnå høyest hastighet på en planende båt.

Har man en båt med V-bunn og har trimmet denne riktig, tror jeg "glatt eller ruglete bunn" har mindre betydning. Bakdelen med en V -bunn opp mot 25-30 gr. er at båten har lett for å bli litt ustabil i høye hastigheter. :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er også en teori om at sliping med sandpapir vil dekke overflaten med små riper. disse "fylles" med vann, og siden friksjonen av vann mot vann er mindre enn vann mot en fast overflate - går båten fortere.

 

Det er riktig det 2nd Trikker'n skriver, friksjon vann mot vann er liten, vann mot skrog er stor (forholdvis). Om skroget blir for grovt, så drar den med seg et tykkere vannlag og blir tyngre å drive fram i vannet. Det er derfor viktig at vannlaget som blir "sittende" på båten skal være så tynt som mulig. Matt overflate på skroget er det beste, slik at et meget tynt vannlag blir med båten.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...