Jump to content

Ujevn gange Johnson 50 hk

Whistler

Recommended Posts

Hei.

Sønnen min har en 93 mod 50 Hk Johnson 2-takter.

Båten har ligget ubrukt i ca 3 uker siden siste tur og i dag skulle han ut igjen.

Han kjørte motoren driftsvarm i 8-knop sonen, og når den var slutt skulle han dra farkosten i plan.

Etter ca 2-3 sekunder med full gass sank turtallet ned mot tomgang igjen. Etter noen forsøk til viste det seg at den fluktuerte noe i turtall men spjeldet var helt åpent (høy tomgang til 2/3 av max).

Han sjekket visuelt at vaiere etc satt på plass og åpenbart fungerte som det skulle.

Bensin- og oljeballong var stinne.

Kontrollen har egen "fri-throttle", og ved bruk av denne fungerte det tilsynelatende normalt.

Retur til kai på lavt turtall - intet problem.

Jeg skal stikke over til båten i morgen og se på saken. Det kan for meg høres ut som den ikke får nok bensin under belastning.

Er det noen som har tips eller en smørbrødliste for feilfinning?

Jeg er enig i at symptomene tyder på bensinmangel. De ligner også veldig på det jeg opplevde med min motor på første turen i sommer. I mitt tilfelle var det imidlertid slik at så lenge jeg pumpet med håndpumpa (ballongen) på bensinslangen, så gikk motoren bra. Etter et kvarters tid med slik "lirkekjøring", gikk det seg til og motoren gikk helt normalt. Jeg konkluderte derfor med at det må ha vært "levret" totaktsolje i en eller annen dyse (f.eks. flottørdyse), eller i en ventil i bensinpumpa. Walters teori om rusk i bensinfilteret er også verdt å undersøke, det samme gjelder å sjekke bensinslangen for eventuelle lekkasjer (hull i slangen kan gjøre at bensinpumpa trekker inn luft i stedet for bensin).

Et dumt spørsmål, men dere har vel husket å åpne lufteskruen på bensintanken?   :confused:

Lykke til med feilsøkningen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...