Whistler Startet 13.Juli.2004 Del på Facebook Startet 13.Juli.2004 Hei. Sønnen min har en 93 mod 50 Hk Johnson 2-takter. Båten har ligget ubrukt i ca 3 uker siden siste tur og i dag skulle han ut igjen. Han kjørte motoren driftsvarm i 8-knop sonen, og når den var slutt skulle han dra farkosten i plan. Etter ca 2-3 sekunder med full gass sank turtallet ned mot tomgang igjen. Etter noen forsøk til viste det seg at den fluktuerte noe i turtall men spjeldet var helt åpent (høy tomgang til 2/3 av max). Han sjekket visuelt at vaiere etc satt på plass og åpenbart fungerte som det skulle. Bensin- og oljeballong var stinne. Kontrollen har egen "fri-throttle", og ved bruk av denne fungerte det tilsynelatende normalt. Retur til kai på lavt turtall - intet problem. Jeg skal stikke over til båten i morgen og se på saken. Det kan for meg høres ut som den ikke får nok bensin under belastning. Er det noen som har tips eller en smørbrødliste for feilfinning? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Walter_S Svart 13.Juli.2004 Del på Facebook Svart 13.Juli.2004 Bensinfilter? Tett? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Arvid_A Svart 13.Juli.2004 Del på Facebook Svart 13.Juli.2004 Jeg er enig i at symptomene tyder på bensinmangel. De ligner også veldig på det jeg opplevde med min motor på første turen i sommer. I mitt tilfelle var det imidlertid slik at så lenge jeg pumpet med håndpumpa (ballongen) på bensinslangen, så gikk motoren bra. Etter et kvarters tid med slik "lirkekjøring", gikk det seg til og motoren gikk helt normalt. Jeg konkluderte derfor med at det må ha vært "levret" totaktsolje i en eller annen dyse (f.eks. flottørdyse), eller i en ventil i bensinpumpa. Walters teori om rusk i bensinfilteret er også verdt å undersøke, det samme gjelder å sjekke bensinslangen for eventuelle lekkasjer (hull i slangen kan gjøre at bensinpumpa trekker inn luft i stedet for bensin). Et dumt spørsmål, men dere har vel husket å åpne lufteskruen på bensintanken? Lykke til med feilsøkningen! Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 13.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2004 Takk for svarene. Båten har fast tank med permanent lufting. Får se på filter, slanger samt gi den en dose "forgasserrens" og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Anders Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Kan være en mulighet for at bensinpumpen på slangen er ødelagt også. Da skal du kunne kjenne at det ligger en løs del inni. Dette har hendt med meg og resulterte i at motoren ikke fikk skikkelig bensintilførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Feilen lot seg ikke reprodusere. Derfor mistenker jeg at poden har "forvekslet" rekkefølgen ting skjedde i. (Ballongen på bensinslangen ble nok ikke pumpet før etter at han hadde kommet tilbake) Takk for alle gode tips uansett. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Arvid_A Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 "Feilen lot seg ikke reprodusere. ------ (Ballongen på bensinslangen ble nok ikke pumpet før etter at han hadde kommet tilbake)" - høres ut som du fant den minst kostnadskrevende løsningen på problemet Ikke dumt en og annen gangen den heller ...! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.