Jump to content

Kan bensintank brukes til diesel?


John N

Recommended Posts

Vurderer å bytte til større dieseltank. I katalogene til båtvarehusene er der både bensin og dieseltanker.

Hva er forskjellen? Kan jeg bruke bensintank til diesel?

Takknemlig for svar!

Link to post
Share on other sites

En dieseltank er nødt til å ha retur av uforbrukt drivstoff. Bensintanker trenger ikke det så lenge det ikke er injectionmotor :smiley:

Strengt tatt er den ikke nødt til å ha retur, returen kan også kjøres inn på forfilteret. Hos meg har dette fungert ypperlig i 30 år.

Link to post
Share on other sites

Den gamle Sabben min har den muligheten, men det er mange motorer som ikke har det slik :drink:

Muligheten med å kjøre retur tilbake til forfilteret er ikke knyttet til motorfabrikat. Har man(eller monterer) et forfilter med 2 innløp så kan returen arrangeres på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Men de fleste motorer benytter returen til kjøling av dyser og pumpe, samt til å bli kvitt eventuell luft i systemet. Og da blir det rimelig meningsløst å kjøre returen rett inn på filteret igjen...

 

Men spørsmålet her var vel om bensintanker kan brukes til diesel. Det er ikke noe problem, så lenge tanken blir rengjort først. Om det skulle mangle en stuss til retur for eksempel er det en bagatell som det er fort gjort å rette opp i! Har man mannhull, er det bare å borre et hull på et passende sted og sette i en stuss for retur. Har man ikke mannhull, ja da kan det være lurt å lage et...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ask: Jeg har sveist på bensintank for endel år siden, var bare å fylle den med vann først, så kunne man gjøre hva man ville..

 

Men jeg tok det som at trådstarter mente at han ville kjøpe en ny tank, og de er det nok ikke noen gasser i.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Bare pass på at den ikke er galvanisert inni, og ellers tåler diesel. Så går det fint.

 

Ellers er jeg enig i at retur fra dyserør bør gå helt tilbake til tanken for og få vekk ev. luft.

 

 

Bill

Edited by Sleipner45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent er det ikke luft i returdieselen, men dieseldamp. Derfor finnes det kjølere som man alternativt kan bruke dersom man ikke vil/kan føre dieselen helt tilbake til tanken.

 

Men med flere en én tank har man jo også andre fordeler. Bare spør Poseidon hvordan han kan kjøre dieselen på uransakelige veier gjennom hele Poseidon 2 før den til slutt havner i en av de 4(?) tanker.

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt er den ikke nødt til å ha retur, returen kan også kjøres inn på forfilteret.

 

Hvilken motorfabrikant støtter dette?

Rreturdieselen blir jo varmere og varmere for hver runde.

 

Så vidt meg bekjent er det ikke luft i returdieselen, men dieseldamp. Derfor finnes det kjølere som man alternativt kan bruke dersom man ikke vil/kan føre dieselen helt tilbake til tanken..

 

Brukbar løsning.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Returen fra dysene bør gå reet tilbake til tanken, med en liten bit gjennomsiktig slange på et lett tilgjengelig sted for inspeksjon, har man luftbobler i returen er det stor sjans for at det suges inn falsk luft på sugesiden. Ved å legge returen til tank vil ikke disse luftboblene hope seg opp i forfiltret og man kan kjøre en god stund uten å få motorstopp og det ønsker vi vel ikke??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Forbudt?! ....hehe. At sikkerhet skal ivaretas ja. Men det er da virkelig ikkje forbudt å sveise tanker.

 

 

Nei, ikke forbudt i den stand at politiet kommer å tar deg.......

Men forbudt i HMS sammenheng å sveise på gamle bensintanker.

Er du arbeidsgiver, og ber en ansatt om å sveise på en gammel besintank og den eksploderer, har du et rimelig stort problem.

Derfor.... "forbudt"

Link to post
Share on other sites

Om det skal sveises på en gammel vanntank, eller dieseltank, som kansje ein gang har vert bensintank.... ? Har du funnet opp eit merkesystem for å vise alle innhold som har vert i ein tank gjennom tidene?

Tull. og tull. Sveiser til og med inni store tanker ved behov.

Det er jo bare å vaske/tørke ut og lufte !

Mange fagområder, alle skal ikkje kunne alt.

Om du er arbeidsgiver og sprenger en ansatt så har du problem uansett.

Men dette var OT spør du meg.

Edited by Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei! Så lenge tanken er rengjort grundig så kan du fylle på diesel ikke problem, men ville også hatt returen til tanken med rør i fra topp til helst 1-2cm opp ifra bunn hvis du ikke har stengekran på returen. Heller ikke problem med å sveise på gamle bensin tanker så lenge det ikke er bensingass i tanken heller, vær også obs på at i mange plastikktanker er det ikke skvalpeskott, som er veldig viktig i tanker som er større , ca 50-70 liter i hvert rom i tanken ,man kan også få tanker laget etter sitt ønske og behov!!! :wink:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...