John N Startet 29.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2009 Vurderer å bytte til større dieseltank. I katalogene til båtvarehusene er der både bensin og dieseltanker. Hva er forskjellen? Kan jeg bruke bensintank til diesel? Takknemlig for svar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 En dieseltank er nødt til å ha retur av uforbrukt drivstoff. Bensintanker trenger ikke det så lenge det ikke er injectionmotor Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 En dieseltank er nødt til å ha retur av uforbrukt drivstoff. Bensintanker trenger ikke det så lenge det ikke er injectionmotor Strengt tatt er den ikke nødt til å ha retur, returen kan også kjøres inn på forfilteret. Hos meg har dette fungert ypperlig i 30 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Den gamle Sabben min har den muligheten, men det er mange motorer som ikke har det slik Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Ville handlet med Plastinvent, da kan du også bestemme hvor du vil ha stusser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Den gamle Sabben min har den muligheten, men det er mange motorer som ikke har det slik Muligheten med å kjøre retur tilbake til forfilteret er ikke knyttet til motorfabrikat. Har man(eller monterer) et forfilter med 2 innløp så kan returen arrangeres på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Men de fleste motorer benytter returen til kjøling av dyser og pumpe, samt til å bli kvitt eventuell luft i systemet. Og da blir det rimelig meningsløst å kjøre returen rett inn på filteret igjen... Men spørsmålet her var vel om bensintanker kan brukes til diesel. Det er ikke noe problem, så lenge tanken blir rengjort først. Om det skulle mangle en stuss til retur for eksempel er det en bagatell som det er fort gjort å rette opp i! Har man mannhull, er det bare å borre et hull på et passende sted og sette i en stuss for retur. Har man ikke mannhull, ja da kan det være lurt å lage et... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Eg ville tenkt meg godt om før eg bora i ein tank med bensingass i. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Ask: Jeg har sveist på bensintank for endel år siden, var bare å fylle den med vann først, så kunne man gjøre hva man ville.. Men jeg tok det som at trådstarter mente at han ville kjøpe en ny tank, og de er det nok ikke noen gasser i.. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
John N Svart 30.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Takk for svar! Retur finner jeg ordning på. Slik jeg forstår det er det ikke problem å ha diesel i en bensintank (ny)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Mulig jeg tar feil, men jeg trodde dieseltanker hadde skvalpeskott?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Ja, men det kan jo også en bensintank ha? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret3 Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 (redigert) Bare pass på at den ikke er galvanisert inni, og ellers tåler diesel. Så går det fint. Ellers er jeg enig i at retur fra dyserør bør gå helt tilbake til tanken for og få vekk ev. luft. Bill Redigert 30.Oktober.2009 av Sleipner45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Bore og sveise er ingen problem. Bare å lufte nokre dager først. Evt blåse nedi. Tanken må jo uansett være tom. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Så vidt meg bekjent er det ikke luft i returdieselen, men dieseldamp. Derfor finnes det kjølere som man alternativt kan bruke dersom man ikke vil/kan føre dieselen helt tilbake til tanken. Men med flere en én tank har man jo også andre fordeler. Bare spør Poseidon hvordan han kan kjøre dieselen på uransakelige veier gjennom hele Poseidon 2 før den til slutt havner i en av de 4(?) tanker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Joda, mange har sveist på bensintanker, men , alle har ikke liv og lemmer i behold. Sett i en HMS sammenheng. er det forbudt!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Forbudt?! ....hehe. At sikkerhet skal ivaretas ja. Men det er da virkelig ikkje forbudt å sveise tanker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Strengt tatt er den ikke nødt til å ha retur, returen kan også kjøres inn på forfilteret. Hvilken motorfabrikant støtter dette? Rreturdieselen blir jo varmere og varmere for hver runde. Så vidt meg bekjent er det ikke luft i returdieselen, men dieseldamp. Derfor finnes det kjølere som man alternativt kan bruke dersom man ikke vil/kan føre dieselen helt tilbake til tanken.. Brukbar løsning. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Returen fra dysene bør gå reet tilbake til tanken, med en liten bit gjennomsiktig slange på et lett tilgjengelig sted for inspeksjon, har man luftbobler i returen er det stor sjans for at det suges inn falsk luft på sugesiden. Ved å legge returen til tank vil ikke disse luftboblene hope seg opp i forfiltret og man kan kjøre en god stund uten å få motorstopp og det ønsker vi vel ikke?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Forbudt?! ....hehe. At sikkerhet skal ivaretas ja. Men det er da virkelig ikkje forbudt å sveise tanker. Nei, ikke forbudt i den stand at politiet kommer å tar deg....... Men forbudt i HMS sammenheng å sveise på gamle bensintanker. Er du arbeidsgiver, og ber en ansatt om å sveise på en gammel besintank og den eksploderer, har du et rimelig stort problem. Derfor.... "forbudt" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 (redigert) Om det skal sveises på en gammel vanntank, eller dieseltank, som kansje ein gang har vert bensintank.... ? Har du funnet opp eit merkesystem for å vise alle innhold som har vert i ein tank gjennom tidene? Tull. og tull. Sveiser til og med inni store tanker ved behov. Det er jo bare å vaske/tørke ut og lufte ! Mange fagområder, alle skal ikkje kunne alt. Om du er arbeidsgiver og sprenger en ansatt så har du problem uansett. Men dette var OT spør du meg. Redigert 31.Oktober.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
arendal09 Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Hei! Så lenge tanken er rengjort grundig så kan du fylle på diesel ikke problem, men ville også hatt returen til tanken med rør i fra topp til helst 1-2cm opp ifra bunn hvis du ikke har stengekran på returen. Heller ikke problem med å sveise på gamle bensin tanker så lenge det ikke er bensingass i tanken heller, vær også obs på at i mange plastikktanker er det ikke skvalpeskott, som er veldig viktig i tanker som er større , ca 50-70 liter i hvert rom i tanken ,man kan også få tanker laget etter sitt ønske og behov!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.