Jump to content

Typisk pris på landstrømenhet montering?


Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Er de noen som har fått motert opp landstrømenhet på brygga som kan komme med tips og priser?? de er strøm i en lyktestolpe på moloen, er ca 20 meter kabel som må til pluss en koblingsboks med måler og kontakter!!

Hvor selges feks en sånn landstrømsenhet??

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Innhent priser med mange elektro firmaer (det er og dei einaste som egentlig har lov å gjere noke)

Dei hjelper deg med ideer og veit kor en får tak i diverse

En god del kan gjerast på dugnad som kabeltrekking/festing mm

Bør ha en god slange/vannrør for beskyttelse av kabel fra land til strømutaket på brygga

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

I vår forening er det slik at man for å få tilgang til landstrøm må betale et innskudd som tilsvarer kostnaden involvert i montering av strømuttaket. Hos oss er det fire stikk pr påle, med separate målere. Jeg betalte da 3500,- for min del, dvs totalkost for denne pålen er ca 14.000,-.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for tips, etter å ha vert i kontak med båtforeningen blir eg så irritert at eg kommer muligens til å ordne meg strøm selv fra kraftlaget, som skal kun stå på meg!!!!! de blei alt for dyrt å bruke 4000 på strøm.. latterlig syns eg når bryggene er gjeldfrie å intekte er ca 50.000 i året.

Så blir de bare å vente til den dagen de plutslig treng strøm til vedlikehold eller noe sånn så blir de kostbart for de :P

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Du trenger kabel type HO7RN-F 3G2,5 mm2 eller tilsvarende med rundstiftkontakter. Du må ha en sentral med jordfeilautomat som løser ut ved 30 mA innen 4 msek. I tillegg skal vel noe 230V utstyr ombord kobles til. Det skal være godkjent utstyr ifølge normer og monteres etter forskriftene. Vil sterkt anbefale deg å få autorisert installasjonsfirma til å utføre jobben med landtilkoblingen. Be om å få samsvarserklæring når du bestiller jobben.

 

Hos oss er det innskudd på kr 2.500 for å få strømuttak med måler. Så betaler man for sitt forbruk kr 1,- pr. KWh.

Innskuddet får man tilbake hvis man ikke vil ha uttaket lenger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...