Jump to content

Hallberg Rassy 26 på åpent hav


Skårunge

Recommended Posts

Hei -

har selv en HR 26 som jeg har utstyrt med tanke på langtur, men det ble med drømmen. Før jeg kjøpte denne var jeg i kontakt med et eldre par i Gøteborg. De hadde seilt jorden rundt i sin HR 26. Tatt det med ro og brukt 7 år på turen. De anbefalte båten på det varmeste. Så er du på utkikk etter en liten, solid og trygg havseiler er nok dette et bra valg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kanskje noe off topic....,

Men dersom du ønsker bedre plass og komfort, har jeg en godt utsyrt Hallberg Rassy 352, som jeg vurderer å selge.

Forøvrig må jeg bare si at en Hallberg Rassy anbefales, stor som liten! Det er en trygg, kvalitets båt, som er meget god i sjøen. Kansje ikke den raskeste seileren, men en av de mest komfortable seilerne i hardt vær.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei

 

Jeg takker for alle innlegg og status er nå som følger:

 

Jeg har nå kjøpt båten - selgeren er Seil 69. Jeg er godt fornøyd med den. Bitteliten: Det er slark i nedre rorlager - et vanlig problem med denne båttypen - men jeg har funnet ei oppskrift for utbedring på HR-klubbens hjemmside.

 

Den er delvis utstyrt for langturseilas og her er en del av det utstyret som følger med båten:

 

*Redningsflåte

*VHF med DSC

*GPS

*EPIRB

*Værfaks

*Autopilot

*Gode seil inkludert ny genakker

*Vindmølle for strømproduksjon

*Sikkerhetsbøyle over sprayhood

*Targabøyle bak

*Kjøleboks med kompressor

*Varmeapparat

*Kombiinstrument med Logg, Dybdemåler, Fart

 

Ellers har jeg investert i nytt kokeapparat (sprit), kartplotter som skal kobles mot værfaks, AIS og VHF, sikkerhetsseler og en del andre småting.

 

Det som nå står på innkjøpslisten er:

 

*Solcellepanel - jeg må endre litt på targabøylen først for å få plass til ett eller flere panel

*Kommunikasjonsutstyr som kan brukes over lange avstander. Her vurderer jeg enten SSB-radio eller satelittelefon - noen som har erfaring og synspunkter på dette?

*Vindror - HR26 har utenpåliggende ror så det enkleste vil kanskje være å kjøpe et vindror som ikke behøver å stå i senter bak på båten. Jeg har hørt at Sailomat kan installeres ved siden av roret og at det skrår så mye bakover at det ikke kommer i konflikt med rorbladet. Er det noen her som har erfaring med Sailomat eller som kanskje har forslag til andre løsninger?

 

Prøvde å legge inn bilde av båten men skjønner ikke helt hvordan dette gjøres. Skal lese instruksjon og legge dette inn senere

Redigert av Skårunge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...