Jump to content

Kom med tips til alle mulige måter å få hyttebåten i plan?

Chipsrederx85

Recommended Posts

Hei, jeg har erfart at mange vil at båten skal plane fortere.

Her vil jeg at folk med kunnskap deler sine kunneskaper om hvordan man kan få båten til på plane.

Det kan kankje løse problemer for mange her inne, slik at sommeren kanskje ikkje består av å vente på at båten skal ut av "planings-hullet"

Alt er verdt å nevne! :flag: takk

Redigert av Flytebrygge (see edit history)

Jeg løste dette med å montere faste flaps som dekker det arealet som ikke dekkes av trimplan. Hvorfor? Ikke fordi motoren er for liten, men fordi båten var baktung og trengte større bæreflate akter. Var en vesentlig forbedring for å plane tidligere. Den ligger også lenger på plan ved sakking enn før.

Montere sånne lister på chine og steglister som presser vannet nedover og gir oppdrift kan jo funke, kona frem i baugen kan jo funke, større trimflaps kan jo funke, sånn plate på kavitasjonsplata kan jo funke, medvind kan jo funke, større motor funker Garantert!!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hvis du legger båten inn i en svak sving vil den legge seg mere over på den ene skrogsiden og den blir i praksis mer "flatbunnet" Familien hadde en gang i tiden en Skagerak 21 med B20 motor. Det gikk helt greit å plane inntil man var 4-5 voksen ombord. Da var den marginer som skilte om den gikk i plan eller ikke. Når den lå der og brøytet i halvplan og ikke kom over baubølga, var det greit å legge over i en slak sving. Da kom den over og vi kunne rette opp igjen. Er de av forslagene som koster minst å teste ut. (bytte ut til ny/tyngre kjærring kan bli dyrt) :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...