Jump to content

Hvor langt er en sjømil?


Ceciliestorming

Recommended Posts

Hei. Hvor langt er en sjømil? Virker som det er endel misforståelser mht dette. Noen blander begrepene, miles, knop, km osv. Etter det jeg har lest bl.a i Ivar Dedekams bok "Navigasjon" men også andre steder, er en sjømil 7408 meter dvs 1 sjømil= 4 nautiske mil=7408 m.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

dvs 1 sjømil= 4 nautiske mil=7408 m.
:yesnod:

 

Litt komplisert blir det når "ekte sjøulker" babler i vei om sjømil og draft men mener nautisk mil og kart :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mener du har rett. En sjømil er 4 nautiske mil. Sjømil er vel en gammel måleenhet. Bestefaren min kalte en nautisk mil for kvartmil, og jeg må nok innrømme at jeg har rotet med benevnelsene selv. Særlig enklere blir det jo ikke når enkelte lokale bruker benevnelsen mil, men da, tror jeg, de fleste mener nautisk mil. :smiley:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Litt komplisert blir det når "ekte sjøulker" babler i vei om sjømil og draft men mener nautisk mil og kart :lol:

 

Svar: Ja, for mange kan nok slike ting bli komplisert. Men det kan være viktig å ikke blande måleenhetene. Det er artig, hvis du eller noen tror at MPH og KMT er det samme, eller blir forvirret hvis noen eldre taxisjåfører mener at det er det samme. Du kan jo ta den for politiet hvis du blir stoppet i kontroll. "Jeg trodde det var det samme jeg" for det sa de eldre sjåførene.

Nei, hvis man uttaler seg, er det viktig at man gjør det korrekt, slik at det ikke blir misforståelser.

Hilsen

Cecilie :giggle:

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Ordet sjømil er vel stort sett ikke i bruk lenger. Det forveksles gjerne med nautisk mil.

 

Sitat fra dep: Sokkelgrense: Det diskuteres om ytre grense skal gå ved "shelf", "slope" eller "rise". I praksis er dette foreløpig løst ved at Norsk Sokkel ligger innenfor økonomisk 200 nautiske mil-sonen. Territorialgrense: Går 4 nautiske mil (egenlig 1 gammel norsk sjømil (7420 m)) utenfor og parallelt med grunnlinjen. Tollgrense: Fastlagt til 10 nautiske mil utenfor territorialgrensen (Tolloven av 10. juni 1966 nr 5) Økonomisk sone: 200 nautiske mil utenfor territorialgrense, innført i 1977.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er vel et breddeminutt ved ekvator kortere enn 1852 meter og ikke lengre som du sier Phoebe...?

Jeg sier bare at den opprinnelige nautiske milen var beregnet som 1/60 dels lengdegrad ved ekvator. Dette er 1855 meter.

Senere er den internasjonale begrepet nautiske mil standardisert til å være 1852 meter,

men går da matematisk ikke lenger opp i det opprinnelige beregningen ut fra 1/60 del av lengdegraden ved ekvator.

 

Nå er en internasjonal nautisk mil 1852 meter, som er omtrent lik den gjennomsnittlige lengden av et breddeminutt.

Heller ikke denne er eksakt.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor lang er en sømil?

...når den danske "sjømil" er 1852 m.

Hehe... danskene har jo også mange og morsomme målebegrep.

Minner meg om det gamle, opprinnelige danske lengdemålet "Rast".

Denne var definert som "distansen man tilbakela til fots før man trengte å hvile".

Altså ikke noe utgangspunkt for fiiinnavigasjon dette heller :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er 1852 m. Dette kan nok påvirke oss nordmenn til å blande begrep, når den danske "sjømil" er 1852 m.

 

Det samme gjelder nesten for en engelsk sea mile.

Skriver "nesten" da den engelske baserer seg på et breddeminutt (ikke lengdeminutt) ved den bredden du befinner deg på. Den varierer derfor i lengde. Fra ca 1840 til 1860 meter.

Link to post
Share on other sites

På styrmannskolen for mange årsiden fikk vi på en prøve å bevise hvorfor en nautisk mil er 1852 m.

Fasiten var som skrevet under, litt lenger enn 1852 m, men aldri hørt at den skulle være så mye som 1855 m.

 

Én internasjonal nautisk mil ble utregnet ved at man delte Jordens omkrets over polene, 40 009 153 m basert på den internasjonale ellipsoiden fra 1924, på 360 grader og deretter på 60 minutter, hvilket gav 1852,276 m, dette ble rundet av og den er siden 1929 definert å være nøyaktig lik

1 852 m.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Det viktigste er at man vet hvem er hva. Akkurat som snekkere/tømrere ofte bruker tommer istedenfor cm som måleenhet. Det blir litt dumt hvis du skal bygge noe, og snekkeren bestiller 50 meter med 2x4", ekspeditøren tenker kanskje 2x4 cm, og det blir jo litt "missvisende" og dumt når materialene kommer og har feil mål. Det er helt forståelig at folk misforstår, men som jeg skrev i tidl innlegg, sitat fra departementet når det gjelder territorialgrenser mv. Hvis utenlandske fiskere e.a opererer med forskjellig målestokk, så kan det lett bli galt. Så når jeg har lest flere innlegg hvor folk tydeligvis ikke visste hvor langt en sjømil var, så laget jeg tråden for å opplyse om dette. De fleste vet tydeligvis hvor langt en nautisk mil er, og hva en knop er ( både når det gjelder hastighet og knuter).

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette skjedde faktisk under bygging av et jaktslott et sted på Østlandet (husker ikke hvor) Målene på tegningene var i cm men snekkeren trodde de var i tommer.

Må nok innrømme at jeg fortsatt bruker tommer på materialer og spiker, selv om jeg burde bruke mm.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sjømil

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

En sjømil er en utgått måleenhet for lengde som er lik fire nautiske mil, altså 7 408 meter. Tidligere ble nautisk mil også kalt kvartmil fordi en nautisk mil er en kvart sjømil. Endel fritidsbåtseilere bruker fremdeles betegnelsen sjømil når de egentlig snakker om nautisk mil.

Opprinnelig var én sjømil definert som fire geografiske mil (dvs. lengden av 1⁄15 lengdegrad ved ekvator).

 

Komplisert: For noen ja. Men ved å bruke riktige betegnelser"måleenheter", blir det enklere, og man slipper misforståelser.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Her følger litt info om bl.a nautisk mil, for de som er intr.

Nautisk mil

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

 

Nautisk mil (≈ 1⁄60 breddegrad).Nautisk mil (≈ 1 breddeminutt) forkortet nm, (tidligere også kalt kvartmil) er en måleenhet for lengde som brukes til sjøs, i luften og i meteorologi. Én internasjonal nautisk mil er 1 852 meter, som er omtrent lik den gjennomsnittlige lengden av et breddeminutt. Én nautisk mil deles videre inn i ti kabellengder á 185,2 m.

 

Én internasjonal nautisk mil ble utregnet ved at man delte Jordens omkrets over polene, 40 009 153 m (basert på den internasjonale ellipsoiden fra 1924) (WGS 84: 40 007 864 m), på 360 (grader) og deretter på 60 (minutter), hvilket gav 1852,276 m (WGS 84: 1852,216 m), dette ble rundet av og den er siden 1929 definert å være nøyaktig lik 1 852 m (IHC i Monaco).

 

Én nautisk mil tilsvarte tidligere også 1⁄4 sjømil. Betegnelsen kvartmil har sammenheng med tidligere tiders sjømil som etter hvert utgjorde 7 408 m (fire nautiske mil), altså fire kvartmil. (Opprinnelig var én sjømil lik fire geografiske mil (7421,43 m).)

 

Fritidsseilere bruker ofte betegnelsen sjømil for nm, hvilket altså ikke er korrekt.

 

Hvis man seiler med 1 knops fart i 1 time, har man seilt én nautisk mil.

 

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men uansett hvordan en vrir og vender på dette så en i dag utgått sjømil, nm eller bare begrepet mil en avstand/lengde/distanse og kan aldri bli noe annet enn det... så det er selvsagt feil å si at en seiler med 8 mil... Deler man denne avstanden (nm) på tiden i (s) så får en hastighet... som er knop..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og like surrete er vi nå vi snakker om at det blåser 15 meter eller 15 sekundmeter når vi egentlig mener 15m/s og det blåser stiv kuling, eller som de sier på Færøyene: Hvassur Vindur! ­

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...