Roger jo Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 (redigert) Hva er en amerikansk fathoms omgjordt til meter? 1.82880 m http://boatsafe.com/tools/meter.htm Redigert 31.Oktober.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ahamm Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 I amerikanske sjøkart f.eks er dybder oppgitt i favner. Mulig det finnes amerikanske sjøkart der dybder også er oppgitt i fot og/eller meter, men de vi brukte var oppgitt i fathoms. De som er oppgitt i meter i området er vel Admiralty sine kart. Mener amerikanerne kun bruker favner og fot. Selv om losene nå faktisk aksepterer å få oppgitt dypgående i meter. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Zenit Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 (redigert) Mener amerikanerne kun bruker favner og fot. Selv om losene nå faktisk aksepterer å få oppgitt dypgående i meter. Ja var kun favner det gikk i i de kartene vi brukte. Det var NOOA (The National Oceanic and Atmospheric Administration) sine kart vi hadde ombord. Brukte Admiralty og NOOA om en annen, alt etter hvilket kart som var i best målestokk i de akutelle delene av seilasen. Redigert 31.Oktober.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 For mange år siden ble det seriøst vurdert å endre gradindelingen fra 360 grader til 400 grader.Ble vist skrinlagt. ...Visse orienteringskompasser er isteden inndelt i 400 s.k. nygraderSilva orienteringskompasset jeg arvet fra min far har skala på 64 (640?) på forsiden og 400 på baksiden: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
solbris Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 En favn ved er ikke det same som favn brukt om dybde. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Dette betyr jo at når sjøulkene sier snekka går en 8 - 10 mil, så ligger de oppimot 40 knop! Nei hvorfor ?! ikke om sjøulkene kan sine "Sjøveisregler"........ Regel 3. Alminnelige definisjoner (n) Ordet mil betyr nautisk mil (1852 meter). http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map005 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
skibsplast ohoi Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Silva orienteringskompasset jeg arvet fra min far har skala på 64 (640?) på forsiden og 400 på baksiden: Ved landmåling brukes 400 radianer i stedet for 360 grader. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 (redigert) Ved landmåling brukes 400 radianer i stedet for 360 grader. Er ikke 400 radianer noe vel mye med tanke på at det er 2 x Pi radianer i en sirkel på 360° Er klar over at det brukes 400° i en sirkel for orienteringskompass (i allefall på den tiden jeg drev med dette)og muligens landmålingen Redigert 1.November.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
skibsplast ohoi Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Du har rett, brukte husken og blandet begrepene på morgenkvisten. Det er 400 gradianer jeg mente. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Frøken Fryd Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 I marinen brukes det endel måleenheten kabellengde. en tiendels nautisk mil. Cable Street er ei gate i bydelen Tower Hamlets i London. Den strekker seg fra Dock Street like øst for Tower of London østover parallelt med Docklands Light Railway til Limehouse. Gata ble anlagt på 1700-tallet og oppkalt etter skipskablene som ble produsert i området. Gatas lengde var opprinnelig en kabellengde. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 måleenheten kabellengde. Enda flere meningsløse enheter. Inn med metrisk. Jeg seiler med såogså mange km/t. Jeg har ørten kilometer igjen å seile. Jeg befinner meg på x meter øst og y meter nord. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Godt poeng Mulligan, jeg tror de alle fleste ville sluppet noen bekymringer om man gikk over til km og km/t. Men da blir man vel stemplet som landkrabbe eller folk i båt... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
skibsplast ohoi Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Tror ikke det er bare å gå over til meter når det gjelder navigasjon, i så fall må hele kartsystemet endres. Men mye kommer an på gammel vane. Hvor mange er det som bruker 3" og 4" spiker i stedet for 75mm og 95mm Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Mulligan Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 stemplet som landkrabbe eller folk i båt... Akkurat. Dette surret med grader og nautiske mil er bare et stammespråk som gjøres vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Oi! Nu må du være forsiktig, Det er nok ikke sikkert at en meter er en meter. På BP kan den nok være noe helt annet Du mener vel finn.no? På finn er ikke knop en knop og fot en fot. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 En favn= ca 1,8m, eller omlag det en voksen mann måler mellom håndflatene når han holder armene strakt ut til sidene. En følge av dette er hvordan du skal kveile opp et tau. Et tau skal kveilas opp i så store tørn at hvert tørn utgjør en favn. Tørner på en favn får du da ved å strekke ut tauget mellom to vidt utstrakte armer. Kveilen som dannes etterpå kan lett måles ved å telle antall tørn på kveilen. Genialt eller? Jeg synes det. På tide å gå tlbake til favner. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Rune2222 Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Dette surret med grader og nautiske mil er bare et stammespråk som gjøres vanskelig. Andre surrete uttrykk i stammespråket som må avskaffes: Eks. Styrbord og Fribord. Hvorfor ikke enkelt og greit bruke: "Til høyre når du ser forover" og "Fra vannlinjen til dekk eller ripa" Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 (redigert) Artig dette her Flyene har styrbord og barbord lannterne, men kapteinen sitter på venstre side, og får klarering fra tårnet med "right turn out" eller "turn left to 290" sammtidig som de har høyre og venstre motor. Mens sjøflyet derrimot som konverterer til båt i det det lander svinger til styrbord og barbord. Redigert 1.November.2009 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 I marinen brukes det endel måleenheten kabellengde. en tiendels nautisk mil. Kabellengde blir nå nye brukt i det sivile også Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Og like surrete er vi nå vi snakker om at det blåser 15 meter eller 15 sekundmeter når vi egentlig mener 15m/s og det blåser stiv kuling, eller som de sier på Færøyene: Hvassur Vindur! Lars H. Ser at noen meterologer stadig snakker om "sekundmeter", skulle tro at de hadde hatt nok fysikk i sin utdannelse til å vite at denne betegnelsen er feil og meningsløs når en snakker om hastighet. Det blir forvirrende når feks sjømil, sekundmeter osv. blir feilaktig brukt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Det er jo litt trasig når proffene bruker feil uttrykk men "sekundmeter" er jo ganske godt innarbeidet selv om det rent teknisk er feil. Blir liksom ganske mye tyngre å si "meter pr. sekund" enn "sekundmeter" men selv prøver jeg å unngå "sekundmeter". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Rune2222 Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Definering av Kabellengde fra mitt gamle sjøfartsleksikon fra 1985: Kabellengde: Tradisjonelt nautisk lengdemål avledet av normallengden på en ankertrosse, men uten forbindelse med lengden på moderne ankerkjettinger. En kabellengde var og er ikke et enstydig mål. Vanligvis var det 120 og 150 favner, i dag er det i nordsjølandene (ink. Norge) fastsatt til 1/10 sjømil (185,2m) I USA er den 120 favner (219m), i Frankrike og Spania 200m. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Genialt eller? Jeg synes det. På tide å gå tlbake til favner. Går du inn i en butikk og skal ha 10 favner med tau. Sørg da for at du velger den største karen i butikken til å måle dette opp for deg. Avis yngstemann Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Zenit Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 (redigert) Går du inn i en butikk og skal ha 10 favner med tau. Sørg da for at du velger den største karen i butikken Sist jeg kjøpte tau, 200 meter kom dette ferdig oppmålt og kveilet i fin rull. Enkelt og greit under armen uten assistanse fra verken stor eller liten i butikken. Kommer selvfølgelig an på hva slags tau du skal ha, dette var teine tau på 8 mm. Redigert 1.November.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Jeg er en en SB/BB mann ombord. Jeg tenker i nm. og knop ombord og grader er fra 0 tom. 359. Sånn skal det være - fordi jeg er sta Men jeg ser klare fordeler i å gå over til UTM, og da er det nærliggende å droppe nm og knop. Det blir også lettere å regne kurser i hue dersom det finnes 400 grader å velge mellom. Når det gjelder SB/BB ser jeg heller ikke det helt store problemet. Høyre side av båten kan også være den samme - uansett hvor man står ombord og i hvlken rettning man ser. Mennesket er i stand til å styre radiostyrte modellfly - som flyr med hjula opp og som kommer rett mot seg. Jeg stemmer på meteren overalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.