Jump to content

Hvor langt er en sjømil?


Ceciliestorming

Recommended Posts

Andre surrete uttrykk i stammespråket som må avskaffes:

Eks. Styrbord og Fribord.

Hvorfor ikke enkelt og greit bruke: "Til høyre når du ser forover" og "Fra vannlinjen til dekk eller ripa" :lol:

 

:smiley: Er ikke helt sikker på om jeg er enig, på tross av at disse sjøutrykkene kan være irriterende til tider:-) - for hva er forover hvis båten bakker? Av mange praktiske årsaker er det greit med det finnes en styrbord og en babord side. F.eks. på større skip hvor man mottar beskjed om å utføre service på f.eks. styrbord styremaskin, eller maskinisten får beskjed om å stoppe babord motor, da kan det være greit at dette ikke har med hvilken vei man tror vi går :-) Det finnes jo endel fartøyer som (fjordferjer) som går begge veier, vi får håpe at en av sidene er definert som styrbord og vise verca:-)

 

Av øvrige sjøuttrykk som skaper fovirring er 'oppunder dekk' eller himling, og alså ikke 'taket' som man kanskje ville kalt dette om man står inne i et rom i et hus. Og når man står oppe på dette 'taket' heter det plutselig dørk :crazy:

 

Som en kurrositet kan nevnes at kompasset, før i tiden var delt inn i 'steker', hvor da kompassrosen ikke var delt inn 360 grader men 32 streker (tror jeg det var) hvor da én strek utgjorde 11,25 grader ( i vår term.)

 

jadda.... :confused:

Link to post
Share on other sites

for hva er forover hvis båten bakker? Av mange praktiske årsaker er det greit med det finnes en styrbord og en babord side. F.eks. på større skip hvor man mottar beskjed om å utføre service på f.eks. styrbord styremaskin, eller maskinisten får beskjed om å stoppe babord motor, da kan det være greit at dette ikke har med hvilken vei man tror vi går :-) Det finnes jo endel fartøyer som (fjordferjer) som går begge veier, vi får håpe at en av sidene er definert som styrbord og vise verca:-)

Med all respekt å melde, dette er tøv etter mitt syn.... Hva som er forover når man bakker er opplagt for de fleste..... Det er definert i begrepet "å bakke" eller rygge..... Det er det samme som på en bil.... Der er det helt klart hva som er frem og bak, det samme er det på en båt...... En båt har selvsagt kun en høyre side eller styrbord side... Det samme har bilen.... Dette er helt uavhenging om hvordan en selv som person er plassert...

 

Selv har jeg ikke problemer med hva som er fremover når jeg bakker eller rygger med bilen ei heller med å vite hva som er båtens BB eller høyre side, men skjønner at dette kan være et problem for mange...

 

På min bil så har jeg ett høyre bakdekk og det er alltd det samme uansett hvilken vei jeg ser på bilen..... Det er bilens høyrs side det snakkes som.... som ogsp er det samme for en båt.. som har sin BB og SB side... Om en stopper BB motor eller venstre motor så referes det alltid til båten BB eller venste side... Dette burde være rimelig opplagt for de fleste vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som en kurrositet kan nevnes at kompasset, før i tiden var delt inn i 'steker', hvor da kompassrosen ikke var delt inn 360 grader men 32 streker (tror jeg det var) hvor da én strek utgjorde 11,25 grader ( i vår term.)

som en annen kurrositet så lever disse streker kvar enn idag inom Meteorologin.......

 

'kuling fra sydvest' :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

Mener at de fleste sjøfolk/båtfolk, enten det er unge eller gamle, proffe eller amatører, fra handelsflåten, hurtigruta, snekke, seilbåt eller hurtiggående båter, "sjøulk eller ikke", så skal knop brukes for å angi hastigheten på/ombord i båt. Det vet og gjør de fleste. Se f.eks på finn.no, eller reklame for båtannonser, har aldri sett noe annet oppgitt når det gjelder hastigheten enn knop. Om noen skulle finne på å gjøre det, så vil jeg tro det er en som ikke vet bedre. Til og med de såkalte "landkrabbene vet dette" Det er nok noen få uvitende som kaller/måler hastighet i mil, men det er og blir feil. Akkurat som når du kjører bil, så sier du ikke at bilen går fra 0-100 favner på x antall sek. Hvis folk bruker riktige betegnelser, og vet betydningen, så blir det mindre misforstålser.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Øst syd syd øst anvendes av oss ombord hele tiden. Bedre enn disse små tallene i kompasset.

 

Båten går / seiler forover og til styrbord og babord. Mens den bakker akterover.

 

Maritimt skal det være ombord :smiley:

 

Og en liten forflytting så forhaler vi

 

Og vi har forut og akterut

 

Ingen misforståelser her ombord

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Andre surrete uttrykk i stammespråket som må avskaffes:

Eks. Styrbord og Fribord.

Hvorfor ikke enkelt og greit bruke: "Til høyre når du ser forover" og "Fra vannlinjen til dekk eller ripa" :lol:

Ironisk ment fra meg

Mener vi selvfølglig vi må bruke de maritime utrykk som er i bruk i dag.

Link to post
Share on other sites

Joda, det er sikkert greit å veive med såkalte maritime utrykk som et annet mantra.

Men, i en metrisk verden, hvor lenge skal vi holde på med disse gradene og nautiske mila?

Ei nautisk mil som tilogmed endrer seg når man velger et annet datum.

 

Når man tar skrittet fra brygga og ned i båten så går man fra en sirlig organisert SI verden ut i noe gammalt drivgods.

Link to post
Share on other sites

Det er spesielt i forbindelse med planlegging av seilas at jeg synes det metriske systemet ville vært mye enklere å forholde seg til. Dette fordi en tross at har en god forståelse over hvor langt det er mellom steder målt i kilometer. Et eksempel kan være at en ønsker å seile fra Oslo til Strømstad eller Göteborg, her vil de fleste ha et forhold til hvor langt dette i kilometer. De som er regnekyndige klarer selvfølgelig å da beregne hvor mange nautiske mil det er også, slik at man kan estimere tid utfra hastighet i knop. Men at det er særlig praktisk synes ikke jeg. Eller hva med en som opplyser at han i sesongen 2009 har en totalt utseilt distanse på 800 nautiske mil, er det egentlig mange fritidsbåtskippere som har noe forhold til hvor langt dette egentlig er, eller må nesten alle regne om til kilometer for at det skal gi noen verdi?

 

I tillegg er det for meg helt unaturlig å bruke noe annet enn m/s for strøm og for vindhastighet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

...distanse på 800 nautiske mil, er det egentlig mange fritidsbåtskippere som har noe forhold til hvor langt dette egentlig er, eller må nesten alle regne om til kilometer for at det skal gi noen verdi?

 

Hadde det vært noe enklere om du hadde seilt 148 mil. Er du istand til å forestille deg denne avstanden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Et eksempel kan være at en ønsker å seile fra Oslo til Strømstad eller Göteborg, her vil de fleste ha et forhold til hvor langt dette i kilometer. De som er regnekyndige klarer selvfølgelig å da beregne hvor mange nautiske mil det er også, slik at man kan estimere tid utfra hastighet i knop. Men at det er særlig praktisk synes ikke jeg.

Bryr du deg egentlig om hvor langt det er fra hit til dit? Er ikke det altoverskyggende viktige i de aller fleste tilfeller hvor lang tid du bruker på strekningen? I så fall betyr det nada hva slags enheter du bruker, det viktige er at det er en enkel sammenheng mellom avstand og tid, dvs at avstand og fart er basert på samme lengdeenhet. I og med at de fleste antagelig har bedre snøring på hvor mange knop skuta går, enn hvor mange km/t den går, så bør valget være opplagt...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

navigering sikrere og lettere for oss landkrabber...

 

Akkurat.

Jeg går inn i menyen på kartmaskina, koordinatsysten, og så velger jeg meter/meter.

Nå kan jeg også legge et rutenett oppå kartet, f.eks. 100 x 100 meter eller 1 km. x 1 km.

Koordinatene kommer også i riktig rekkefølge med x, altså øst, først.

Link to post
Share on other sites

Men, i en metrisk verden, hvor lenge skal vi holde på med disse gradene og nautiske mila?

 

Når man tar skrittet fra brygga og ned i båten så går man fra en sirlig organisert SI verden ut i noe gammalt drivgods.

 

 

si at jeg går rett nord, for å gjøre det lett, fra 61grader 00m til 61g 07m på 30 min.

Hvordan skal jeg rekne farta metrisk? Eller omvendt går med x knop i 30 min. Hvor er jeg i en metrisk verden?

Kunne tenkt meg å se hvordan dette vil fungere.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Og en ting til Mr. Mulligan ikke tenker på her er at disse maritime uttrykkene er internasjonale.

Spør en amerikaner hvor lang en meter er.

Å bergene avstander på sjøen i kilometer og meter blir vel det samme for en amerikaner som det skulle bli for oss å forholde oss til yards og feets.

 

Så dersom en tenker over at det på sjøen ferdes folk fra all verdens nasjoner trenger vi nok et språk som alle forstår enten der gjelder avstander, hastigheter eller andre ting.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...