kjukken Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 I tillegg er det for meg helt unaturlig å bruke noe annet enn m/s for strøm og for vindhastighet.ed Hva i all verden bruker du strøm i m/s til? Kanskje du har sjøkart med meterinndeling når du utfører omvendt strømkobling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JaKM Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Favner brukes vertfall en del i fiskeri når en snakker om dybde.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Hva i all verden bruker du strøm i m/s til? Kanskje du har sjøkart med meterinndeling når du utfører omvendt strømkobling? havstrøm eller tidevannstrøm... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Hva i all verden bruker du strøm i m/s til? Kanskje du har sjøkart med meterinndeling når du utfører omvendt strømkobling? Skal vi bli "meteriske" må vi kjøpe kart i UTM! Selv om det er mye enklere å regne om m/s til knop. Noe må vi ofre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 si at jeg går rett nord, Da har du, i sone 32, flytta deg fra 608160.03 Ø, 6764438.66 N til 607763.04 Ø, 6777429.43 N Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 (redigert) Hvorfor er den norske zone 32 bred på vestlandet og 31 og 35 på Svalbard? Hvor er det blitt av 34 der oppe? Når jeg spør, får jeg gjerne svar om at det blir enklere å gå fra kart til kart. Hvorfor da ikke resten av Norge? Hvorfor gjør ikke resten av verden noe lignende? Selv ikke på Newfoundland gjør de det - og de har jo egen tidsregning. Og mens jeg er i gang. Hvorfor bruker kystverkets online karttjeneste sone 33 som referanse for hele Norge? Redigert 2.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 ....i sone 32, flytta deg fra 608160.03 Ø, 6764438.66 N til 607763.04 Ø, 6777429.43 N Ser ummidelbart ingen forenkling i brukav dette systemet. I områder for faste installasjoner greit, men ikke for skipstraffik. da hadde det vel allerede blitt innført, har jo eksistert en stund. Hvordan regner jeg ut distansen? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 Joda, det er sikkert greit å veive med såkalte maritime utrykk som et annet mantra.Men, i en metrisk verden, hvor lenge skal vi holde på med disse gradene og nautiske mila? Ei nautisk mil som tilogmed endrer seg når man velger et annet datum. Grunnen er at naturen gir blaffen i om vi er metriske. Eller ønsker å være det. Vi lever på en tilnærmet kule. Omkretsen er enten vi liker det eller ikke, en funksjon av 'pi', dvs. 3,14xxxxx med en uendelig rekke tall som ikke gjentar seg i system. Titallsystemet er ikke nødvendigvis det eneste tallsystemet. Tolvtallsystemet er et annet. Og da begynner det å bli greier. Klokka går etter det systemet, 360 grader sirkel går etter det osv. Nå prøvde man seg med klokke der en time var 100 minutter, sirkelen ble delt inn i 400 grader etc. Men det tørka liksom ut, det funka ikke så godt i praksis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lettrus Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 På min bil så har jeg ett høyre bakdekk og det er alltd det samme uansett hvilken vei jeg ser på bilen..... Det er bilens høyrs side det snakkes som.... som ogsp er det samme for en båt.. som har sin BB og SB side... Om en stopper BB motor eller venstre motor så referes det alltid til båten BB eller venste side... Dette burde være rimelig opplagt for de fleste vil jeg tro Det er ikke så lett på bil heller - hva med ting til høyre og venstre i motorrommet ? De fleste står jo da foran bilen med panseret oppe og ser bakover. Det er da ikke opplagt at "høyre side" er bilens høyre (hva blir "til høyre for batteriet"?). Ofte ved bil snakker man om "driver side" og "passenger side", men da selvsagt med åpenbare feilkilder for de som har biler som er laget med rattet på en annen side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Mange gamle måleenheter (litt off topic) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 (redigert) Mange gamle måleenheter (litt off topic) Fremdeles off topic, men når linken først er publisert: Det Danske fellespundet brukt fra 1683 til 1887 Dette systemet (Ole Rømers system) ble brukt helt til Norge gikk over til metrisk. Pundet ble bestemt at skulle rettes etter en kubikk fot eller 32 potter ferskvann og som da skal veie 62 Pund. 12 av dette pundet utgjør et bismerpund, 16 slike pund utgjør et Lispund og 20 Lispund er et Skippund, En wog er 3 Bismerpund. Som sølv vekt skulle det brukes det Kølnske pundet, dette ble da bestemt til å være 17 Kølnske pund er lik 16 Danske pund. Disse enhetene ble brukt lenge etter at vi offisielt var blitt "metriske". Da min mor sendte meg på krambua seint på 50-tallet så skulle jeg gjerne ha med hjem ett mark smør og ett halvt pund kaffe. I begge tilfelle var det snakk om 250g, men smør kjøptes altså i merker og kaffe i pund. Det var aldri snakk om et halvt pund smør eller ett mark kaffe! Margarin, derimot, kjøptes i halvkiloer. Og silda ble ble vi sendt ned med et spann i hånda for å hente rett fra båten som lå og lossa. Det kosta ingenting. Hmmm... lenge siden jeg spiste sild stekt i smør og med løkring i buken og sitronskive oppå... Redigert 5.November.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
skibsplast ohoi Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Der har vi forskjellige erfaringer. Begrepet mark ble hos mine besteforeldre brukt om kaffe. Å kjøpe et mark kaffe, altså et kvart kilo, var et vanlig uttrykk blant eldre i Trøndelag. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Og så var det hu Marte på 90 som for første gang på mange år, skulle på butikken å kjøpe kaffe. "Får jeg ett pund kaffe" sa a Marte. Ekspeditøren dro på smilebåndet og forklarte Marte at det heter kilo nå i dag. Javel sa a Marte, så gi meg et pund kilo da. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Ennå lengre av sporet men jeg prøvde en gang å kjøpe meterpølse i meter men hun bak disken nektet, de solgte kun pølse i kilo så en halv meter kunne hun ikke selge. "Men jeg skal ha en halv meter", "Nei, du må si hvor mange kilo eller hekto du skal ha" Etter litt fram og tilbake gikk jeg tomhendt derfra... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Mark brukes fortsatt av noen eldre om kaffe. Kanskje kan vi definere sjømil til utseilt distanse pr mark forbrukt kaffe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Enig med dere, den diskusjonen om sjømil er helt uinteressant. Bedre om et samlet BP-forum gikk til forbrukerombudet og krevde at pølsene ble priset i kr/m. Så kunne både strøm, vind og hunger måles i m/s. SveinHa: Jeg gjorde noe lignende en gang, men fikk ingen trøst når jeg kom tomhendt hjem til kjærringa; hun mente det var mye bedre å dra på puben etter butikken, og ikke før...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Vi bør vurdere å gå over til nautiske mil også når det gjelder bredde på båtplass synes jeg, har i dag bredde 0,00243 nm, og det funker fint på min båt, men lenden på utriggerne kunne gjerne vært litt lengre (har 0,0054 men skulle gjerne hatt 0,006479 nm). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Bare tull å bruke nm. i den sammenheng. Du skal seff bruke kabler. har 0,054 men skulle gjerne hatt 0,06479 Kblr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune2222 Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 utriggerne kunne gjerne vært litt lengre (har 5,47 favner men skulle gjerne hatt 6,56 favner). Finner du en liten kar til å måle påny kan du jo få utvidet helt gratis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ceciliestorming Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 Enig med dere, den diskusjonen om sjømil er helt uinteressant. Bedre om et samlet BP-forum gikk til forbrukerombudet og krevde at pølsene ble priset i kr/m. Så kunne både strøm, vind og hunger måles i m/s. SveinHa: Jeg gjorde noe lignende en gang, men fikk ingen trøst når jeg kom tomhendt hjem til kjærringa; hun mente det var mye bedre å dra på puben etter butikken, og ikke før...... Hei. Husk på at det finnes tjukke og tynne pølser. Så her blir det nok mest riktig å bruke kilo. Det er ikke tull å vite hva de forskjellige begrep til sjøs betyr, det er og burde være intressant. Det er også viktig for å unngå misforståelser. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Husk på at det finnes tjukke og tynne pølserDet går jo an å måle opp en meter pølse og så veie den... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.