Jump to content

Ønsker tips, overhale eller bytte motor. BMC 1.8


Christensen

Recommended Posts

Heisann! i snekka sitter det en BMC 1.8 38hk. snekka er 28 fot 3,20 bred og veier 4500 kg. i sommer har motoren vist seg å være tildels upålitelig og jeg vurderer en totaloverhaling eller å skifte den ut.

Problemer med motoren pr i dag: Går varm over 2300 o min, registeret slarker pga utslitt kile og spor (nødsveiset) pga registeret har stemplene massert ventilene og en vippearm har knekt(reparert). ellers går motoren greit!

Et alternativ er å totaloverhale hele greia, sende bort topp, dieselpumpe og dyser, resten er jeg kompetent til å gjøre selv!

Et annet er å kaste hele skiten og putte inn noe nyere/bedre. ønsker tips om motorer som er forholdsvis kompakte da jeg har en begrensning på høyden da motoren ligger under dørken og BMC`n er helt oppunder!

Ønsker også synspunkter på motorstørrelse, denne båten hadde originalt en B20 med parafindrift, senere er BMC`n montert og jeg lurer på om den kan være litt liten?? Jeg får ca 7 knop ved 2300 o/min helt på fullt gjør den 8 (2900 o/min)

 

Håper på litt hjelp fra mine venner her på BP!

Ronny

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Du har nok en for liten motor til denne båten, men det er jo et valg hvlken fart du skal ha? Det er nok ikke øknomisk å overhalde denne motoren,når du kan kansje få brukt motor til en laver pris.du husk å få riktig propell?for å ikke ovebelaste motoren ,den tåller ikke det ,den har et toppturtall 3600 r/min om jeg ikke husker feil.

 

 

 

 

Hilsen kyo

Link to post
Share on other sites

Hvis du vurderer å sette i stand den du har er rekkefølgen på det du gjør avgjørende om du står igjen med et tapsprosjekt. Skru selv motor frahverandre og få en fagmann til å vurdere vitale deler som stempel,råder,registerkjede,tannhjul osv. Det siste kan du la stå på blokka sammen med veivaksel. Skal jo ikke skru mer enn nødvendig heller. Finner dere dette brukbart så er der et håp. Så trykktestes toppen. Er denne også hel uten sprekker ender du opp med i beste fall honing av sylindere,nye stempelringer,sliping av topp og ventiler/seter. Så ville jeg fått sjekka dyser. Pumpa er kanskje brukbar slik den er, så en prøvestart eller tur før du leverer den til overhaling, men ta denne i tilfelle til slutt slik at du ikke kaster pengene ut av vinduet, da dette fort blir en del på budsjettet.

 

Ser at kd trading faktisk har det du trenger hvis ikke de mest vitale deler er ødelagt.(topp,stempel osv.) Om det er dyrt eller billig vet jeg ikke, men verksteder har jo også ofte tilgang på billige deler. Men topp, veiv,kamaksel og slike ting kan være vanskelig å skaffe til denne.

Link to post
Share on other sites

Deler blir evt å bestille fra Storbrittannia, KD har et greit delelager og rask forsendelse, men prisene er hinsides!!! Slipesett (pakninger) koster 2000 hos KD og 30£ på andre siden av fjorden!! Det er faktisk veldig billige deler til disse, ventiler koster under hundrelappen! stempler har jeg funnet til 380 kr inkl fjærer!

Motoren går pr idag greit bortsett fra at den blir varm, har en ekstra kjøler jeg vurderer å montere for å øke kjølekapasiteten! Mye av det andre inni motoren er sikkert bra, men slitedeler skiftes selvfølgelig da den jo ikke er oppe så ofte! blokka ser bra ut, hadde av toppen og planet denne i sommer og honestripene er fortsatt veldig synlige, ingen antydning til slitekant!

er klar over at samme hva jeg gjør med denne motoren så får den ingen stor verdi, bortsett fra bruksverdi da!!!

Driver med bilsport og har erfaring med motorskruing, dog har jeg ikke utstyr for trykk og flowtest av dyser og pumpe!!

 

Ingen som har tips om andre kompakte driftsikre 4sylindrede diesler på rundt 50 hk?? Bør jeg vurdere en Perkins??

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Driver med bilsport og har erfaring med motorskruing,
Ja, da har du sikkert mer erfaring enn meg :yesnod: Vet bare at topp og slike ting er problem å få tak i her hjemme, men det er kanskje muligheter over fjorden ja. Er det eldre perkins 4108- 49hk du tenker på så er vel ikke den helt ulik den du har. Å kjøpe brukt virker for meg som et lotteri. Du kan være heldig, eller ende opp med noe som er verre enn det du har. Det er jo først når motor er montert og blir satt på prøve at feil og mangler dukker opp, men dette vet jo sikkert du vel så godt som meg. Kan jo ikke unngå å nevne kinamotor igjen. Hva tror du om den :confused:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...