Christensen Startet 31.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2009 Heisann! i snekka sitter det en BMC 1.8 38hk. snekka er 28 fot 3,20 bred og veier 4500 kg. i sommer har motoren vist seg å være tildels upålitelig og jeg vurderer en totaloverhaling eller å skifte den ut. Problemer med motoren pr i dag: Går varm over 2300 o min, registeret slarker pga utslitt kile og spor (nødsveiset) pga registeret har stemplene massert ventilene og en vippearm har knekt(reparert). ellers går motoren greit! Et alternativ er å totaloverhale hele greia, sende bort topp, dieselpumpe og dyser, resten er jeg kompetent til å gjøre selv! Et annet er å kaste hele skiten og putte inn noe nyere/bedre. ønsker tips om motorer som er forholdsvis kompakte da jeg har en begrensning på høyden da motoren ligger under dørken og BMC`n er helt oppunder! Ønsker også synspunkter på motorstørrelse, denne båten hadde originalt en B20 med parafindrift, senere er BMC`n montert og jeg lurer på om den kan være litt liten?? Jeg får ca 7 knop ved 2300 o/min helt på fullt gjør den 8 (2900 o/min) Håper på litt hjelp fra mine venner her på BP! Ronny Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
kyo Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Du har nok en for liten motor til denne båten, men det er jo et valg hvlken fart du skal ha? Det er nok ikke øknomisk å overhalde denne motoren,når du kan kansje få brukt motor til en laver pris.du husk å få riktig propell?for å ikke ovebelaste motoren ,den tåller ikke det ,den har et toppturtall 3600 r/min om jeg ikke husker feil. Hilsen kyo Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 31.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Det kan nok hende at jeg har en litt for tung propell ja!! Takker forøvrig for innspill! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
hegra Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Hvis du vurderer å sette i stand den du har er rekkefølgen på det du gjør avgjørende om du står igjen med et tapsprosjekt. Skru selv motor frahverandre og få en fagmann til å vurdere vitale deler som stempel,råder,registerkjede,tannhjul osv. Det siste kan du la stå på blokka sammen med veivaksel. Skal jo ikke skru mer enn nødvendig heller. Finner dere dette brukbart så er der et håp. Så trykktestes toppen. Er denne også hel uten sprekker ender du opp med i beste fall honing av sylindere,nye stempelringer,sliping av topp og ventiler/seter. Så ville jeg fått sjekka dyser. Pumpa er kanskje brukbar slik den er, så en prøvestart eller tur før du leverer den til overhaling, men ta denne i tilfelle til slutt slik at du ikke kaster pengene ut av vinduet, da dette fort blir en del på budsjettet. Ser at kd trading faktisk har det du trenger hvis ikke de mest vitale deler er ødelagt.(topp,stempel osv.) Om det er dyrt eller billig vet jeg ikke, men verksteder har jo også ofte tilgang på billige deler. Men topp, veiv,kamaksel og slike ting kan være vanskelig å skaffe til denne. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 31.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 (redigert) Deler blir evt å bestille fra Storbrittannia, KD har et greit delelager og rask forsendelse, men prisene er hinsides!!! Slipesett (pakninger) koster 2000 hos KD og 30£ på andre siden av fjorden!! Det er faktisk veldig billige deler til disse, ventiler koster under hundrelappen! stempler har jeg funnet til 380 kr inkl fjærer! Motoren går pr idag greit bortsett fra at den blir varm, har en ekstra kjøler jeg vurderer å montere for å øke kjølekapasiteten! Mye av det andre inni motoren er sikkert bra, men slitedeler skiftes selvfølgelig da den jo ikke er oppe så ofte! blokka ser bra ut, hadde av toppen og planet denne i sommer og honestripene er fortsatt veldig synlige, ingen antydning til slitekant! er klar over at samme hva jeg gjør med denne motoren så får den ingen stor verdi, bortsett fra bruksverdi da!!! Driver med bilsport og har erfaring med motorskruing, dog har jeg ikke utstyr for trykk og flowtest av dyser og pumpe!! Ingen som har tips om andre kompakte driftsikre 4sylindrede diesler på rundt 50 hk?? Bør jeg vurdere en Perkins?? Redigert 31.Oktober.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
hegra Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Driver med bilsport og har erfaring med motorskruing,Ja, da har du sikkert mer erfaring enn meg Vet bare at topp og slike ting er problem å få tak i her hjemme, men det er kanskje muligheter over fjorden ja. Er det eldre perkins 4108- 49hk du tenker på så er vel ikke den helt ulik den du har. Å kjøpe brukt virker for meg som et lotteri. Du kan være heldig, eller ende opp med noe som er verre enn det du har. Det er jo først når motor er montert og blir satt på prøve at feil og mangler dukker opp, men dette vet jo sikkert du vel så godt som meg. Kan jo ikke unngå å nevne kinamotor igjen. Hva tror du om den Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Jeg er åpen for Kinamotor jeg, har bare ikke funnet noen som ikke er for høye ennå! Må finmåle og se hvor mye plass jeg kan få til rådighet! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Hasla 26 Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 (redigert) Har du sett på målene av jang dong da?send im til flight han har mulig noen mål disse kan du eventuelt hente i sverige litt billigere i forhold til samme motor i Norge/ikke så langt i fra Strømstad . Redigert 1.November.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Christensen Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Har kikka på YangDong og Lomatec! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Hasla 26 Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Er klar over att du har sett litt på Lomatec den blir for stor til din båt,men hørte for lenge siden att Loman skulle bli mindre men ikke sett noe til dette desverre..Men denne jangen da er denne like stor?ser litt mindre ut. rolleyes: Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.