Jump to content

Hva er definisjonen på ordet "sjøfolk"?


spilli

Recommended Posts

Ser stadig ordet blir brukt , ikke minst her på BP Noen sier; "Vi sjøfolk" og omtaler andre som "landkrabber" Så har vi ordet "Sjøulk" Nårtid er du det, eller blir det? Lurer litt på dette. Treffer jo av og til noen som forteller at , Joda, jeg var sjømann i mine yngre dager. Når du da spør hvor lenge, tja da blir det ikke så morsomt lenger. Noen hadde kansje noen måneder før hjemlengselen ble for stor (ikke rart, var kansje så vidt fylt femten) Men så er spørsmålet; Var disse egentlig sjøfolk? Jeg tør i allefall ikke å betgne meg selv som "Sjømann" Selv ikke med 136 mnd. i utenriksfart, pluss fiske og fangst på div båter. De eneste jeg definerer som sjøfolk er de som aktivt er ansatt på yrkesfartøy. Hva mener dere?

Redigert av spilli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva "sjøfolk" er skal jeg ikke gi meg inn på, men da jeg som 17. åring hadde sommerjobb på hurtigruten Sanct Svithun som radiotelefonist var jeg vel "sjømann" iom. at jeg betalte sjømannskatt. Men da jeg noen år senere jobbet et år som kontrollromoperatør/radioperatør på Norges første boreplattform Ocean Traveller, betalte jeg vanlig skatt ob var vel en vanlig oljearbeider?

Lars H. :flag:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjømann er betegnelsen på en som har sitt yrke på sjøen. Når en til vanlig snakker om sjømenn eller sjøfolk vil det som regel menes de kvinner og menn som arbeider i handelsflåten men uttrykket dekker også fiskere og de som er innrullert i marinen.

 

Denne artikkelen er dessverre kort eller mangelfull. Om du vet mer om temaet kan du hjelpe Wikipedia ved å utvide den

 

Norsk ordbok om

sjøulk eldre, garvet sjømann

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel kalle en sjømann eller sjøfolk de som aktivt har sitt virke på sjøen.

Vi, Lars, er vel båtfolk vel?

Enig med 'Astor' her. Sjøfolk er de som har sitt yrke på sjøen. Sjøfolk er et vidt begrep og omhandler forskjellige maritime yrker, bl. a. fiskere. Da er du på fiskebåt og driver med en eller annen form for fiske. Vi som frekventerer BP kan gjerne være sjøfolk om vi har det som yrke, ellers ikke. Det hjelper heller ikke med båtlue.. :wink: Tittelen båtfolk bør kreve litt, ikke bare at en har båt. Har du båtliv som hobby og innehar en viss dose basiskunnskaper om det maritime liv kommer du kanskje under denne høytidelige definisjonen.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi bør kalle oss BÅTFOLK.

 

Har de tatt opp tråden fra gamledager?.

 

En sauebonde i Lillesand mener båtfolk har stjålet flere dyr som var på beite i sommer. ... Sauer beiter på flere holmer og øyer i skjærgården. ...

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sor...et/4346460.html

 

Det ser ikke ut til at folk har kunnskaper om hva dårlig vær betyr på sjøen, fortviler Redningsselskapet. ... Båtfolk gir blaffen i værmeldingene. Selv når ...

 

http://www.yr.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.2987835

 

Båtfolk svir av rundt 12 milliarder kroner til sjøs ... Det vil legges igjen rundt 12 milliarder kroner i norske havner i 2008 ...

http://www.na24.no/article2080630.ece

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Betegnelsen "sjøfolk" er vel bare sjelden brukt her på BP?

Og som ivrig leser av så godt som alle tråder her inne

er mitt inntrykk at det da blir brukt om og av folk som

hører til den gruppen, altså de som har sitt yrke på sjøen.

 

Eller har du noen eksempler, spilli?

Er ellers enig med deg i at yrkesbetegnelser ikke skal

brukes i hytt og gevær.

vh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Sjøfolk er vel de som har sitt virke i "handelsflåten"...

Når jeg ser dama som selger sveler på bastøferja er ikke sjøfolk det første som slår meg :giggle:

Båtfolk for meg er de som gjør sitt beste for å sette seg inn i og følger skrevne og uskrevne regler til sjøs!

Prøver å være en av de selv...

Link to post
Share on other sites

Sjøfolk er vel de som har sitt virke i "handelsflåten"...

Når jeg ser dama som selger sveler på bastøferja er ikke sjøfolk det første som slår meg :giggle:

Båtfolk for meg er de som gjør sitt beste for å sette seg inn i og følger skrevne og uskrevne regler til sjøs!

Hva er "handelsflåten"? Er fiskere ikke sjøfolk? Er ikke bare de med striper på jakke og lue eller olje på fingrene som gjør sitt beste for å følge regler til sjøs, det gjør nok også dama som selger sveler på bastøferja.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Norsk ordbok om

sjøulk eldre, garvet sjømann

 

Ja, dette ordet er jeg litt i tvil om : Jeg seilte sammen med en kar et par år som ikke hadde vært hjemme siden 1929 (dette var 64-65) Hadde bla. vært torpedert fire ganger under krigen. En gang vi satt og spilte pinochle, kom jeg til å si; "Du K.... er jo en skikkelig sjøulk" Da så jeg at det svartnet til i hans ellers så godlynte blikk. "Du kan kalle meg hva du vil, men noen "sjøulk" er jeg f..n `meg ikke! Jeg har derfor i ettertid aldri benevnt noen med dette ordet, men opplever jo at folk faktisk betegner seg selv som det. Hvorfor K.... ikke likte utrykket fikk jeg aldri noe svar på, og følte meg nok for flau til å spørre. Så jeg spør dere, er det et skjelsord, eller ikke?

Link to post
Share on other sites

Min oppfatning av "ordet".....

Sjømann, er en en person som betaler sjømannskatt. Altså "seiler" i handelsflåten. Det forklarer vel endel.

Fiskere, jobber på sjøen, men som fiskere. Så absolutt "sjøfolk" og fiskere. Men betegnes ikke som "sjømann".

Båtfolk, ja, det er de av som ferdes rundt i båt, på fritiden.......

Folk i båt, Tja.... Kan være passesjerer / gjester hos båtfolket. Men tenker mest på "hyttefolket" som har båt, eller de som er på sjøen noen dager i "vakkert vær" av og til.....

 

Ps. Glemte "ferjefolket", de er vel verken eller...... (Peder ferjebillettør)

 

Ush.... nå hopper jeg sikkert noen på tærne......

Link to post
Share on other sites

Full som en sjømann...Bruke penger som en full sjømann...

Kommer vel fra tiden da vi hadde Norske sjøfolk som med litt penger mellom hendene og langt hjemmefra i en fremmed havn og :drink: litt vel hardt...

Er vel ikke så stygt ment...

Min bror som er toller sier noen ganger at han er tørst som en bryggetoller og det kommer fra gammelt av da det ikke var uvanlig at tolleren tok en skarp en sammen med kaptein etter inspeksjon...

I Stavern så jeg som gutt krigsseilere som bodde på sjømannshjemmet rave til og fra hotell Wassilioff titt og ofte. Senere forstod jeg hvorfor...

Neste gang dere er i Stavern anbefaler jeg et besøk (og ta med ungene) i Minnehallen der samtlige (ca 8500) navn på de som falt til sjøs i 1 og 2 verdenskrig er risset inn i kobbertavler. DETTE var iallefall sjøfolk!

Link to post
Share on other sites

Full som en sjømann...Bruke penger som en full sjømann...

 

DETTE var iallefall sjøfolk!

 

Ja dette er jo et utrykk som bla. våre folkevalgte ynder å bruke. (Personlig misliker jeg det sterkt)

Det er vel kansje ingen som bruker, og da snakker vi om andres penger på en mere kritikkverdig måte en akkurat dem. :sad:

 

:flag: En som har forstått det, Takk skal du ha!

Link to post
Share on other sites

I Stavern så jeg som gutt krigsseilere som bodde på sjømannshjemmet rave til og fra hotell Wassilioff titt og ofte. Senere forstod jeg hvorfor...

Neste gang dere er i Stavern anbefaler jeg et besøk (og ta med ungene) i Minnehallen der samtlige (ca 8500) navn på de som falt til sjøs i 1 og 2 verdenskrig er risset inn i kobbertavler. DETTE var iallefall sjøfolk!

Et tragisk kapitel av norsk sjøfartshistorie.

Sørgelig at sprit ble brukt som medikament for å holde nervene i sjakk, slik at de kunne holde ut de påkjenningene de ble utsatt for over lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Sjøfolk - Sjømenn.

 

En definisjon over en gruppe personer som har sitt yrkesaktive liv på, eller i tilknytning til skipsfarten. Herunder matros, smøre, motormann, jungmann, bussegutt, stuert, styrmann, kaptein m.fl.

 

Alle disse vil stå oppført med tittelen i offentlige dokumenter. Enten de er under denne kommando i en måned eller flere år.

Om de kaller seg det ene eller det andre betyr jo for så vidt ikke så mye.

 

Derimot er en som driver med fiske en yrkesaktiv fisker og har som oftest dette som tittel med sine undertitler i offentlige dokumenter.

 

Likeså vil fergeansatt med sine titler komme inn under sin egen kategori.

 

 

Ser at Lars H nevnte oljearbeidere i forbindelse med boreplattformen Ocean Traveller. "Oljearbeidere" er jo ikke noen tittel, men en fellesbetegnelse på en yrkesgruppe med sine undertitler.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Flere har definert ordet "sjøfolk" som har sitt yrke på sjøen. Sikkert riktig definisjon, men så har vi ordet "sjøulk" som også trådstarter lurer på. Jeg ser for meg en godt voksen mann, med islender og skipperlue som har inngående kunnskaper om sjø og båtliv, sittende med ankerdrammen på dekk, :drink: eller setter garn med snadden i munnviken. Ordet har for meg utelukkende positiv klang, og kan brukes om både proffe sjøfolk, og om

(folk i -) :lipseal: eh-- båtfolk :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

...En gang vi satt og spilte pinochle, kom jeg til å si; "Du K.... er jo en skikkelig sjøulk" Da så jeg at det svartnet til i hans ellers så godlynte blikk. "Du kan kalle meg hva du vil, men noen "sjøulk" er jeg f..n `meg ikke! ...?

 

Jeg tror ikke det finnes sjøulker i Norge nå til dags. Kanskje med unntak av noen profesjonelle seilere i verdensklassen... En sjøulk i mitt hode er en som kjenner havet i alle former det kan kle seg i uten å bli skrekkslagen. Enkelte gamle loser langs kysten var vel sjøulker, for eksempel "Ulabrand", som dro ut på havet når alle andre mente det var galskap å dra ut. Finnes mange gode historier om slike mennesker langs kysten som visste hva båtene klarte, og når de skulle snu. Loser på Lista og Jær kysten i små båter for å redde mennesker i store skuter må vel kunne karakteriseres som ekte sjøulker. Mange helter i losyrket, men de har tradisjon for å være "smålåtne". "Ah han var no ganske fin i dag" sa Losen da han kom inn med en skute i full storm. Dette er det jeg kaller en "sjøulk"

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Ordet har for meg utelukkende positiv klang, og kan brukes om både proffe sjøfolk, og om

(folk i -) :lipseal: eh-- båtfolk :sailing:

Ja, det er jo det som skaper problemet for meg.(Det var jo det jeg også trodde. :blush:) Men I og med den reaksjonen jeg fikk når jeg benevente han som "sjøulk" og han som var min store "helt" (og fortsatt er det) tok det som en fornermelse. Han var jo tross alt ingen førstereisgutt.Så derfor tror jeg ikke man skal være så sikker på at det vi tror er en æresbetegnelse virkelig er det.

Link to post
Share on other sites

Dette er det jeg kaller en "sjøulk"

 

sailorBoy

Hei! Men er du sikker på at disse som du benevner som hedersmenn ville likt å bli benevnt som "sjøulk"? At du, og kansje mange betegner dette som et æresutrykk er jo greit nok. Men jeg syns du draaaar han litt langt når du benevner regattaseilere som "Sjøulker" Forresten så var ikke losene som du benevner på lista og j`rn ute etter annet en fortjeneste, og ære være dem for det. De hadde som regel karrige kår, men fått los lærdommen i arv.

Link to post
Share on other sites

...... Men jeg syns du draaaar han litt langt når du benevner regattaseilere som "Sjøulker" ....

 

Jeg tenkte ikke på generelle regatta seilere, men de mer spesielle. For eksempel Knut Frostad.

Poenget er jo at dette er mennesker som kjenner og respekterer havet på en helt spesiell måte.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...