Jump to content

Hils på Sophie (26fot tresnekke)

Wasco

Recommended Posts

Hei dette er min store stolthet SOPHIE

sophieaakra.jpgsophieaakra2jpg.jpg

Sophie er en yndig dame på 26 fot som såg dagens lys i Sunde i Sunnhordaland. Hun ble bygget ved Tveit Båtbyggeri og ble sjøsatt for første gang i det Herrens år 1950. Båtbyggeren heter Andor Tveit og lever i beste velgående den dag i dag, selv om han nå har sluttet å bygge båter.

Andor Tveit startet sitt båtbyggeri i kjelleren på sitt eget hus i 1942 mens verdenskrigen raste på sitt verste. Bygda Sunde er kjent for mange og lange tradisjoner i bygging av trebåter http://www.kvinnherad.kommune.no/guide/sunde.htm

sophie1.jpg

Opprinnelig ble Sophie bygget som fiskebåt og omtrent slik såg hun ut den gangen.

Den orginale motoren var en Sabb 7-9hk med "oppfyring" Og hun var selvsagt utstyrt med fiskebrønn, og er bygget med "kjølsvin"

Fiskeren het Eide og hadde ofte med seg en hjelpemann når han var ute på fisketokt med Sophie. Da Eide ble syk og måtte trappe ned sin virksomhet, ble Sophie kjøpt av hjelpemannen. Denne og hans sønn hadde båten i sin eie helt til jeg kjøpte den for ca halv annen mnd siden.

I 1974 ble båten bygget om til sin nåværende form. Da ble også fiskebrønnen fjærnet og den ble satt inn en 1968 Marna diesel M1 8-12 hk.

Motoren ble overhalt i 1981 og det ble satt inn ny sylinderforing, nytt veiv- og krysslager, nye stempelfjærer etc. Det er den samme motoren som fremdeles banker i Sophies hjerte.

Sophie har nå funnet sitt nye hjem i Åkrehamn på Karmøy. http://www.akrehamn.com/

Her ligger hun i gjestehavnen i påvente av sin permanente fortøyingsplass litt lengere sør på "kaien." Selv er jeg så heldig å bo i et lite hus helt nede på kaien, så jeg kan holde øye med "dama" mi både natt og dag. :smiley:

Her kan du gå inn på et webbkamera som viser havna eller "kaien" som vi sier her. Hvis du ser ned i høyre kant av bilde ser du en liten bit av Sophie. http://www.h-avis.no/section/WEBCAM&WID=11

I løpet av den korte tiden vi har tilbrakt sammen, jeg og Sophie har vi hatt mange flotte turer ut på bølgene på vestsiden av Karmøy. Aller best liker vi oss når det er litt bevegelse på havet. Da byr Sophie opp til dans. Når sjøsprøyten står til værs i dønningene, da danser hun og ler så tårene triller.

Men som den godt voksne damen hun er, liker hun ikke når det blir alt for mye Rock&Roll på havet. Da liker hun å trekke seg tilbake til sin lune havn og vente til havet slår over i mer behagelig valsetakt. :sailing:

Selvsagt har Sophie ingen elektrisk start, her må det sveives i gang. Men hun er ikke gjennstridig, bare du tar henne på rette måten. Det tok meg noen uker å avriste henne hennes hemmeligheter, og da sleit jeg fryktelig med å få start på motoren. Men da jeg fant fram til den rette rytmen på sveiva startet hun uten besværligheter.

Ja det er mangt og meget å si om min kjære Sophie, men det får komme etter hvert.

Jeg komer til å bygge om hele innventaret i styrhuset og kommer også til å pusse opp forpiggen. Men hovedlinjene kommer jeg til å bevare.

Etter min mening ville det være en estetisk forbrytelse å forandre på en så flott dames linjer.

Som dere kan se av bildene, var jeg uheldig og fikk en knekk på roret. Dette er bare fikset helt provisorisk. Men jeg har kontakt med en dyktig trebåtbygger her på stedet som skal lage et nytt ror til meg

Ja og til slutt. jeg drømmer om å sette seil på Sophie. Jeg har bommen til hovedseilet og vet at hun er blitt seilt før i tiden.

Skal holde dere oppdatert om ombyggingen av styrhus og diverse.

Hei wabra!

Dette var en fin introduksjon til båten (dama) din. Det er helt tydelig at du her har med en dame av "fiin gammel aargang" å gjøre og at du respekterer hennes alder og herkomst. Koselig at flere enn meg får et slikt personlig forhold til båten sin.

Nå må det sies at man nærmest automatisk får et helt annet forhold til en trebåt enn til en "plast-balje" - :wink:

Stå på og stell godt med henne - hun er vakker og fortjener en kjærlig hånd!!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Har hatt både trebåter og plastbåter. Selvfølgelig kan man få et forhold til en plastbåt på lik linje med en trebåt. Alle gjenstander man har lagt ned at utall arbeidstimer i får man et forhold til. Forholdet trenger nødvendigvis ikke være godt, men det er der. Er litt mer usikker åssen det forholder seg til med de som legger båten inn på " hotell " om høsten og henter den om våren. Det får andre svare på., så langt har jeg ikke kommet enda.

Redigert av Hansi (see edit history)
smart å slenge dritt om plastbåter når man selv har en barkebille balje hehe

Du vet, det er ingen ting som varmer så godt i en råtten trebåtelskers sjel som når han får slenge litt dritt til plastbåtfolket :smiley::smiley:

Eller er det vel med båtfolket som med normenn flest. Innbyrdes krangler vi så fillene fyker, :discuss:

men hvis noen angriper oss fra utsiden....da står vi sammen som en mann :flag:

Kan mann i det hele tatt få et "forhold" til en plastbåt...

Definitivt, ja!! :smash: ...men kanskje ikke så poetisk som du får det til i ditt 1. innlegg.

Mere av den prosaiske, sakelige formen, kanskje?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hvis jeg skal være helt ærlig likte jeg bedre linjene FØR ombyggingen, men så var det det med det praktiske da... :smiley:

Det aller meste av det som lages er vel best i sin orginale form...rett fra mesterens hånd, så og si

Men da båten skulle gå over fra yrkesbåt til turbåt for en liten familie, vokste det vel etter hvert fram et krav om mer plass.

Ikke for det, den familien som kjøpte båten brukte den på mange ferieturer i 6-7 år før den ble bygget om.

Det jeg i hvert fall er veldig glad for er at de den gangen ikke bygde styrhuset enda høyere....for det ville etter min mening blitt et stilbrudd.

Her er tegning som ble laget ved ombyggingen

tegning.jpg

Fin introduksjon av båten , en båt med sjel og historie - det er noe spesielt å ha og ta vare på.

"Tupperware" båter uten sjel og tradisjon ser en nok av om dagen.

Ha en god båtsommer med lukt av nysmurt båt.

Nå skal jeg ikke gå alt for langt i min mobbing av plastbåter... :smash:

Men helt siden jeg var liten har jeg vært levende opptatt av historie. Og når jeg nå var så heldig å få bli eier av en så flott båt, og sammtidig kunne få spore dens historie helt tilbake til "fødselen" da kunne det ikke bli bedre.

Mitt store mål for sommeren er å få tatt en tur til Sunde og få hilse på mannen som bygget båten, og også få se stedet hvor Sophie ble bygget

• 1 år senere...

Gratulerer! Nydelig skute.

Det er nå slik med damer at de ønsker å være iført moterikig drakt. Jeg synes ombyggingen er harmonisk og samstemt og kler damen godt.

Klart man kan ha et forhold til plastbåter! Jeg har lagt ned så mye arbeid i plastbalja mi at det skulle bare mangle. Nå begynner den å bli slik jeg ønsker. Men, jo, det er selvfølgelig forskjell på følelsene for de gamle gode trebåtene og dagens plastbåter. Men hva om 50 år? Da blir plastbåtene også veteraner som noen vil restaurere og ta vare på. Tror nå jeg. (Hm. Mon tro hva folk seiler rundt i om 50 år?).

Flott bår du har. Jeg er glad noen "ofrer" seg for å ta vare på eldre båter.

Jeg har en 35 år gammel plastbåt som jeg virkelig har fått et forhold til. Jeg var heldig som fant de orginale papirene som fulgte med fra båtbyggeriet i Østen. Orginale brosjyrer er også verdt å ta vare på selv om dette er en tupperware-båt.

Heldigvis med masse flott trevirke innefor hytta.

Lykke til med båten din. Jeg følger spent med.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hyggelig å se at noen har funnet denne gamle tråden....

Nå har det gått over et år siden jeg fikk Sophie, og jeg har herjet fælt med den gamle damen..... :yesnod:

Det vil si, bare til det bedre da.

Holder på å prøve å bygge noen benker bak i båten, men det er ikke lett....

Det vil si, det er ikke lett å få det til å bli akkurat slik jeg vil.

Nå har jeg bygget opp og revet ned for femte gang. En gang synes jeg benkene blir for høye, neste gang for lave. Så ble de for breie, så ble de for smale....og slik fortsetter det til jeg blir fornøyd.

Så hadde jeg fått satt fast bordene med spiker, bare for å få et helhetsinntrykk. Neste dag skulle jeg erstate spikeren med skruer. Men da hadde det regnet om natta og alle bordene hadde buet seg.

Ja, ja...du skal se det blir benker før jul :lol:

Du får komme deg opp å besøke oss her på Sunde da. Andor hadde satt pris på å få sjå den igjen. Han har og liggende ei 26 foter tror eg det var laget av solig Mahogni. Ligger inne på verkstaden hans. Og ein 30 foter som er bare skroget tverr i rompa. Heilt ny den da. Alt skal selges da han ikke er i stand til å bygge lengre. Helsa er blitt noe dårlig.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...