Jump to content

Mitt prosjekt. Ny innredning i min 26 fots trebåt


Wasco

Recommended Posts

Det er nå et år siden jeg fikk gleden av å ovrta annsvare for den flotte damen Sophie.

Hun har helt fra sin barndom blitt tatt godt vare på av sine eiere, derfor er skrog og andre vitale deler i enestående god forfattning.

Jeg syntes imiddlertid den gode damen kunne behøve en kosmetisk oppgradering og gikk derfor til det drastiske steg å rive ned alt innventar både i styrhuset og i forpiggen.

 

Styrhuset er ikke stort, og det ble derfor påliggende å finne en god planløsning. Jeg ville ha litt skapplass, et par små overskap, en benk med mulighet for matlaging og en liten oppvaskkum. Og selvsagt måtte det være mulighet for å kunne sitte inne og styre..... Alt dette skulle få plass på 2-3 kvm.

 

Slik såg styrhuset ut innevendig etter at jeg hadde herjet.

Dessverre finn jeg ikke tatt noen bilder før jeg rev ut det gamle innventaret.

 

Babor side

bilde_003.jpg

Styrbor side

bilde_005.jpg

 

Slik ser det ut nå

Styrbord side

oppussing_003.jpg

Babor side

oppussing_008.jpg

hmmm...tror jeg må gi "barkrakken" et par strøk med beis også, slik at den glir bedre inne i miljøet :yesnod:

oppussing_011.jpg

oppussing_005.jpg

Hjemmesnekkret koppholder....mye billigere en å kjøpe :yesnod:

oppussing_012.jpg

oppussing_015.jpg

Hjemmesnekkra kikkerholder...billigere en å kjøpe ny :yesnod:

 

Nå gjennstår bare et strøk med maling på listene nede på dørken, og maling av selve dørken.

Slik er det blitt i mitt trange men koselige styrhus...

 

Neste ettappe blir forpiggen, der blir det en del pussing, beising og lakking, men det kommer til å bli flott det også...

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke en gang hva lakken heter...men det er helt vanlig blank innendørs lakk.

Saken var den at jeg hadde kjøpt en liter dyr og fin lakk, men da jeg kom hjem fant jeg ut at jeg hadde tatt matt lakk, og det ville jeg jo ikke ha.

Da jeg kom tilbake dagen etterpå for å bytte, hadde butikken "restesalg" Så jeg endte opp med 6 liter lakk og 6 liter maling for for samme pris som den en literen med matt-lakk hadde kostet :giggle:

 

Men før jeg begynte å lakke beiset jeg...og den beisen var dyr!!! 300 kr literen... Men det holdt med en liter, så da var det jo ikke så ille.

Link to post
Share on other sites

Det må jeg si, Wasco. Du er flink med plassutnyttelsen der. Og så fint som det ble. Det synes at du er glad i båten din!!! Jeg fikk en del inspirasjon bare av å se på de bildene dine, spesiellt pantry'et ble suverent. Du har jo alt på ½ kv-meter der.

 

Lykke til med resten!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

spesiellt pantry'et ble suverent. Du har jo alt på ½ kv-meter der

 

Er også fornøyd med denne pentryløsningen.... Senere skal jeg lage et "trelokk" til å legge over oppvaskummen, slik at denne plassen kan brukes som et avlastningsområde under matlaging...

 

Ellers er det riktig som du sier, jeg er virkelig glad i båten min.

Etter at jeg ble skilt for et par år siden, kan jeg vel si at Sophie nå er "kvinnen i mitt liv" :smiley:

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig så vet jeg ikke om det er furu eller bjørke-finer, men tror vel helst det er furu.

 

Beisen jeg brukte heter Herdings Lakkbeis og fargen er Kirsebær.

For en slik fattig båtfant som meg, så synes jeg den var dyr..290 kr literen. Men den er drøy. Brukte en liter til to strøk på hele styrhuset. Det var jo særlig fine-platen som sugde mye beis.

 

Etter som jeg skulle lakke over beisen kunne jeg ha brukt en billigere beis. Men når jeg hadde begynt med denne så måtte jeg fullføre i samme fargen.

Link to post
Share on other sites

Flott snekkerarbeid Wasco. Moro å se når både arbeid og løsninger gir et så fint rsultat. Men som dorry gutten sier, få laget lufteventiler. har du ikke muligheten til å skjære ut for stjerneventiler så får du ta den firkantet utgaven. Få ikke ødelagt båten og det fine arbeidet ditt pga av det.

Gleder meg til å se hva du får til forut.

 

MVH

Morten

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Takk for tilbakemeldingen :yesnod:

Du som har pusset opp så mange båter er vel blitt ekspert etter hvert.

For meg er dette mit første prosjekt, og mine erfaringer som snekker var lik null da jeg satte i gang.

 

Min erfaring med snekkerfaget begrenser seg til produksjon av et skjærebrett og et fuglebrett fra sløyden for 35 år siden.

Etter det har jeg bare brukt hammer til å henge opp bilder på veggen

 

Men er du tolmodig og ikke minst litt stridig, får du det til.

Tror jeg bygget opp og rev ned igjen det meste 3-4 ganger før jeg var fornøyd.

Nå holder jeg på å skal sette opp benker bak i båten, og har allerede bygget opp og revet ned 3 ganger....er nå i gang med 4 oppsettning..... :smash:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering fra Sophies verden

 

Både jeg og Sophie har blitt alvorlig anngrepet av skrapesyken denne sommeren.

Og når jeg først hadde begynt å skrape, så ble det en skikkelig farsott.

Det er mer arbeid en jeg hadde regnet med, men slik er det vel alltid :yesnod:

 

Her er et lite inntrykk fra BB side inne i forpiggen. Dette bilde er satt sammen av flere bilder, derfor er det noen skjeive vinkler her og der.

Jeg har kommet litt lenger med skrapingen nå da...

Følte meg en stund fristet til å fjerne all garneringen og sette opp ny. Burde kanskje gjort det også for å se hvordan skroget ser ut bak garneringen.

Men jeg trøster meg med at hele skroger i sin tid ble sausa inn med blymønje, og håper det holder.

Her må jeg først skrape med hjelp av varluftpistol, men etterpå må jeg kaldskrape for å få bort alt

sophie_bb_side.jpg

 

SB side...også dette bilde er satt sammen av flere bilder, så båten er ikke riktig så skjeiv som det her kan se ut

sophie_sb_side.jpg

 

Skottet mellom forpiggen og styrhuset. Her begynner jeg å bli fornøyd med skrapejobben

Planen videre er at det meste av forpiggen skal beises i samme farge som styrhuset og så lakkes

aaaa_075.jpg

 

Utsiden av styrhuset som opprinnelig var malt med en mørk brunfarge begynner nå å bli ferdigskrapt

Her skal jeg sette inn med Linolje/terpentin til treet er mettet.

Så skal det beises i samme farge som innvendig (er blitt skikkelig forelska i denne fargen) og til slutt lakkes

aaaa_063.jpg

 

Også er jeg i gang med å skrape vekk maling, blymønje og Black Varnish fra innsiden av skroget.

Dette er en både møysommelig og "farlig" jobb.

Blymønje og Black Vernish er jo ikke akkurat å spøke med, og det har gått 59 år siden det ble påført, så det har fått godt tid til å bite seg fast. Men sakte men sikkert må det gi tapt for skrapa.

Målsettningen er å få alt til å bli like rent som de tre øverste bordene til venstre i bilde

Her skal det også mettes med Linolje/terpentin og mulignens D1 til slutt

aaaa_066.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, blymønje er jo det beste soffet mot råte som noen gang er oppfunnet. Men det er jo ikke akkurat natur og helse vennlig.

Men det er nesten synd å ta det bort.

Kommer imiddlertid til å beholde den blymønja som sitter på skroget under dekk

 

Som du kan se her, så var jo malinga ikke så fin, masse blærer og sår

spant.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...