magnejr Startet 31.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2009 Hei Har kjøpt ny motor til min Ibiza 19 Sport. Begynte først å se på 150 hk motorer, fortsatte opp til 200 hk, havnet til slutt på en 225 Evinrude H.O(Lett trimmet, ca 250 hk/240kg). Har i ettertid sett at dette er kanskje litt i overkant overmotorisert. Jeg har da kommet frem til at jeg bør forsterke akterspeilet mitt. Motoren skal monteres sammen med en Cmc-motorheis(25 kg). Er det noen som har noen inspill/skisser/bilder om hvordan jeg bør gå frem med forsterkningen? Er takknemlig for alle svar. Mvh Magne Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 (redigert) Skumle saker....ha med følgebåt ! Første mål er at den ikke synker ved kai....hørte rykter om at noen disse lillebrødrene ibiza 17 rett og slett sank ved kai... Så pass på at kombinasjonen av motorvekt, plasering av selvlensingshull og litt høstløv og bølger ikke senker båten. Imotsetning til ibiza 20 er ibiza 19 en smal båt som med sin v-bunn vistnok er veldig stabil i fart..selv i bølger. 250 hk på denn smale lette båten synes jeg likevel høres skummelt ut hvis man tar en bråsving. Redigert 31.Oktober.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Har i ettertid sett at dette er kanskje litt i overkant overmotorisert. Jeg har da kommet frem til at jeg bør forsterke akterspeilet mitt. Ja, jeg tror nok du bør forsterke akterspeilet. Syntes dette var litt "overkill", men håper det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Artig prosjekt, men ikke tegn med at hele propellen kommer seg over vannflaten når du ligger ved kai. Det er jo mange store påhengere hvor litt av propellen ligger å gror med grønske ved kai. Hvordan man får ut ekstra knop når båten skal tynes over sin normal farsfart vet jeg lite om,men ekstra stor propell er muligens en fordel. Uansett blir det en fornøyelse å ligge i kosefart i plan i ca 25 knop med båten for da kan vel motoren brumme avslappet med 2-3000 omdreininger (?) Ha respekt for gassspaken nær land.. hvis man dulter eller er i uvøren med spaken reagerer båten veldig momentant med 250 hk i lett båt. Når det er sagt er det jo mange ganske lett rib med 250 hk, men de vel bedre sikret mot kantring med disse pølsene på siden (?) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 det står fleire slike på finn med 200 hk. går nok bra Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 ibiza 19 er som en tømmerstokk som skjærer gjennom vannet i stor fart og som har liten sideveis stabilitet når den ikke er i plan dette skyldes at den er smal (er vel ikke særligbrdere enn 2 meter ???) og har skarp v-bunn. Hvordan denne "tømmerstokken" oppfører seg hvis en 250 hk pluselig vil bråsnu vet man ikke før man har prøvd. Når det gjelder tyngden hadde vel en gammel kompakt 2-takter virket mindre overdimensjonert på hekken. Men for all del...lykke til...men ha med følgebåt (og dødmansknapp) hvis du skal test hvordan båt og motor fungerer i ekstremsituasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Hei! Spenstig prosjekt Jeg vill tatt kontakt med kontruktør og forhørt meg litt om hva de mener. Nå veier ikke 225 HO noe særlig mer enn +/- 50 kg. mer enn en 150 hk (+ heisen), men du vil få et annet moment på akterspeilet med heis, ettersom motoren vil henge >30 cm. mer akter. Samtidig er det greit å være klar over at vekten på motoren er én ting, men dét som ville bekymret meg mer, er belastningen på akterspeilet ved akselerasjon og ved løft når båten tar vannet med fullt turtall. Tenk sikkerhet og ta alle forhåndsregler! Lykke til (ikke minst med propellvalg) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 den heisen ville eg bare sløyfet. Heilt unødig og malplassert på en slik båt. Bare tull Sitér dette innlegget Link to post
Eirik84 Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Du har ikke noe bilde av båten med den heftige motoriseringen? Har selv en 19 sport med 150 hk og synes at den går bra, men 225(250)hk må jo være helt vilt! På Hvaler hvor jeg holder til om sommeren har herføl marina levert flere 19 sport med yamaha 200 vmax de siste årene. Det betyr vel at de mener at båten skal tåle det greit.. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Har hørt at 19 sport viser tendenser til chinewalk med motor over 115 hk,40 knop,stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Eirik84 Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Det stemmer.. Har hatt 3 stk ibiza 19 sport; 115hk på 94'mod båt,135 på 98'mod se og 150 hk på 07'mod se, og alle har hatt denne tendensen når man pusher dem opp over ca 43-44 knop Sitér dette innlegget Link to post
magnejr Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Hei Takker for all interesse rundt spørsmålet. Tydelig at det er mye kompetanse rundt om i landet . Tar dette som et lite "vinterprosjekt". Men om noen har erfaring med å forsterke akterspeil på båter, blir jeg veldig glad om noen vil "hjelpe" meg litt på vei med fremgangs-metoden. Vil poste noen bilder/fackts når "Plast-raketten" er klar Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 kompis hadde med 225hp gikk veldig bra, heiset motor en del, brukte en 3bladet ballistic xl prop .mener den gjorde rettunder 60knop jeg har forsterket akterspeil på noen båter. den ene la jeg inn en 8mm syrefast stålplate i hekken som var i hekkens form men gikk ikke helt ut, gjensto 10cm på hver side og 5 cm under og la glssfiber over dette igjen. stiv hekk som f... stålplaten limet jeg først til skrog med pl400 dette er et bulletprooft lim som limer alt fra oljete flater til vanlige emner. skal du ha det løst igjen må man bruke en "pianotrå" sag og sage gjennom limet. en annen båt gjorde jeg ikke så mye med men der laget jeg trekanter i vannfast fineer som ble lagt inne i tankrom i båt de platene gikk fra topp av hekk og ned til midt på gulvet , la glassfiber rundt dette i mange lag med matte og en 12mm aluplate utenpå hekken der motor sitter. denne er en del bredere og dypere enn orginale stålplate/treplate som sitter bak på båtene. viktig at de går dypt da motor presser inn nede og trekker ut oppe. dette og ble stivt som f... hekken ikke rikket seg ikke en mm . kompis forsterket sitt akterspeil på et par båter han hadde, han brukte kevlarmatter som ble lagt i hekken, ble stivt det og. hvordan han gikk frem er jeg usikker på. ø.l Sitér dette innlegget Link to post
magnejr Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 Takker og bukker . Veldig god info å ta med seg videre. Ble denne stålplaten montert fra innsiden på akterspeilet, eller utsiden? Jeg har ikke så mye spillerom på tyngden på hekken, så jeg må se om jeg eventuelt kan gå ned til 3-4 mm plater. Grunnen til at jeg kjører heis er at; Akterspeil - bunn v-bunn er 22", altså litt for langt til en lang stamme(20"). Jeg kjøpte en motor med xl stamme(25"). Så ved riktig montering av heis/motor kan jeg kjøre med kav-platen et par tommer under båten, samt jeg kan heve den noen tommer over v-bunn ved eventuell "grisekjøring" . Artig å høre at din kamerat hadde oppunder 60 knop på den. Hvilken stamme brukte han? Noe antydning til chinewalk med den da? Tror også at cw har mye med styring, trim, prop.valg osv. å gjøre, ikke bare skrog. Sitér dette innlegget Link to post
thundercat Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Størrelsen på motoren er jo helt perfekt i forhold til dette skroget!! Og litt ratting kommer seg fort etter et par turer.. Men når du kommer så langt at du skal montere motor og propell er det bare å få opp motor så høyt som det er mulig og kjøre feks en quicksilver chopper lang øra uten eksos boss.. ca en 14,5*26 spinner seg opp i plan og går fælt med mye løft... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Grunnen til at jeg kjører heis er at; Akterspeil - bunn v-bunn er 22", altså litt for langt til en lang stamme(20"). Jeg kjøpte en motor med xl stamme(25"). Så ved riktig montering av heis/motor kan jeg kjøre med kav-platen et par tommer under båten, samt jeg kan heve den noen tommer over v-bunn ved eventuell "grisekjøring" . Med dype v-bunns skrog og en noenlunde god propell, så er det ingen grunn til å kjøre med kav plata under bunnen. Men med heis så har du nå iallefall muligheten til å fintune høyden slik at båten går mest mulig stabilt i høy fart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bukt Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 hadde plate utenpå og la glassfiber utenpå dette igjen, han kjørte med kav plate over bunn båt, mener 1/3 av propell gikk over x ( laveste punkt på båt) Sitér dette innlegget Link to post
JÅBØTTA Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Hei, Har en Ibiza 19 med 140hk. Min chinewalker også men bare når jeg kjører med for høy tilt. Da går det også saktere enn ved riktig tilt. Jeg får 46 knop på gps med min. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) Jeg ville brukt strekkfisk-metoden til å forsterke akterspeilet. Det er veldig enkelt å montere, samt at det forsterker noe inn i granskauen! Du fester to øyebolter nesten i hjørnene på akterspeilet, og to i båten (den veggen foran akterspeilet) Så strammer du strekkfiskene i mellom øyeboltene på akterspeilet og i båten, da stiver strekkfiskene av akterspeilet og hindrer det i å knekke, dette av og sprekke. Og du kan legge litt glassfiberstrimler på akterspeilet, smører epoksy på de, og når dette stivner så forsterker det som f... Hvis du legger glassfiberstrmimlene i hjørnene på akterspeilet og til båten så fester du akterspeilet til båten, noe som forsterket veldig veldig mye. Så strammer du øyeboltene, men før så legger du en metallplate over glassfiberstrimlene, og fester den med å stramme øyeboltene. Dette mener jeg er det beste du kan gjøre, men pass på at hvis du har hydrauisk-styring kan strekkfiskene være i veien, så da må du senke strekkfiskene etter det. Se bildene: Ibiza 19 sport begge to: Strekkfisk metoden: Akterspeilet på ibiza 19 sport ser jo ut som det er skapt for denne metoden. Redigert 6.November.2009 av Flytebrygge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 En fotgass vil nok være på sin plass her, når du har din fulle hyre med å ratte er det greit å ikke trenge ei ekstra hånd til gassen!!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
magnejr Svart 6.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2009 Nyyyyyyyyyyyydelig, dette var skikkelig matnyttig materiale . Bilder forteller mere enn 1000 ord. Strekkfisk-metoden var jo rett og slett genial. Dette ser nok ut som det kan være løsningen, mulig med litt forsterkninger innvendig mellom akterspeil/v-bunn. Har den største sea-star styringen, men den vil ligge bak på liften . Har fotgass liggende, men har besluttet å bruke en Gaffrig spake med dobbel-bryter, trim/tilt & heis. Propellvalget blir absolutt spennende, vi får se hva jeg ender opp med. Takker for svar, riktig god helg til alle . Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Lykke til!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
chrisrik Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 (redigert) Ikke glem at det er mange (hvertfall jeg) som er interessert i å se resultatet (se som i bilder)! Edit: Når dere snakker om fotgass, så skjønner jeg argumentet med at man har nok med rattet... Men hvordan funker fotgass i bølger? Blir ikke det fryktelig ustabilt når det begynner å slå og hoppe litt? Redigert 7.November.2009 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Chipsrederx85 Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Hvordan går det med det brutale prosjektet? Hvordan forsterket du akterspeilet? Legg ut bilder! Målt farten med 250 hk? Sitér dette innlegget Link to post
magnejr Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Hei igjen Levert båten til verksted i dag. Vurderte å gjøre jobben selv, men satte en fagmann på jobben. Bilder kommer etterhvert . Kjøpt 26" Raker prop. Teoretisk 67,5 knop. Blir spennende å se . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.