magnejr Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Fikk båten igjen i dag, poster noen før/etter bilder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik84 Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Se der ja! Ser jo bra ut det, uten at jeg har for mye kunnskap om forsterking av akterspeil! Når kommer motoren på da? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnejr Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Joda . Tror nok at det skal holde det der... Fikk samtideg hevet akterspeilet 1 1/2". Satser på at motoren er på innen februar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Det ble jo genialt og kjempesmart! Det er noe av det beste innen forsterkning av akterspeil jeg har sett! Det er dette som er kjekt å se på dette forumet! Folk som lever ut drømmene sine og gidder å dele de med andre. Gleder meg til å se den Etec-motoren på, det må jo gå noe inn i helsikken! Sikkert 0-35 knop 1,5 sekund(det mener jeg 100% seriøst) Legg ut flere bilder etter hvert. Er det forresten lov å spørre hva du måtte betale for en slik forsterkning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnejr Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Må jo bare rette en takk til deg, Hr. Flytebrygge . Det er jo du som har kommet med designet! Dette her er jo bare en videreutvikling av "strekkfiskmetoden". Det er forgjengeren til Etec, Di-modellen(2005 mod) som jeg har kjøpt. Båten er innesnødd for tiden, så jeg må nok vente litt til før prosjektet gjennopptaes . Bilder kommer etterhvert Regnestykke; 1 stk rustfri, syrefast plate= 2000 kr, 1 stk platearbeider + arbeid i 5 timer= En liten tur på vinmonopolet . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 17.Februar.2010 Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Hva vil det si at båt chinewalker? Bli morro å se mere bilder etterhvert. Youtube snutt/er er også bra Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.Februar.2010 Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 (redigert) chinewalk En båt i plan vil holdes rett ved at løftet fra vannet er likt på begge sider av kjølen. Krenger båten til babord vil bunnen på babordsiden bli større og båten vil rette seg opp. Når det går fortere vil båten gå høyere og høyere i vannet og denne rettende kraften vil avta. Til slutt kommer man til ett punkt hvor båten faller ned på det ene slaget (chine) for deretter å sprette opp og lande på det andre slaget. Denne effekten vil forsterke seg for hver gang inntil båten slår rundt. Chinewalk er relativt lett å kontrollere med styringen når man først har lært det. Som å sykle. Ellers så skjønner jeg ikke helt hensikten med denne stålkonstruksjonen som er vist. Vitsen med en slik forsterkning er å overføre kreftene fra motoren ned i båtens langsgående konstruksjon. Her har man forsterket motorbrønnen. Den trenger ingen forsterkning. Dens eneste oppgave er å holde vannet ute. Redigert 17.Februar.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik84 Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Har det skjedd noe mere her? Fått på motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnejr Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Rir ikke samme dagen som jeg saler, men har installert lift + motor . Det går på frem..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnejr Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Har og hatt tid til å forsterke innvendig i v-bunnen, montere opp nytt eletrisk pluss ny hyd-styring, så jeg tror midten av mai bør den være på vannet . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Den bli nok å gå fort fort fort sikkert Men stakkars henger, tungt for den lille vennen ser det ut til. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lodda Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Vel... DETTE er et heftig prosjekt må jeg si! Dette kommer til å gå noe aldeles forferdelig, så her må du ta alle forhåndsreglere før du dytter spaken fra deg, det der kan fort bli skummelt! Ang. det som er sagt om vinglingen rundt 40 knop, dette stemmer!! Regner med heftig dokumentasjon til båtplassen om videre progresjon i prosjektet. Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik84 Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Dette så brutalt ut! Blir sikkert mye morro, men som folk sier så vil jeg også mane til forsiktighet i allefall til du blir kjent med oppsettet :) ser fram til oppdateringer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
retbergen Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Blei litt skremt no ja. Har selv 150HK på 19sport og klarer ikke å venne meg til chinewalken selv. Monterer hydraulisk styring nå snart så vi får se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
retbergen Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 "Chinewalk er relativt lett å kontrollere med styringen når man først har lært det. Som å sykle." Kan du utdype din kunnskap? I min erfaring er det max chine walk på flatt vann og rett frem på full geiping. I rolig sving samt med mer sjø reduseres problemet betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomu Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Hei! Lykke til med prosjektet, men vær forsiktig. Jeg har en onkel som hadde en 115 hk på en 91 mod. ibiza 19 sport. Den revnet i innerskroget. 1 cm sprekk fra motorbrønn og frem til midt på båten. I 91 var disse båtene godkjente for maks 90 hk (til tross for at de var avbildet med 115 hk i reklamemateriell). Siden det fantes reklame på båten med 115 hk, fikk min onkel ny båt av leverandør. Senere har disse båtene blitt mye sterkere. Min onkel hadde opp til 250 yamaha på den siste modellen han hadde (2001). Ganske vanskelig å manøvrere ved maks fart. Den mest optimale motoren for denne båten er nok 115-130 hk Etter dette ble det Draco oceancraft 700 med 2X 250 yamaha. Den var mye mer stabil, ingen chinewalk, og tålte sjø MYE bedre. (Kostet også mer....). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lodda Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Må løfte denne igjen, er nysgjerrig på hvordan det gikk under testing... Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Hei igjen, hvordan ligger det an med proskjektet?? Målt fart? Mere bilder?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik84 Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Virker som han selger herligheten her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23182611 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Hmm. Står annonsert som 2010 modell, noe som er litt merkelig da han skriver i teksten at båten er fra 1993 og motoren fra 2004. Selv om man monterer motoren på båten og gjør div. oppgraderinger i 2010 blir det fremdelesn ikke helt en 2010 i mine øyne Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
magnejr Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Joda, båten går som en kule den, men jeg møtte ikke på noe chinewalk før rundt 50 knop. Ble ikke noe verre om jeg økte 10 knop til. Men kjøring i sånne hastigeheter er forbeholdt paddeflatt hav . Men den må nok vike plass for nye prosjekter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.