Jump to content

Forsterkning av akterspeil på Ibiza 19 Sport.


magnejr

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Det ble jo genialt og kjempesmart! Det er noe av det beste innen forsterkning av akterspeil jeg har sett! Det er dette som er kjekt å se på dette forumet! Folk som lever ut drømmene sine og gidder å dele de med andre. Gleder meg til å se den Etec-motoren på, det må jo gå noe inn i helsikken! Sikkert 0-35 knop 1,5 sekund(det mener jeg 100% seriøst) :smiley:

 

Legg ut flere bilder etter hvert.

 

Er det forresten lov å spørre hva du måtte betale for en slik forsterkning?

Link to post
Share on other sites

Må jo bare rette en takk til deg, Hr. Flytebrygge :cheers_wine: . Det er jo du som har kommet med designet! Dette her er jo bare en videreutvikling av "strekkfiskmetoden". Det er forgjengeren til Etec, Di-modellen(2005 mod) som jeg har kjøpt. Båten er innesnødd for tiden, så jeg må nok vente litt til før prosjektet gjennopptaes :smiley: .

 

Bilder kommer etterhvert :smiley:

 

Regnestykke; 1 stk rustfri, syrefast plate= 2000 kr, 1 stk platearbeider + arbeid i 5 timer= En liten tur på vinmonopolet :smiley: .

Link to post
Share on other sites

chinewalk

 

En båt i plan vil holdes rett ved at løftet fra vannet er likt på begge sider av kjølen. Krenger båten til babord vil bunnen på babordsiden bli større og båten vil rette seg opp. Når det går fortere vil båten gå høyere og høyere i vannet og denne rettende kraften vil avta. Til slutt kommer man til ett punkt hvor båten faller ned på det ene slaget (chine) for deretter å sprette opp og lande på det andre slaget. Denne effekten vil forsterke seg for hver gang inntil båten slår rundt.

Chinewalk er relativt lett å kontrollere med styringen når man først har lært det. Som å sykle.

 

Ellers så skjønner jeg ikke helt hensikten med denne stålkonstruksjonen som er vist. Vitsen med en slik forsterkning er å overføre kreftene fra motoren ned i båtens langsgående konstruksjon.

Her har man forsterket motorbrønnen. Den trenger ingen forsterkning. Dens eneste oppgave er å holde vannet ute.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vel... DETTE er et heftig prosjekt må jeg si!

Dette kommer til å gå noe aldeles forferdelig, så her må du ta alle forhåndsreglere før du dytter spaken fra deg, det der kan fort bli skummelt!

 

Ang. det som er sagt om vinglingen rundt 40 knop, dette stemmer!!

 

Regner med heftig dokumentasjon til båtplassen om videre progresjon i prosjektet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"Chinewalk er relativt lett å kontrollere med styringen når man først har lært det. Som å sykle."

 

Kan du utdype din kunnskap? I min erfaring er det max chine walk på flatt vann og rett frem på full geiping. I rolig sving samt med mer sjø reduseres problemet betraktelig.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Lykke til med prosjektet, men vær forsiktig. Jeg har en onkel som hadde en 115 hk på en 91 mod. ibiza 19 sport. Den revnet i innerskroget. 1 cm sprekk fra motorbrønn og frem til midt på båten. I 91 var disse båtene godkjente for maks 90 hk (til tross for at de var avbildet med 115 hk i reklamemateriell). Siden det fantes reklame på båten med 115 hk, fikk min onkel ny båt av leverandør. Senere har disse båtene blitt mye sterkere. Min onkel hadde opp til 250 yamaha på den siste modellen han hadde (2001). Ganske vanskelig å manøvrere ved maks fart.

 

Den mest optimale motoren for denne båten er nok 115-130 hk

 

Etter dette ble det Draco oceancraft 700 med 2X 250 yamaha. Den var mye mer stabil, ingen chinewalk, og tålte sjø MYE bedre. (Kostet også mer....).

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hmm. Står annonsert som 2010 modell, noe som er litt merkelig da han skriver i teksten at båten er fra 1993 og motoren fra 2004.

Selv om man monterer motoren på båten og gjør div. oppgraderinger i 2010 blir det fremdelesn ikke helt en 2010 i mine øyne :rolleyes:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Joda, båten går som en kule den, men jeg møtte ikke på noe chinewalk før rundt 50 knop. Ble ikke noe verre om jeg økte 10 knop til. Men kjøring i sånne hastigeheter er forbeholdt paddeflatt hav :smiley: . Men den må nok vike plass for nye prosjekter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...