matglede Startet 1.November.2009 Del på Facebook Startet 1.November.2009 Har ikke peiling på dette så jeg spør:Går det ann og gjøre om så man får ferskvannskjøling i stedet for saltvann?? evt er det en omfatende jobb?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Executive Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 I utgangspunktet går det ann på alle motorer. Hva slags motor har du? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post Share on other sites More sharing options...
matglede Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 har ikke kjøpt båt enda men er noen jeg lurer på. har bare hørt at det er bedre med ferskvannskjøling..... Det jeg kikker etter er en scand classic, der sitter det vel 36 hk som regel(yannmar eller volvo) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 (redigert) Det går greit, men det koster en del i deler. Ogh etter tredve år med sjøvannskjøling er ofte tilstanden så dårlig at motoren ikke har lenge igjen, uavhengig av om man bygger om til ferskvannskjøling eller ei. Og da er det jo ekstra surt å kaste motoren om man nettopp har lagt ut 10.000,- for å bygge den om til ferskvannskjøling... Min anbefaling: Prøv heller å finne et eksemplar som har fått installert nyere motor med ferskvannskjøling! Om du må ut med 40-50.000,- ekstra ved kjøpet så har du uansett spart deg masse ergrelser og utgifter i ettertid, pluss at båten fortsatt er lett salgbar senere til en bra pris! Redigert 1.November.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Endeavour Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Har selv gjort dette med en Bukh DV 20. Kjøpte for snart 10 år siden (?) et ferdig kit hos Johnson Pump AS i Oslo. Kostet da en 7-8 tusen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Har ikke erfart selv, men vurderte dette selv engan på en 5 liter bensiner, ble frarådet det da det ofte kunne skape problemer, temperatur øker ved ferskvannkjøling, og det kan i neste rekke få rust og avleiringer i kjølekappen til å løsne som i neste rekke tetter varmeveksler... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Har gjort det der på 10 og 22 år gamle Volvoer, 9.5 og 17 hk. Begge ganger med Martec kjøpt hos Hjertman. Det er ganske enkelt. Er du litt fingerferdig går det på en ettermiddag. Med det siste settet jeg kjøpte fulgte det med ny termostat for å sette opp temperaturen på motoren. Jeg har også kjøpt med filter for ferskvannskretsen for å unngå å stoppe til varmeveksleren, uten at jeg noen gang har funnet noe i de filtrene. Kjøper du med det originale Martec filteret så må du skifte nipler for å få det tett. Et problem som kan oppstå på Volvomotorer er at det lekker ved sjøvannspumpa da mottrykket øker pga varmeveksleren. Da kan disse "dytt-inn" tetningene til Volvo lekke. Kostet meg SEK 5000.- siste gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Har ikke erfart selv, men vurderte dette selv engan på en 5 liter bensiner, ble frarådet det da det ofte kunne skape problemer, temperatur øker ved ferskvannkjøling, og det kan i neste rekke få rust og avleiringer i kjølekappen til å løsne som i neste rekke tetter varmeveksler... faren til sambo fikk varmskjært yanmar motoren sin på dette, potte tett varmeveksler etter løsnet rust. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Da hadde nok "faren til sambo" gjort for dårlig jobb med rengjøring og rustfjerning (Systemrens). Han har heller ikke fulgt med på tempmåleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Da hadde nok "faren til sambo" gjort for dårlig jobb med rengjøring og rustfjerning (Systemrens). Han har heller ikke fulgt med på tempmåleren. kjøpte en båt som det var ferdigt på, ikke varsel og tempmåler på den 1syl yanmar motoren, har selv hatt forlite kjøling på min gamle båt med ferskvannskjøling, brukte orginalt sett på trimmet motor, fikk kokende motor men heldigvis ikke ødelagt. vanskelig å se på tempmåler i 62knop i "store" bølger;) flaks at jeg oppdaget det før det var forsent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolf-eigil Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Hei! Leste en del om emnet ommbygging til ferskvann for noen år siden og det almene råd var om motoren hadde gått en stund(10 år eller mer ) på saltvann så ikke skift til fersvanns termostat. Altså ikke øke arbeidstemperaturen på motoren. Selv har jeg benyttet med av fattigmanns ombygging nå sist. Et saltvannsfilter og en 5 l kanne. Når du kommer til brygga la motoren gå, steng innsugskran, åpne saltvannsfilteret(dette skal smøres med silikon etter hver gang) la motoren "drikke" den 5 literen med ferskvann. Stopp motoren. Det er når motoren ligger ved brygga etter helgetoktet at rusten arbeider. MVH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.