Jump to content

bygge om fra saltvann til ferskvannskjøling


matglede

Recommended Posts

I utgangspunktet går det ann på alle motorer. Hva slags motor har du?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Det går greit, men det koster en del i deler. Ogh etter tredve år med sjøvannskjøling er ofte tilstanden så dårlig at motoren ikke har lenge igjen, uavhengig av om man bygger om til ferskvannskjøling eller ei. Og da er det jo ekstra surt å kaste motoren om man nettopp har lagt ut 10.000,- for å bygge den om til ferskvannskjøling...

 

Min anbefaling: Prøv heller å finne et eksemplar som har fått installert nyere motor med ferskvannskjøling! Om du må ut med 40-50.000,- ekstra ved kjøpet så har du uansett spart deg masse ergrelser og utgifter i ettertid, pluss at båten fortsatt er lett salgbar senere til en bra pris!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har ikke erfart selv, men vurderte dette selv engan på en 5 liter bensiner, ble frarådet det da det ofte kunne skape problemer, temperatur øker ved ferskvannkjøling, og det kan i neste rekke få rust og avleiringer i kjølekappen til å løsne som i neste rekke tetter varmeveksler...

Link to post
Share on other sites

Har gjort det der på 10 og 22 år gamle Volvoer, 9.5 og 17 hk. Begge ganger med Martec kjøpt hos Hjertman.

Det er ganske enkelt. Er du litt fingerferdig går det på en ettermiddag. Med det siste settet jeg kjøpte fulgte det med ny termostat for å sette opp temperaturen på motoren.

Jeg har også kjøpt med filter for ferskvannskretsen for å unngå å stoppe til varmeveksleren, uten at jeg noen gang har funnet noe i de filtrene. Kjøper du med det originale Martec filteret så må du skifte nipler for å få det tett.

Et problem som kan oppstå på Volvomotorer er at det lekker ved sjøvannspumpa da mottrykket øker pga varmeveksleren. Da kan disse "dytt-inn" tetningene til Volvo lekke.

Kostet meg SEK 5000.- siste gang.

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfart selv, men vurderte dette selv engan på en 5 liter bensiner, ble frarådet det da det ofte kunne skape problemer, temperatur øker ved ferskvannkjøling, og det kan i neste rekke få rust og avleiringer i kjølekappen til å løsne som i neste rekke tetter varmeveksler...

 

 

faren til sambo fikk varmskjært yanmar motoren sin på dette, potte tett varmeveksler etter løsnet rust.

Link to post
Share on other sites

Da hadde nok "faren til sambo" gjort for dårlig jobb med rengjøring og rustfjerning (Systemrens). Han har heller ikke fulgt med på tempmåleren.

 

 

kjøpte en båt som det var ferdigt på, ikke varsel og tempmåler på den 1syl yanmar motoren, har selv hatt forlite kjøling på min gamle båt med ferskvannskjøling, brukte orginalt sett på trimmet motor, fikk kokende motor men heldigvis ikke ødelagt. vanskelig å se på tempmåler i 62knop i "store" bølger;) flaks at jeg oppdaget det før det var forsent.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Leste en del om emnet ommbygging til ferskvann for noen år siden og det almene råd var om motoren hadde gått en stund(10 år eller mer ) på saltvann så ikke skift til fersvanns termostat. Altså ikke øke arbeidstemperaturen på motoren.

 

Selv har jeg benyttet med av fattigmanns ombygging nå sist. Et saltvannsfilter og en 5 l kanne.

Når du kommer til brygga la motoren gå, steng innsugskran, åpne saltvannsfilteret(dette skal smøres med silikon etter hver gang) la motoren "drikke" den 5 literen med ferskvann. Stopp motoren.

 

Det er når motoren ligger ved brygga etter helgetoktet at rusten arbeider.

 

MVH

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...