Jump to content

DP-E drev, båt på land, drevet går ikke ned


Kjelli

Recommended Posts

Båten ble tatt på land for 2 uker siden, øvre delen av drevet hadde grodd en del, og jeg har ikke fått vasket de ennå på grunn av problem med ryggen min.

Drevene stod oppe etter at båten ble tatt på land, og jeg skulle senke de i dag.

Da ville ikke drevene ned, men indikatoren viste at de gikk ned.

 

Henger drevene oppe nå, pga av at de er så nedgrodd, og dette har tørket og stivnet?

Kan jeg ha ødelagt noe nå?

 

Antar at drevene skal løsne ut ved at en går på skjær, er det den funksjonen de henger på?

Link to post
Share on other sites

Har fått sjekket nå, viser seg at drevet går ned allikvel, men sensoren stod på null, med drevene midt mellom oppe og nede. :confused:

Når jeg begynte å kjøre de ned, så begynte den å telle nedover på minus, og drevene gikk lengre en den kunne telle, men fikk de ned til nedre posisjon.

Men nå blinker der rødt i displayet og nå får jeg de ikke opp igjen :headbang:

 

Så hva gjør jeg nå? :blush:

Har prøvd å trykke in knappen som skal overstyre tilten, men det hjelper ikke.

 

Det som er snodig, er at jeg har 2 drev, og det er akkurat likt.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det , er de montert feil, likt begge 2, men feil. Løsne gaffelen som styrer giveren på begge dreva, instrunentet skal vise mellom -6/-4 , år det er helt nede. da tenker jeg at det fungerer etterpå.

 

Om du ikke forstd hva jeg mente , send meg en IM

Redigert av Terje (see edit history)

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har DPG drev og har opplevd noe lignende.

Feilen er trolig at det er mye groe på "tannrekken", som går inn på indikator hjulet. Resultatet blir da at "tannrekken" som skal indikere drevets tilt hopper av indiktor hjulet som dermed kommer i ulage.

Jeg ville spylt rent, skrudd av "tannrekken" og deretter skrudd på indikator hjulet slik at det viser

-5 og så satt på "tannrekken" igjen. (Hvis drevet fremdeles står helt nede)

Jeg regner med det ordner problemene dine :smiley:

 

Lykke til!

 

MVH

Sydnes

Link to post
Share on other sites

På Tannhjulet som tannrekken går inn på så er det en tann som er ulik de andre.. den har en slags splitt på seg.. Tannrekken din skal begynne med den splitt tanna da såfremt drevet er tiltet helt inn. Da får du riktig utslag.. Dette står forklart i Serviceboken som kan lastes ned her på BP i dok ark.

 

Det kan hende at en hobbymek har byttet trimgiver selv engang.. da er det ikke sikkert det stemmer med Splitt tannen og du må prøve deg frem.. Vær forsiktig med og snurre på tannhjulet unødvendig da dette er kolblet til trimgiver som er et potmeter.. hender de kan ryke da og må byttes.

 

MVH

Thorlyn

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

På Tannhjulet som tannrekken går inn på så er det en tann som er ulik de andre.. den har en slags splitt på seg.. Tannrekken din skal begynne med den splitt tanna da såfremt drevet er tiltet helt inn. Da får du riktig utslag.. Dette står forklart i Serviceboken som kan lastes ned her på BP i dok ark.

 

Det kan hende at en hobbymek har byttet trimgiver selv engang.. da er det ikke sikkert det stemmer med Splitt tannen og du må prøve deg frem.. Vær forsiktig med og snurre på tannhjulet unødvendig da dette er kolblet til trimgiver som er et potmeter.. hender de kan ryke da og må byttes.

 

MVH

Thorlyn

 

 

-Lurer litt på en ting når man justerer trim sensor,skal ikke antikav på drevet stå i linje med båtens kjøl,og sensor stillt slik at indikator viser 0?

 

-Lurer også på om blir galt da man setter splitttanna inn på No1 på rekka? Har man bakover lutet akterspeil kan man ikke da kverke drevet om man tilter opp under kjøring og trim posisjon stopp ikke er rett innstilt?

 

Jeg bare undrer....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...