nimbuster Startet 1.November.2009 Del på Facebook Startet 1.November.2009 (redigert) Motoren er en Johnson 40 hk fra 1995: Det lekker olje fra sylinderen, slik jeg ikke får tiltet motoren godt nok opp pga for lite olje. Hvor dan kan jeg få demontert denne og skiftet pakninger e.l.? Den nederste gjennomgående bolten...må den ut og hvordan, dersom jeg må demontere hele stasen? ER jo vant med å skru, om enn på påhengsmotorer ala denne... Hva er den "vribryteren" under tenningsnøkkelen til? Redigert 1.November.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 2.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2009 Umiddelbart ser det ikke ut som noe hokus pokus å få ut boltene, men alt sitter fast og da lurer jeg på om det er noe spesialverktøy eller spesiell måte å få ut boltene på. Den øvre bolten som holder stempelstangen har et hull i bolthodet, med gjenger inni...hva er det til? Er det mulig å få ut den nedre gjennomgående og lange bolten, og ta ned sylinderen den veien? Det er vel noen her inne som har rep dette før og som kan gi meg noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 Har ikke noen erfaring med Johnson/Evinrude power trim enheter, men antar at de bruker ca de samme komponentene som konkurrenten.... Første bud er å fjerne hele enheten ifra motoren ( bolten du nevner nede + den som kobler hydraulikk sylinder og stamme sammen ) OBS sørg for å SIKRE motoren skikkelig FØR du begynner å skru !!! Splitt tegning av hele enheten .... Sjekk om du får tak i deler FØR du begynner ( overhalings kit delenr 435567 ) For å komme til å bytte tettinger rundt må du skru ut nr 20 ( krever et spesialverktøy, men kan sikkert enkelt lages... ser ut som den nøkkelen som brukes for å bytte skiver på de fleste vinkelslipere ) For å frigjøre selve akslingen må du fjerne mutter nr 28 ( OBS sitter sikkert hardt, Loctite ?? ) Kan være fordel hvis du har tilgang på litt verktøy + knowhow for å lage verktøyet du trenger.... Renslighet + god orden er viktig her, ta gjerne mange bilder under demonteringa.... IKKE rør skruer du ikke vet hva er til, muligheten er stor for at det kan være ei fjør belaste stål kule der inne . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
nimbuster Svart 3.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Så fint! Der hjalp du meg et godt stykke på vei, takk for tegningen! Kan det mange tilfeller "lønne" seg å kjøpe hele "saken" ny...bytte den ut komplett? Hva kan det koste i så fall? Tegningen er lik originalen, men den øvre bolten er gjennomgående, med en liten låsering/splint på venstre side. Bolten sitter som limt fast. Den nedre bolten ser gjennomgående ut, med en mutter i hver ende. Den kan vel ikke bare slås ut uten videre? Det går som regel greit å improvisere/å lage verktøy ofte...:-) Redigert 3.November.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Hva er den "vribryteren" under tenningsnøkkelen til? Det er vel friksjonsskruen for gasshendelen. Mox Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2009 Mener du tomgangsjustering, eller justering av håndgasshendelen eller gasspådraget? Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Hei! Det er "motstand" på giret/gasspådraget. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 Noen som vet om den øvre bolten på det første bildet er til å slå ut? I bolthodet på motsatt side er det gjenger...til hva, smørenippel? Hvordan kan jeg egentlig få ut den lange nedre bolten, slik du ser på det siste bildet? Det er en mutter i hver nede... Sitér dette innlegget Link to post
bogsnesen Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Dei gjengene i den øverste bolten er til ein glidehammer. Du skrur ein bolt inn og bruker ein glidehammer til å nappe den ut ( i teorien ) Mi erfaring er at dette sit som svarte h.. Har du tilgang på varme kan det gjere det enklare. Samme nede, i teorien er det berre til å slå den ut, i praksis kan det være enklare å ta motoren laus og fjerne motorbrakkettene. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 Takk bogsnesen...trolig må det varme til for å få utvidet det omrkingliggende området for bolten. Glidehammer...da skjønner jeg. Går nok ikke her. Har prøvd å slå den ut ved å brue en dor, men til ingen nytte. Det ender med at jeg merker bolten slik at den blir vrien å få ut. Sitér dette innlegget Link to post
wesling430 Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Hei har akkurar samme problemet på identisk motor.fikk du ut den nederste bolten med varme? Har hadt på rustløser i alle varianter men den rikker seg ikke.det ender vel med i at jeg ødlegger bolten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.