Jump to content

Ønsker tips ang. overhaling av el. tilt, Johnson 40hk


nimbuster

Recommended Posts

017.jpg

Motoren er en Johnson 40 hk fra 1995:

Det lekker olje fra sylinderen, slik jeg ikke får tiltet motoren godt nok opp pga for lite olje.

 

018_johnson.jpg

Hvor dan kan jeg få demontert denne og skiftet pakninger e.l.?

 

020.jpg

 

Den nederste gjennomgående bolten...må den ut og hvordan, dersom jeg må demontere hele stasen?

 

ER jo vant med å skru, om enn på påhengsmotorer ala denne...

 

017_johnson.jpg

Hva er den "vribryteren" under tenningsnøkkelen til?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Umiddelbart ser det ikke ut som noe hokus pokus å få ut boltene, men alt sitter fast og da lurer jeg på om det er noe spesialverktøy eller spesiell måte å få ut boltene på. Den øvre bolten som holder stempelstangen har et hull i bolthodet, med gjenger inni...hva er det til?

 

Er det mulig å få ut den nedre gjennomgående og lange bolten, og ta ned sylinderen den veien?

 

Det er vel noen her inne som har rep dette før og som kan gi meg noen tips?

Link to post

Har ikke noen erfaring med Johnson/Evinrude power trim enheter, men antar at de bruker ca de samme komponentene som konkurrenten....

 

Første bud er å fjerne hele enheten ifra motoren ( bolten du nevner nede + den som kobler hydraulikk sylinder og stamme sammen )

 

OBS sørg for å SIKRE motoren skikkelig FØR du begynner å skru !!!

 

omc_tilt.gif

Splitt tegning av hele enheten ....

 

Sjekk om du får tak i deler FØR du begynner ( overhalings kit delenr 435567 )

 

For å komme til å bytte tettinger rundt må du skru ut nr 20 ( krever et spesialverktøy, men kan sikkert enkelt lages... ser ut som den nøkkelen som brukes for å bytte skiver på de fleste vinkelslipere )

 

For å frigjøre selve akslingen må du fjerne mutter nr 28 ( OBS sitter sikkert hardt, Loctite ?? )

 

Kan være fordel hvis du har tilgang på litt verktøy + knowhow for å lage verktøyet du trenger....

 

Renslighet + god orden er viktig her, ta gjerne mange bilder under demonteringa....

IKKE rør skruer du ikke vet hva er til, muligheten er stor for at det kan være ei fjør belaste stål kule der inne :eek: .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Så fint!

Der hjalp du meg et godt stykke på vei, takk for tegningen!

 

Kan det mange tilfeller "lønne" seg å kjøpe hele "saken" ny...bytte den ut komplett? Hva kan det koste i så fall?

 

Tegningen er lik originalen, men den øvre bolten er gjennomgående, med en liten låsering/splint på venstre side. Bolten sitter som limt fast.

 

Den nedre bolten ser gjennomgående ut, med en mutter i hver ende. Den kan vel ikke bare slås ut uten videre?

 

Det går som regel greit å improvisere/å lage verktøy ofte...:-)

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Dei gjengene i den øverste bolten er til ein glidehammer. Du skrur ein bolt inn og bruker ein glidehammer til å nappe den ut ( i teorien ) Mi erfaring er at dette sit som svarte h.. Har du tilgang på varme kan det gjere det enklare. Samme nede, i teorien er det berre til å slå den ut, i praksis kan det være enklare å ta motoren laus og fjerne motorbrakkettene.

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...