Jump to content

Tips for å fjerne bunnstoff


KOF_NOR

Recommended Posts

Har nå fått min "nye" båt på land og har lyst til å fjerne gammelt bunnstoff for å legge på 2 komponent epoxyprimer. Kjølen var ganske brun av rust så jeg jeg har på følelsen av at det er på tide.

 

Har lest en del innlegg om kjemikalier, elektriske skraper mv men heller av erfaring med en 16 foter mest til å få noen til å gjøre dette med kalkblåsing eller tørris. Noen som har erfaring med dette? omtrentlig pris? er det noen i Østfold som gjør det?

 

Båten er en Bavaria 32 Holiday.

 

Har også planer om en påsketur. Er det noen primere som kan smøres på i mars uten at det nødvendigvis er 10 grader ute?

 

Takknemlig for tips!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Glem det der bruk god gammeldags kvalitets skrape, eller få den kalkblåst.

Husk bare å få tillatelse og innstrukser om hvordan dekke til båten.

Hadde en dust som gjorde det uten å dekke ordentlig til. Han ble nesten lynsjet . Nabobåtene ble blåe.

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har brukt en blanding av Kaustisk soda og vann(obs riktig rekkefølge)i forholdet 1 del kaustisk soda og 2 deler vann pluss 1 pakke tapetklister av den gamle typen. Rørte dette sammen og rullet det på med en gammel malingsrulle. Lot det sitte på båten ca 1 time. Gikk deretter løs med høytrykkspyler. Tilsammen 4 runder. Første gang løsnet det ikke så mye, men jeg kan love av gang nr 2 og 3 randt gammelt bunnstoff av i strie strømmer. Den 4 gangen var det bare litt som jeg fikk av. Gikk deretter over med skrape og tok det som var igjen. Husk å bruke mye vann.

Jeg brukte 2 flasker kaustisk soda og 2 pakker tapetklister på en 29 fots båt.

Dette synes jeg var billig og effektivt.

Deretter la jeg på primer og bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...