Jump to content

Volvo Penta 41B er trege å starte, hvorfor ?


Tine IV

Recommended Posts

Kjørte på 80-tallet en lastebil med 41 motor, og firmaet hadde mange slike "klasse 1" biler. De første av disse var plaget med ventilstyringer som løsnet i toppen. Motorene holdt ikke lenger enn 80 000 før dette skjedde. Men etter rep/overhaling .......... tror flere av disse går den dag idag. Felles for alle disse var treg start, og motoren "fusket" litt før den gikk reint etter noen sekunder. Typisk var at all kraft forsvant under 1000 omdr. , men bra guff når turbo begynte å lade skikkelig, og dro godt på opp til 4000 omdr.

Alle disse motorene var utstyrt med varmeelement i innsug. Altså ikke gløding inne i sylinder/topp som mange andre smådiesler ofte har. Vi brukte alltid varmeelementet ved kaldstart hver dag hele året. Mener å erindre at et rele' holdt forvarmingen på noen sek. etter start også :confused:

Føler meg ganske sikker på at dersom disse motorene ikke tynes allt for hardt, kan få mange, mange tusen timer ut av de.

Når det tales om anleggsmaskiner, så må dere huske på at disse ofte går med konstant turtall på fks. 1800-2200 omdr., og ofte langt lavere effekt-uttak. 4000 timer her er knapt innkjørt :cool:

Link to post
Share on other sites

Når jeg holder nøkkelen rett før start så lyser glødelampetegnet på dærsjen,men om det er gløding aner jeg ikke.Den funker mest sannsynlig ikke ,da jeg har testa med litt mere gløding over flere dager.Om det er et problem dette veit jeg ikke ,men har hatt noen dieselmotorer.Men ikke så treige som disse,sa jo også at dem er litt treige om sommer'n også.Men skal sjekke dette ang strømmen,teste med startkabel fra forbruksbanken.Der er det 3x125 amp nye Varta batterier,blei bytta ut her på seinsommer'n da den gammle banken var dårlig.Så kan jo være at startbatteriet må byttes,da det var samme serie som resten ser jeg på dato osv.

Det jeg tenkte og lurte på var jo om det var noe poeng i å overhalle dyser ,eller gjøre andre tilltak for evt å få denne til å starte lettere.Det med varme er jo prøvd ut ,da jeg hadde diesel vannvarmer ombord (kaputt å i søppla nu ).Starta ikke noe lettere , eller kjappere da. Skal gå over kabler på startere igjen , når jeg skal ha service på motorane snart.Må bytte olje/filter osv.Har et veivehus filter som ikke er lett å få ut også,da det bare går rundt i godset.Men skal vel gå det også,da jeg ikke har gjort det helt store for å få det av enda.

Satser på dårlig batteri på startsiden jeg da så lenge ,da det ikke er så mange andre ting å ta seg til .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sitat Ktveiten: Fikk satt ned en liten ovn i maskinrommet og holdt rett under 10 grader. En liten stund før jeg skulle starte maskinen skrudde jeg ovnen opp, og fikk litt temperatur der nede. Da startet maskinen mye lettere!
Samme erfaring har jeg. På min var det som natt og dag med en liten halvtime vifteovn på 1400 w. Har vurdert å legge en ekstra slange fra dieselvarmeren til motorrom og så kjøre denne ei stund før start som da kan benyttes uten landstrøm.
Link to post
Share on other sites

Hei

Ville ha starta feilsøkinga på "strømsida" som nevnt før her, er batteripoler-kabler i god kontakt? kabler skikkeleg tilskrudd uten eir på starter.

"nok" Ampere ?

B-motoren med andre stempler tenning etc. skal starte både lettere og med mindre røyk enn A- motorene.Er det mye røyk rett etter start? Er det gløding montert, så skal en "se" litt blåaktig røyk rett etter start. At dysene er skyld i dette tviler eg på. Har vedlikeholdet med dieselfilter og dieselkvalitet vært noenlunde normalt, så skal dysene være bra nok. Ryker den lenge etter start, noe B og P moterene sjelden gjør så kan det være greitt å sjekke åpningstrykk på dyser.Men dyse/innsprøytningsrens er også verdt å prøve.

En liten skvett med to taktaktsolje på tanken ved bunkring, hjelper å smøre opp dieselpumpe-dyser etc, greitt på desse motorane, da dieselen er mukje "tørrere" og miljøvennlig som det så fint heter. Eg bruker det på mine P-motorar, og eg må sjå godt etter skal eg sjå røyk etter start.

På nyere motorer med en masse påhengt elektronikk, er ikkje dette å anbefale.Der finst også i handelen en del svindyrt "lurium" som en kan putte på tanken, men, men, opp til kvar enkelt..

Kryp tempen ned mot 0 og under, så merker eg og at dei treng litt meir kjinning på starteren, men ikkje mange sek.

Beste vedlikeholdet trur eg er å starte opp ganske regelmessig, og gå en liten tur, og få motorane i god driftstemp.Eg prøver å gå en tur minst kvar 14. dag.

mine 41 P har passert 800 timer. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når jeg holder nøkkelen rett før start så lyser glødelampetegnet på dærsjen,men om det er gløding aner jeg ikke.

Tine IV

 

Det er som nevnt bare å sjekke om batterispenningen på startbatteriet synker mye når du har nøkkelen i glødestilling. Gjør den det er det gløding, hvis spenningen på startbatt ikke synker så har du ikke gløding, event glødeplugger er defekte. Jeg har også hørt at B-modellen ikke har gløding.

Hvis det er slik at du må kime lenge før motoren(e) starter kan du jo også sjekke det Kasina foreslo. Et annet medlem her hadde nettop samme feilsymptom på en av 2 KAD42, og det var fødepumpen som var litt defekt (lekk membran). Den startet etter litt kiming når motoren hadde stått ett døgn eller mer, og fungerte ellers greit. Etter bytte av fødepumpe fungerte begge likt og startet med en gang.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen mulighet :

I Boschprinsipp-pumper er pumpe-element-plunger, en viktig del av tenningen.

 

Akkurat der hvor det åpnes og stenges for brennstoff er det en tendens til å slites spor i de skarpe avskjæringskantene. I tillegg slites plunger/støtkopp i nedre ende (blir kortere). Dette vil i tillegg til redusert brennstoffmengde også gi senere tenning, dvs. startproblemer.

 

Det snakkes ofte om brennstoffventiler, men de tåler adskillig mer «offvalue» enn plungerelementet, før det merkes spesielt.

I tillegg blir radialpumper med en (samme) plunger for alle seks sylindre – seks ganger fortere slitt enn rekkepumper som har en plunger for hver sylinder.

Det hjelper ikke med ren mekanisk re-innstilling etter overettmerker hvis plungeren er slitt – det er jo akkurat der slitasjen er.

 

Man kan istedet merke av posisjonen mellom pumpeflens/motorgods (ha et utgangspunkt), løsne skruene og med motoren igang dreie pumpen forsiktig mot høyere tenning. Det er nok når en hører motoren får litt raskere gange – ofte vil også «startrøyk» forsvinne.

En hører også godt om motoren får en for hard gange (metalliske slag) – men for noen minutter på sakte er ikke det skadelig.

 

Dette vil ofte hjelpe i første omgang og for en tid, men til slutt bør en nok skifte pumpeelementet. Da er pumpen tilbake til grunninnstilling og ev. andre feilkilder er begrenset til registerslitasje.

(Med spesialutstyr kan en kontrollere at brennstofflevering skjer til rett tidspunkt, bør i tilfelle skje ombord på hver enkelt motor).

 

Pumpedyser og avanserte commonrailsystemer har mer smådeler/mer kompliserte, der bør en ikke drive på selv uten spesialerfaring. Og de har jo også ofte mulighet for verdiavlesing og justering via pece'en

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Som sagt!

Få nedi en liten vifteovn eller en form for varmeelement og sett denne på en halv time til en time før start, og prøv å starte maskinene!

Gamle maskiner av denne typen er tungstartet når gradestokken kryper nedover.

Kan jo som sagt være dårlig batteri, men prøv varme!

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

men prøv varme!

Hadde diesel vannvarmer i vinter ,så det er prøvd som jeg har nevnt .Tipper at batteria ikke er på topp lenger , skulle kansje ha bytta dem også da forbruksbanken blei bytta.Men syrevekta og resten virka ok,men skal teste med et nytt batteri for å sjekka saken .Sånn at det er gjort .......

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hadde diesel vannvarmer i vinter ,så det er prøvd som jeg har nevnt

 

Heisann Tine IV !!

Hva mener du med dette utsagnet? Er motoren oppvarmet med vannvarmer eller bare inneluften?

 

Må bare tilføye med redigering:

Hvor stort er egentlig problemet? Er det slik at motorene harker og hoster før de endelig starter, eller er det slik at du ikke får start i det hele tatt??

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Alle dieselmotorer har en tenningsforsinkelse hvilket betyr tid/veivvinkel fra innsprøytning til selve tenningen.

Denne tenningsforsinkelsen er egentlig ukontrollerbar og avhengig av flere faktorer, deriblant bl.a. temperaturen på -motor, -drivstoff, og -luft (typisk vinterstart). (Her er det også andre faktorer som spiller inn, men som ikke er relevant for din situasjon)

 

En dieselmotor er konstruert noe grovere enn en bensinmotor, nettopp pga bl.a. variasjoner i tenningsforsinkelsen.

 

Før du evt. begynner å stille innsprøytningstidspunkt så tenkt deg veldig godt om flere ganger.

En vedvarende endring vil medføre at motorens ytelseskarakteristikk vil endres permanent hvis innsprøytningsvinkelen endres.

 

På enkelte dieselmotorer har man forskjellige kaldstart anordninger. På mine to VP TAMD 60C motorer finnes alternativ kaldstart ved at man trykker inn en manuell knapp på selve motoren som endrer innsprøytningsvinkelen i startøyeblikket, men som spretter ut i det øyeblikket motoren starter. Men dette er noe helt annet enn å forandre innsprøytningsvinkelen permanent.

 

Den gang din motor ble designet så var det nøye beregninger som ligger til grunn for at du har manualens oppgitte innsprøytningsvinkel. Denne er utregnet ut i fra motorens normale arbeidstemperatur, turboens ytelse, luftens normale sammensetning/temperatur, og danner også grunnlaget for motorens ytelseskarakteristikk. Deriblant at akkurat din motor har størst dreiemoment ved akkurat et bestemt turtall der du også bør dimensjonere propell i forhold til skrog, etc.

 

Å tukle med innsprøytingsvinkelen, kan med andre ord, gjøre at motoren(e) ikke vil yte sitt optimale i.h.t. oppgitt karakteristikk. Det kan også, i verste fall, medføre total havari som følge av lagerbank da sylinderens maks trykk skaper ekstreme lagerbelastninger i stedet for en rotasjons belastning på veiva !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Heisann Tine IV !!

Er motoren oppvarmet med vannvarmer eller bare inneluften?

? Er det slik at motorene harker og hoster før de endelig starter, :sailing:

Den blei varma opp med vann ja,men varmeren var ikke helt i vater da den kun varma opp til ca 44 g.Men burde jo holde i bøtter det da,men den er i søppla nu da den er ødelagt.Vurderer ny varmer ,men ikke bestemt meg for vann eller luft varmer.Men heller mot en 4kw Eber luft,da den bør holde .Chanty satt inn en 4kw i fjor ,å det er godt å varmt hos han.

Men motorane ja ,stort problem tija si det du.Liker det bare ikke , men idag var dem veldig treige.Så på måler som ligger oppå den ene motoren at det var 6 grader der nede,men virker som det er litt dårlige batterier.Så vi tipper det er der det ligger,men er så mye om dagen så må vente litt med å finne ut av detta.

Når motoren starter ,så kommer den tvert .Den hoster ikke i gang å kommer sånn ettervært,den ryker litt med en gang.Men gutta sier at det ikke er mye å sute over ,det lille denna ryker.Den begynte vel å ryke litt mere da jeg starta med Alveron kondensfjerner,så da gjør vel den jobben sin kansje .

Takker for svarene så langt

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 41B med nysjekket pumpe og dyser.

Han som satte i sammen motoren min anbefalte å fjerne glødespiralene fra innsuget da han hadde sett eksempler på at disse spiralene røyk i biter og havna i motor med fæle følger. Sa at såpass bra komp som det er i den motor ville det ikke bli noen problemer med start med mindre det ble mange kuldegrader.

Spiralene ble tatt ut .

Starter noe tregere nå enn i sommer, men går iløpet av sekunder, dog noe hakkete de første 10-15 sek. Og noe blårøyk er det.

Har et 100A startbatt.

Link to post
Share on other sites

Å tukle med innsprøytingsvinkelen, kan med andre ord, gjøre at motoren(e) ikke vil yte sitt optimale i.h.t. oppgitt karakteristikk. Det kan også, i verste fall, medføre total havari

Bjørn

Dette er og blir ikke aktuelt,det er jobb for proffer om det skal gjøres i det hele tatt.Så dette er ting som ikke bør røres av oss vanlige båtfolk som skrur å surrer nedi der ,dette er ting vi bør holde oss langt unna .Værtfall skal det ikke røres hos meg :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Er iallefall lurt å billig å starte på strømsiden. Har selv 41A motor. Hadde mye kjinning og nesten håpløst å starte uten 30-40 sek gløding i normalt Vestlandsvær på kald motor. Etter skifting av batteri og gjennomgang av lading/kontakter, har eg ikkje brydd meg med gløding. Litt kjinning er det, men mindre enn før.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Da jeg strevde med det samme på min AQAD 31A så mener jeg at jeg hørte noe om at det gikk an å montere en startmotor med reduksjonsgear (totrinns startmotor) som medførte at man fikk høyere omdreiningsturtall under oppstart og dermed lettere kaldstart. Som nevnt så skiftet jeg selv startmotor og det hjalp betraktelig. Om det var den med reduksjonsgear husker jeg ikke nå. Samtidig ble alle koblinger og kabelsko ettersett og rengjort.

 

Når jeg startet så koblet jeg inn hele batteribanken (forbruk + startbatteri) total 310 amp. Mest pga. at jeg etter oppstart ønsket å få ladet alle batteriene noe jeg ikke fikk gjort om jeg kun startet på startbatteriet. Ikke var det anbefalt å switche om på ALL etterpå heller.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har en VP 31P 98. modell. Motoren har samme symtomene som beskrives i innlegget. Er veldig tungstartet når det er kaldt i været. Har montert glødning det hjelper noe, men den er fremdeles tungstartet. Motoren har gått 900 timer så den burde ikke være utslitt. Har motorvarmer "vannbårn" og når den benyttes starter den lett. Batteriene er nye, men synest ikke at startmotoren går hurtig rundt. Kan være noe å hente på og skifte til en hurtigere startmotor?

Link to post
Share on other sites

En i havna her hadde nesten samme problem , den blei treigere å treigere men sto til slutt .Trudde jo først på væromslaget da ,helt til den stoppa helt.Han skrudde ut starteren ,å da den blei tatt ut helte han støv ut av den .Han smurte den opp ,å fikk den til å funke igjen .Da han satt den inn igjen ,så flyr starteren så fort rundt sier han.At skulle tru både batterier å starter var nytt , så er jo kansje en greie å prøve det også .Skru ut starter , å smøre /ovehalle den litt .Kan jo små ruste litt ettervært , koster jo ikke noe å gjøre den jobben da.Har tenkt å gjøre den jobben jeg ,men akurat nå er det andre ting på gang .Har nok av tid til den jobben i løpet av vinteren tipper jeg . Om den er treig nå som kulda har kommet , så kan det jo være dette.At den er litt treig men at det ikke merkes når det er varmt ,men når det blir kaldere vil den jo bli enda treigere pga smuss og støv .Ikke veit jeg ,men han jeg snakker om blei veldig fornøyd med å slippe så billig unna .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Min TAMD40B har tatt en times saltvannsdukkert.

Den kinnet veldig tregt, men etter å ha tatt ut en kilo havsalt fra starteren, nesten kokt den og smørt den opp, så var det ti sek gløding og 3 sekunder rask kinning så startet den. (Jada, det ble MYE tåke i nabolaget)

Den nederste mutteren var vanskelig å få av grunnet trang tilkomst, endte med å kjøpe spesialverktøy.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...