Jump to content

Polar 22 - Hvordan lage flaps?


Honduras

Recommended Posts

Har en Polar 22 m/Marna 12Hk.

Båten graver seg en del ned bak fra halv gass og oppover. På min båt er det ikke montert flaps slik de nye har. Regner med at jeg kan få båten til å gå penere i sjøen ved å ettermontere flaps. Nå har jeg problemer ved at dekket blir for høyt i 6-7 knop til at jeg kan sitte ved rorkulten i akterbenken og se framover medmindre jeg har båten halvfull av folk.

Jeg har utgaven med dekk og vindskjerm i mahogny (classic) og den er kanskje lettere i forskipet enn de vanlige HT-variantene.

 

Er det noen som har Polar med flaps og kan lage en pappmal e.l. samt fortelle hvordan dette skal/kan lages og monteres.

 

Regner med at flapsene kan skjæres ut i finér eller divinycell(10-12mm?), legge på polyster, duk og topcoat.

Men hvordan fester man det til skroget på en forsvarlig og god måte. Hva med vinkler osv. Kom med innspill.

Link to post
Share on other sites

Ta og lag ett mål med papp eller lignende først dra til mekaniskt verksted eller lignende og få de til og kjære ut en syrefast plate.Etter på tar du og skrur denne fast med skruer med mutter på baksiden med store skiver og ta en del sika i mellom og skru til enkelt og greit. Hvis du trenger noe støtte bak så lager de stenger etter mål med gjenger i begge ender og skru fast i foreks plattform og den andre i flapsen. Da trenger du to stykk. m:wink:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Scand Classic 25' før den båten jeg har nå.

Naboen min i havna hadde en maken, men med flaps bak. Den hadde han kjøpt av Scand-fabrikken ferdig mener jeg han fortalte. Han hadde betalt ca 2.500,- og det var en hel "kappe" som han førte inn bakfra og skrudde fast i akterspeilet. "Kappen var tillpasset formen på skroget, så høyde og plassering sa seg selv.

Jeg ville undersøkt med Polar og de kanskje har noe tillsvarende.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei, Jeg fikk følgende svar fra PolarBoat når jeg spurte om det samme til en Polar 20.

 

Takk for henvendelsen. En komplett vindskjerm med 7 stk. vindu koster kr.

28.600,- i støpt (plast) utførelse. Det finnes ikke mahogny skjerm til Polar

20 originalt.

 

 

 

Trimplaps koster kr. 3.200,-

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

PolarBoat AS

 

Økonomien blir kanskje bedre om man lager selv.

Link to post
Share on other sites

Har gjort tilsvarende operasjon på min Sandvik 26 AC med godt resultat.

Grunnen til at jeg gjorde dette var at badeplatformene mine subbet ned i vannet under fart og jeg ønsket da å få båten til å grave seg litt mindre ned på hekken.

Denne resulterte i 1 knop bedre marsjfart (før 7,2, nå 8,2) og 1,7 knop bedre toppfart før 7,8 nå 9,5. Dette er gjennomsnittsmålinger på GPS tatt over samme strekning før og etter (mot og medstrøm).

Ved ferielastet båt og GH10 på slep klarer jeg fremdeles marsjfart på 8 knop.

Jeg klarte også å få den til å slippe sjøen ved full gass (se bilde).

Har ikke testet i grisevær, men det kan nok tenkes at det blir noe "giring" med høy sjø aktenfor tvers.

 

28042008166.jpg

 

Jeg støpte en plate i hel polyester/glassfiber (ca 8-10mm tykkelse)

Kappet så til denne til å flukte med bunnen på båten slik at det ikke ble noen restriksjoner i vannstrømmen. Slipte ned gelcoat og festet trimplanet med

glassfiber og polyester. Viktig å spenne det opp slik at flapsen blir en naturlig forlengelse av skroget.

Satte på stivere 4 stk som jeg også laget av hel polyester/glassfiber. Støpte det hele ordentlig fast, slipte, la på topcoat, bunnsmurning og sjøsatte.

25042008163.jpg

 

Prismessig tror jeg ikke det er mye om å tjene ved å lage den selv, og så slipper du å prøve og evt feile mht utformingen. Jeg ville valgt ferdig løsning om jeg kunne.

Link to post
Share on other sites

Glem hele trimflapsen! Du har for liten motor til å få nytte av den. Det finnes også ulemper ved bruk av trimflaps som du bør tenke på.

Ved akterlig sjø blir egenskapene forringet i forholdt til og ikke ha trimflaps. Jeg har selv hatt flere Polarer, både med og uten trimflaps.

Dersom du vurderer å sette inn en større motor burde du gjøre det - ellers glem det!

Skal du likevel ha vil jeg anbefale at du kjøper den direkte fra Polarplast. Mye arbeid spart og vinkelen stemmer. Husk også trimflapsstøtter!

Link to post
Share on other sites

Glem hele trimflapsen! Du har for liten motor til å få nytte av den.

 

Mitt ønske om flaps er ikke for å øke toppfarten, til det har jeg for liten motor, er enig med deg der.

 

Problemet er at båten drar ned hekken (for mye) når jeg kommer opp i 6-7 knop. Hvis jeg kan få flapsen til å presse baugen ned/hekken opp er jeg fornøyd.

Min Polar har hel sofa på tvers bak, og når vi er ute å tøffer i sola blir det fort til at både kona, minstemann og jeg sitter helt bak. Fineste plassen :cool:

Da mister jeg sikten rett fremover fordi baugen kommer for høyt. Samme skjer hvis jeg er alene men kjører opp mot toppfart (6-8knop)

 

Regner med at flapsen gir meg marginalt bedre fart, men er altså først og fremst ute etter å stoppe gravinga. Hjelper flapsen på det?

 

Her er forøvrig båten, som dere skjønner er det viktig å kunne sitte helt bak når kallesja er nede :cool:

img_5457.jpg

Link to post
Share on other sites

er altså først og fremst ute etter å stoppe gravinga. Hjelper flapsen på det?

 

Ja! Det er faktisk det den hjelper best på. I tillegg får du litt øket fart. Sikkert ikke mer en max 1 knop med din motor, men det er jo greit nok. Båten vil ligge mye rettere i vannet, og det er jo nok i seg selv til å forsvare arbeidet. Minuset er jo som andre har nevnt at bølgene har litt mer å ta tak i ved sjø bakfra. Men jeg har ikke opplevd dette som noe problem hos meg, i alle fall. Det er uansett skjelden jeg er ute i mer enn rundt meteren med bølger, og da går det helt greit. Nå er min båt en del tyngre enn din da (3,6 tonn), så hvordan en såpass lett båt vil reagere vet jeg ikke. Men det er jo bare å prøve da, om du ikke liker endringen er det fort gjort å fjerne den igjen. Eller endre størrelsen, hvis det er det som skal til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...