Enzo Startet 2.November.2009 Del på Facebook Startet 2.November.2009 La oss si sånn rent hypotetisk at noen jeg kjenner vurderer å kjøpe en seilbåt i den størrelsen der det ikke er noen form for varmeapparat montert fra før av. Hva er det smarteste å montere , hva må man regne med i pris og hvor mye varme trenger man , 5KW må vel holde selv ved vinterbruk ? Finnes det gode alternativer til dieselvarmer som blåser luft , alternativer som bråker mindre men hvor man slipper å kappe hull i dekket lignende refleksovn opplegg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 Vannvarmer med radiatorer, rørslynger under dørker m.m. må vel kunne være et greit og lydsvakt alternativ? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Håp Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 Eller Whispergen i stedet for vannvarmer... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 I en såpass stor båt hadde jeg utvilsomt satset på vannvarme. JEg har en 48 fot seilbåt med vannvarme og er veldig fornøyd med dette. Jeg la noen ekstra kroner i det da jeg installerte det. Jeg hadde en 5 kw eber D5WS-varmer. Denne var nok til å holde hele båten gjennomvarm selv på det kaldeste dagene uten ekstra oppvarming. Nå har jeg satt inn en 9 kw webasto for å prøve ut den. Begge fungerte fint, men klønete elektronikk på ebern gjorde at jeg heiv den ut i høst når jeg fikk muligheten til å kjøpe ny webasto til veldig bra pris. Jeg tipper varmeanlegget mitt kostet runt 40000 kroner. Da er mesteparten handlet inn til innkjøpspriser. Vannslanger, slangeklemmer, messingdeler osv. utgjør sikkert minst en tredel av kostnadene ved en slik montasje, men dette er en engangskostnad og jeg villle ikke gjort noen dårlige kompromiss for å spare fem eller ti tusen ved en slik jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2009 Men om dette skal være under dørken da vil det vel være rør og slikt som må krysse spant osv og det er vel ikke ting man har lyst til å bore hull i eller går det greit ? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 Vannvarme er nok tingen ja, dessuten varmt vann i springen til enhver tid også. Samt muligheten til forvarming av motor ved start på ekstra kalde dager. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 En kamerat hadde en Oceanis 50 og han hadde to varmere ombord, en 11kW Mikuni vannvarmer og en 5kW luftvarmer... Det var rikelig selv til vinterbruk.... En 5kW holder vel kanskje om en sørger for god isolasjon av slanger... Hadde jeg surret med tanker om en båt i 45 pluss klassen så hadde jeg valgt to 5kW varmere, enn vannbåren og en luftvarmer... men ett par uttak også under cockpitkalesjen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olews Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Vannbåren varme ! Men jeg ville satset på å kunne bruke varme fra motoren også. Sannsynligheten for at du kommer til å kjøre mye motor om vinteren er stor. Da har du plutselig titalls kilowatt varme effekt å ta av. Cockpit er et eksempel, du kan ha kalesjen oppe og kjøre godt og varmt. Det blir litt kraner og slanger, men det er da moro å legge slanger og skru ? 10 kW er ikke så mye om båten ikke er isolert eller om du har luka åpen ut mot cockpit. Jeg ville i alle fall hatt 10 kW diesel basert vannbåren varme. Ombord i Sirius er det 2.4 kW luftbåren varme og det holder ikke så godt når det er mange kuldegrader ute. Dessuten får jeg ikke varmtvann om jeg ikke kjører motoren eller har landstrøm. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Jawik Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 (redigert) Har i det siste montert en Eber 3 KW vannvarmer i vår 45 fot seiler. Stort volum i båten. Slanger og radiatorer under dørken, som utgjør ca. 20 meter, var fra før tilkoblet motoren (midlertidig frakoblet for testing av Ebern) og ga nok varme. Grunnen til at vi gikk ned til 3 KW er at vi tenker å anskaffe en til av samme type, muligens for luftsirkulasjon, da vi etter å ha lest oss opp på hva som kan gå galt med Ebern har kommet til den konklusjonen at det er bedre med to små, enn en eneste med stor kapasitet. Går noe galt med Ebern har vi i hvertfall fortsatt noe varme intakt. Redigert 5.November.2009 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Akult Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 ... 5KW må vel holde selv ved vinterbruk ? Velger du luft, så er D5 plenty. Vi er på tur akkurat nå. 3 grader utenfor, 24 inne, og Eberen rusler på behagelig turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Hulda har en Refleks på ca. 8 kW med spiral stående. Jeg tror jeg kommer til å legge den ut for salg. Gidder ikke å montere den. Hvis noen skulle være interesser, send meg IM. Jeg har også en AISI 316L dieseltank stående. I stedet kommer jeg til å satse på Eber D4, den nye utgaven. Den bruker lite strøm. Dessuten får jeg luft utenfra med lav RF som pumpes inn og tørker opp eventuell fuktig båt. Nå er Hulda meeeget velisolert, minst like bra som en vanlig bolig. Skulle jeg trenge mer enn disse 4 kW, ville jeg vurdere å kjøpe en varmer nummer to av samme slaget. Ifølge de som jobber med disse varmerene, er dere største fiende at man kjører varmerene på for lav temperatur slik at de soter i stykker. Derfor er det generelt ikke noe god ide å kjøre for stor varmer. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) Litt OT, men dog Ellers Enzo, sjekk nye Delphia 47. Kan også være en potensiel båt for noen du kjenner . Ser du velger bort Bavaria som du sikkert har dine grunner til. Men sjekk Bavaria 46, seil den og merk den slipper vannet bra. En ulv i fåreklær. Her har du store muligheter i regatta til å komme HØYT. Meget god tyngdefordeling og bra rigg. Seler meget bra. Ellers begge klarer seg med en D5 varmer. Men kan også sette in en D4 ekstra for varme i Cockpit. Redigert 6.November.2009 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 6.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2009 Vi har seilt litt bavaria nå og tror nok ikke vi ønsker en slik båt , den nye 43 og 47 er dog til å leve med men vi ser oss om etter noe annet og har 3 forskjellige båter på "hånden" som vil gjøre en byttedeal med oss som vi driver og jobber med nå , har gitt et bud og fått et motbud som vi ikke godtok så vi sitter og venter på en bedre deal. Og så er det en ny Hanse som vi også driver og regner på når bare Fjordboats klarer å svare på mails osv så skal vi vel få avgjort om det blir noe der også Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Til stor båt er Kabola bra alternativ vis de er plass til den. Den brenner året rundt og du har tilgang til varmt vann uten generator eller kjøring av hovedmotor. Den er stillegående og med minnste vedlikehold av alle varmekilder tu kan få. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hansi Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Det blir litt kraner og slanger, men det er da moro å legge slanger og skru ? Å legge opp slanger / skjøter / forbindelser i en båt kan jeg ikke forstå at er spesielt moro. Normalt trangt og jævlig, må være halvveis apekatt mange ganger for å komme til. Negerarbeid spør du meg. En defroster på 10 KW kan anbefales. Normalt mulighet for 4 uttak på defroster. Defroster er en rimelig investering som er grei å ha hvis en bruker båten mye på senhøsten / vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 ....Negerarbeid spør du meg.... Ikke religiøs harselereing her men noen kan bli forbanna uansett... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.