goat Startet 2.November.2009 Del på Facebook Startet 2.November.2009 Hei, trenger litt råd/tips her angående ett båtkjøp. Har tenkt å kjøpe meg min første båt. Vil i hovedsak bli brukt til fiske. Har sett litt på denne og hva kan dere si om denne annonsen og båten. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19665005 Motoren er vist 2000mod. Hva synes dere om prisen om alt er i orden? prutbar? Har ikke så veldig mye peiling på båt men denne ser igrunn ut til å passe mine krav. Noe jeg må passe på? Hva koster en slik båt ny nå? Som dere ser er jeg litt grønn på emnet, tar imot alle råd og tips! Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 Vil tro at denne ikke er så ulik ex.river,hasle,etc. og i så fall er det en utrolig lettplaned båt.Den er også stødig.Skal maaange kilo til på siden før en kantrer. Ikke krenger den når du svinger eller,den ligger plant.Og med tanke på dette må man passe på når en svinger hvis det er litt bølger.Det kan bli tverrstopp og båten kaster seg over.(selvopplevd ) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 AL (Andersen&Larsen) er bra båter og er rotasjonstøpt på samme måte som bl.a. River såvidt meg bekjent. Prisen vet jeg ikke så mye om, men du bør vel sammenlikne med andre på FINN. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 (redigert) Dette er en super fiskebåt etter mitt skjønn. Kanskje kunne friborde vært noe høyere for at det skulle bli perfekt, iallefall om en liker å stå i båten. Super solid og ekstremt stødig, båten krever dog litt motor... Men 40 er nok mer enn nok. Vår har bare hatt 9,9 hk og det blir altfor lite. Vi har brukt den som utleiebåt nr. 2 i de tilfellene våre leigetakere har ønsket to båter, men det ble fort klart at 9,9 på denne båten med svære tyskere ombord ble håpløst. Den har derfor nesten ikke blitt brukt selv om det er en super båt for utleie. En gang disse kom til lands gikk alle 4 tyskerene ut i samme siden på båten ved kaien og det gikk helt fint. En Askeladd hadde veltet, garantert Nypris er vel 25-26.000 pluss motor og styring... Aner ikke hva prisen blir for en slik med det oppsettet... AL 430 slik ser den ut uten konsoll og bøyle. Det er da en stor tofte i midten som ikke viser på dette bildet. Merk at disse mykplast båtene får lettere hakk og merker enn en glassfiberbåt, men de tåler mye mer, de kan ikke "knuse" eller sprekke som en glassfiberbåt kan. Kjørefølelsen er også ganske annerledes, AL430 er myk og deilig i sjøene og slår ikke som en tilsvarende glassfiberbåt, men har nok heller ikke så vasse kjøreegenskaper siden den flexer litt... Lykke til med valget! Redigert 2.November.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
ibizafan Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 se på øien 16 på finn bra båt har bestilt meg en i dag har også hat en for 15 år siden Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
bjoris Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 Enig den Øien 530 er en flott båt båt for fiske... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
goat Svart 2.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2009 Øien båten ser igrunn bra ut, men mtp at jeg har en slunken sparekonto så blir den for dyr. Skal en tur å se på båten imorgen, så får vi se hva som skjer. Er litt gira nå, så får håpe jeg blir fornøyd. Takker for raske og hjelpende svar!:) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 (redigert) AL430 er for liten og for lavt fribord...strekk deg ti.l båt på minst 470 og helst over 5 meter, med mer enn 210 cm meter bredde. Klissvåt i frisk bris. Liten plass til å bevege seg på med fiskestenger og annet. Liten plass og oppdrift for kompisser. Det trasige er at en større båt krever større motor. AL430 er sikkert morsom å suse innaskjærsr en solskinsdag alene eller med en kompis....men altså store begrensninger når det gjelder bruk på grunn av størrelsen. Redigert 2.November.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 den bilr ikke for dyr se på finn ØIEN 16 PRIS 29000,- PLUSS MOTOR HAR BESTILT EN I GÅR Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 De ligger en øien 16 tilsalgs på sunmøre så de skule passe bra Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
oslofjord Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Her er en tilfeldig båt (antageligvis med motor) til 41 000 som det sikkert kan prutes på. Ikke så morsom som al430, men mer prakisk og romslig. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18416334 Redigert 3.November.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goat Svart 3.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2009 Da har jeg bestemt meg for å ikke kjøpe al430 båten. Er igrunn for liten for det jeg har tenkt å bruke den til. Har tittet litt på øien og de ser greie ut. Hvor bestilte du båten din ibiza? Hvilken motor er passelig størrelse for en slik? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 jeg bestilte hos jomar halsan i nord trøndelag den jeg hadde tidligere hadde jeg 25 hk mariner 25 knop nå skal jeg prøve med 20 hk yamaha ps har en rana-plast 425 std ikke selvlensende til salgs pris ca 15.000,- med konsoll meget bra stand. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
goat Svart 3.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2009 blir nok for lite når jeg tenker meg om. Tror jeg går for minimum 16fot. Hadde du kunnet linket den øien 16 til til 29000 som du har bestilt?:) Sitér dette innlegget Link to post
goat Svart 3.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Er det noen forhandlere som har pakketilbud med båt og motor. Noen som har noen tips, helst ikke over 60 000kr. Ikke bare øien, alt som kunne egnet seg bra som fiskebåt. Redigert 3.November.2009 av goat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Vi har også en Terhi 6020 Nordic, veldig bra fiskebåt som går betydelig bedre enn ALen, men denne slår hardere i sjøen, men har høyere fribord... Sjekk den ut også, veldig kjekk båt... Terhi 6020 Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
ibizafan Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 de ligger bra en på finn øien 16,nord trønderlag Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
avsluttet Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Øien ser ut som en grei båt til slikt bruk. Slike båter er en grei pengeplassering, evigvarende, man sliter bare på motoren. Husk å sjekk ut hansvik også, 16,5 foteren kanskje 18 foteren hvis du vil legge litt mer i det. Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) silver viking 17 er en kjempe båt til fiske, har 2 naboer som har hver sin, blir brukt hele året på vest siden av karmøy. fant en på finn http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19478432 planer lett med en 30hk også. Redigert 3.November.2009 av grønningen (see edit history) Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
ibizafan Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 dette er båter som SLÅR MYE SJØEN hansvik 16.5 hansvik 18 fiske silver vinking 17 jeg vil ikke anbefale noe av disse . har snaket med spesialist på båter omvilken landseds båt som er den beste båten da mente han at øien var de beste kjøpet og den beste sjøbåten, i denne størrelsen øien 16 530 f Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 øien 16 finn kode 19592421. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ahamm Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Satte inn balja mi til opplag i dag, der sto det en Øien 530F. Opplagssjefen (båtforhandler) sa den var helt forferdelig i sjøen. Helt flatbunnet med en enorm kjøl. La seg sideveis for plutselig å legge seg over motsatt. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
avsluttet Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Om man skal ha en lett stabil båt til fiske kan man ikke forvente annet enn at den slår litt om farten presses opp i bølger. Fordelen er at motorkraften trenger ikke være så stor. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Ser ut til å være vesentlig forskjeller (og pris) på Øien 16 og Øien 530? Ser at bredden på førstnevnt er 191, mens den er hele 212 på 530en... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
fuskefanten Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Hvis du skal bruke båten når det er mer enn moderat vind, er kjøl på båten et absolutt krav(!). Har prøvd en Terhi Fun 405 som hyttebåt, går godt med liten motor, men totalt håpløs hvis en skal trekke et garn eller dra ei teine . Samme med Hobby 430. Flott båt for moro og småturer, men driver som en kork hvis det blåser! Vi har en Hansvik 16,5 til fiske, ekstremt stabil, liten avdrift. Relativt tung, så bør nok ha 20 hk hvis en skal gå over avstander. Vi har en 9,9 (15), blir for smått. Har prøvd tilsvarende båt med 25 hk firetakt Yamaha, virket nesten overmotorisert med en person i båten ("rir" på kjølen). Så vil tro 20 er ideelt (også anbefalt av produsent). Ellers er det flere der jeg bor som har kjøpt Øien 530 (med 40 hk Yamaha). Virker som om de er godt fornøyd, og går også utaskjærs en god del. Bensinforbruket skal også være helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.