Jump to content

hjelp meg med kjøp av åpen båt for fiske.


goat

Recommended Posts

Hei, trenger litt råd/tips her angående ett båtkjøp. Har tenkt å kjøpe meg min første båt. Vil i hovedsak bli brukt til fiske. Har sett litt på denne og hva kan dere si om denne annonsen og båten. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19665005

Motoren er vist 2000mod. Hva synes dere om prisen om alt er i orden? prutbar? Har ikke så veldig mye peiling på båt men denne ser igrunn ut til å passe mine krav. Noe jeg må passe på? Hva koster en slik båt ny nå? Som dere ser er jeg litt grønn på emnet, tar imot alle råd og tips!

Link to post
Share on other sites

Vil tro at denne ikke er så ulik ex.river,hasle,etc. og i så fall er det en utrolig lettplaned båt.Den er også stødig.Skal maaange kilo til på siden før en kantrer.

Ikke krenger den når du svinger eller,den ligger plant.Og med tanke på dette må man passe på når en svinger hvis det er litt bølger.Det kan bli tverrstopp og båten kaster seg over.(selvopplevd :diving: )

Link to post
Share on other sites

Dette er en super fiskebåt etter mitt skjønn. Kanskje kunne friborde vært noe høyere for at det skulle bli perfekt, iallefall om en liker å stå i båten. Super solid og ekstremt stødig, båten krever dog litt motor... Men 40 er nok mer enn nok. Vår har bare hatt 9,9 hk og det blir altfor lite. Vi har brukt den som utleiebåt nr. 2 i de tilfellene våre leigetakere har ønsket to båter, men det ble fort klart at 9,9 på denne båten med svære tyskere ombord ble håpløst. Den har derfor nesten ikke blitt brukt selv om det er en super båt for utleie. En gang disse kom til lands gikk alle 4 tyskerene ut i samme siden på båten ved kaien og det gikk helt fint. En Askeladd hadde veltet, garantert :lol:

 

Nypris er vel 25-26.000 pluss motor og styring... Aner ikke hva prisen blir for en slik med det oppsettet... AL 430 slik ser den ut uten konsoll og bøyle. Det er da en stor tofte i midten som ikke viser på dette bildet.

 

Merk at disse mykplast båtene får lettere hakk og merker enn en glassfiberbåt, men de tåler mye mer, de kan ikke "knuse" eller sprekke som en glassfiberbåt kan. Kjørefølelsen er også ganske annerledes, AL430 er myk og deilig i sjøene og slår ikke som en tilsvarende glassfiberbåt, men har nok heller ikke så vasse kjøreegenskaper siden den flexer litt...

 

Lykke til med valget!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

AL430 er for liten og for lavt fribord...strekk deg ti.l båt på minst 470 og helst over 5 meter, med mer enn 210 cm meter bredde.

 

Klissvåt i frisk bris.

Liten plass til å bevege seg på med fiskestenger og annet.

Liten plass og oppdrift for kompisser.

 

Det trasige er at en større båt krever større motor.

 

AL430 er sikkert morsom å suse innaskjærsr en solskinsdag alene eller med en kompis....men altså store begrensninger når det gjelder bruk på grunn av størrelsen.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg bestilte hos jomar halsan i nord trøndelag

den jeg hadde tidligere hadde jeg 25 hk mariner 25 knop nå skal jeg prøve med 20 hk yamaha

ps har en rana-plast 425 std ikke selvlensende til salgs pris ca 15.000,- med konsoll meget bra stand.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

dette er båter som SLÅR MYE SJØEN

hansvik 16.5

hansvik 18 fiske

silver vinking 17

jeg vil ikke anbefale noe av disse .

har snaket med spesialist på båter omvilken landseds båt som er den beste båten da mente han at øien var de beste kjøpet og den beste sjøbåten, i denne størrelsen

øien 16

530 f

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Satte inn balja mi til opplag i dag, der sto det en Øien 530F. Opplagssjefen (båtforhandler) sa den var helt forferdelig i sjøen. Helt flatbunnet med en enorm kjøl. La seg sideveis for plutselig å legge seg over motsatt.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bruke båten når det er mer enn moderat vind, er kjøl på båten et absolutt krav(!). Har prøvd en Terhi Fun 405 som hyttebåt, går godt med liten motor, men totalt håpløs hvis en skal trekke et garn eller dra ei teine :crazy: . Samme med Hobby 430. Flott båt for moro og småturer, men driver som en kork hvis det blåser!

 

Vi har en Hansvik 16,5 til fiske, ekstremt stabil, liten avdrift. Relativt tung, så bør nok ha 20 hk hvis en skal gå over avstander. Vi har en 9,9 (15), blir for smått. Har prøvd tilsvarende båt med 25 hk firetakt Yamaha, virket nesten overmotorisert med en person i båten ("rir" på kjølen). Så vil tro 20 er ideelt (også anbefalt av produsent).

 

Ellers er det flere der jeg bor som har kjøpt Øien 530 (med 40 hk Yamaha). Virker som om de er godt fornøyd, og går også utaskjærs en god del. Bensinforbruket skal også være helt greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...