Jump to content

Plexiglass til båtvinduer, kjøpe på nettet?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har handlet endel her:

 

http://www.forusindustri.no/

 

Riktignok over disk. Men de har peiling på plastplater og lager etter mål/mal.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Bruk Lexsan!!! tåler MYE mer pluss at de er ripefritt sier dei som selger dei..

 

Da vet ikke de som selger det hva de snakker om. Det finnes vel neppe et klart plastmateriale som er mindre ripefritt en Lexan! Men seigt og sterkt er det.

 

Det finnes imidlertid laminater med Lexan som kjerne, noe ala frontvinduer på tog, som er temmelig ripesikkert. Men da snakker vi en prisklasse som er helt fremmed for de fleste BP brukere....

Link to post
Share on other sites

Bruk Lexsan!!! tåler MYE mer pluss at de er ripefritt sier dei som selger dei.. litt dyrer er de da!

Da jeg forhørte meg om nye ruter til båten fikk jeg oppgitt fra leverandøren at Lexan er enormt mye sterkere enn plexiglass, men mindre ripefast og mindre UV-bestandig. Bele sterkt anbefalt å glemme Lexan til båtvinduer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lexan er ikke ripefritt. Det er sterkt, men acryl (Plexi) er mer motstandsdyktig mot riper fordi det er et hardere materiale.

 

Fordelen med polycarbonat, eller Lexan som du viser til Sandvik, er at det er slagfast og tåler mye juling uten å sprekke.

 

Ulempen med acryl er at det lett kan sprekke når man borer et hull nærme kanten. Tips: slip litt på eggen på boret du skal bruke slik at det får en eggvinkel på ca 90 grader (som ved boring i messing), det gjør du lett på en vanlig benkesliper. Da "hugger" ikke boret i materialet, og du får en mer kontrollert innmating i materialet. Det er det som skal til for å unngå at det sprekker.

 

Her i Fredrikstad finnes det en rekke steder som har acryl, pc o.l., ellers kan du bestille fra f.eks. Vink Plast eller Astrup gjennom hvilken som helst butikk. Katalog finner du på nettet.

Link to post
Share on other sites

Obs... her var det voldsomt til respons!

Kort fortalt, hvis du bruker Lexan er det fort gjort at vinduene dine fort blir matte av saltkrystaller og støv som lager riper. Du unngår ikke det med Plexi, men det er bedre. Det beste er vel herdet glass dersom du kan bruke det. Det er kanskje ikke så dyrt som du tror heller. F.eks. Bøckmann i Fredrikstad skjærer til og herder etter dine tegninger.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skulle ikke kjøpe Plexi i det hele tatt, jensemann2.

 

Bruk gjerne Plexi på badekar, men det er farlig på åpen hav fordi plexi kan rett og slett knuses i stykker,

noe som ikke kan skjer med polycarbonat pga. lange molekylkjedene.

 

Om det blir raskere matt enn Plexi tviler jeg også på, men heller ikke det kan være grunn for å bruke Plexi.

Bortsett av det finnes det Lexan og Makrolon som har en side som er herdet, det hjelper litt til.

 

Alternativen er bare herdet glass, uten plexi.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet fremrutene i min Silver Viking 17 for 3 stk vinduer skiftet fra plexi til laminert. fikk forhandler pris og vel så det men sånn cirka 14-1600 + mva ville de ha blitt inkludert noe pakningskliss som skulle ligge på aluminiums rammene

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Polymetylmetacrylat: PMMA (Acryl, Plexiglass mv) Egenskaper: Ripefast, selvpolerende, UV-bestandig og med transparente egenskaper opp mot glass. Dårligere slagfasthet enn PC

 

Polycarbonat: PC (Lexan, Makrolon mfl.) Slagfast, dårlig UV-bestandighet, myk overflate gir lett riper og skjolder. Dårlige kjemikalieegenskaper, og kan sprekke i kontakt med mange kjemikalier.

 

Min anbefaling etter å ha jobbet et 20-talls år som plastkonstruktør: Skygg unna PC i båt, og spesiellt på belastede deler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan bare bekrefte at lexan er dritsterkt, i min vindskjerm satte jeg inn 3 mm, burde brukt 4-5 mm men var usikker på hvorvidt det lot seg bøye tilstrekkelig, men det viste seg midlertid å være veldigt mykt.

 

Men til poenget, 2 ganger har jeg fått så mye sjø over baugen der lexanvinduet har gitt etter, blitt slått utav gummipakningen. Ja hadde dette vært plexi, hadde jeg måttet skiftet 2 ganger til nå, det er helt sikkert. Lexanen har bare vært å skubbe på plass igjen etter disse hendelsene.

Link to post
Share on other sites

Men til poenget, 2 ganger har jeg fått så mye sjø over baugen der lexanvinduet har gitt etter, blitt slått utav gummipakningen.

Det er eneste ulempen med slike vinduer.

Da må man velge det kraftiger (kan regnes etter tabell) eller feste det enten med enten fleskibel lim eller skruer eller begge to.

Jeg kjører forresten 10mm Lexan men jeg har også vinduer med 60x60 som tilsvarer en vanntrykk som kan gjerne bli 1,5 tonn per vindu og bølge

 

Og med det må jeg nesten spørre rem:

 

Skygg unna PC i båt, og spesiellt på belastede deler.

 

Hvilken belastning mener du når du sier belastede deler?

Untatt spesialglass ser ikke jeg noe som takler mer vertikalt slag- og bøyebelastninger enn PC.

Det er til og med skuddfast f.o.m. 30mm tykkelse fordi projektilens energi blir bare slurkt,

man kan rett og slett knute det uten at den sprekker og man kan behandle det med varme for å gi en annen form.

Med det betjener PC akkurat det som kan anses som eneste "normale " konstruksjonsbelastning på båt.

 

Eller mente du noe annet?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Legger inn noe jeg har skrevet i en tilsvarende tråd.

 

Et par oppklaringer:

Egenskaper polycarbonat (lexan):

- Tilnærmet uknuselig.

- Ikke UV-stabil, men fåes ofte med et beskyttende UV-lag.

- Blir fort riper i, men kan også fåes i ripefast utgave, men denne er dyr.

- Følsom for sterke kjemikaler og løsemidler.

 

Egenskaper akryl (plexiglass):

- Ikke spesielt slagsterk, men kan også fåes i slagfast utførelse, men langt unna pc på dette feltet.

- Naturlig UV-stabil

- Mer ripebestandig enn pc, men langt unna f.eks. glass.

- Følsom for sterke kjemikaler og løsemidler.

 

Til båtbransjen vil jeg tippe at akryl blir brukt i ca 9 av 10 tilfeller.

 

 

Det rem mener, og som er riktig, er at pc (og også akryl) kan sprekke og krakulere hvis det blir utsatt for løsemidler.

PC kan også sprekke hvis den står i spenn over tid.

 

 

Til sammenlikning kan du få en 2x3m plate i 5mm lexan sotet(røkfarget) av meg til 3300,- + evt. frakt. (BP pris :seeya: )
Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor du tar informasjonen fra at det blir brukt acryl i 9 av 10 tilfelle.

Kanskje av gamle statistiker fra tider det det ikke fantes annet enn Acryl?

 

Jeg kan bare fortelle deg at ingen som må regne med at vinduer/ruter som kan sprekke under belastning

bruker frivillig Acryl på kjøretøy.

Dette er ikke en gang tillatt i siviliserte land.

 

Og det som ikke brukes på kjøretøy har særlig ikke noe å gjøre på hav.

 

Forskjellen er at PC kan får sprekk under feil behandling/festing, men ikke sprekker i tusen skarpe biter under belastning,

mens Acryl eksploderer som vanlig glas når den først sprekker.

Da ligger problemet.

 

Selv om PC kan sprekke under ugunstig forhold skjer det vel skjelden nok at det plutselig mangler en bit av en halv kvadratmeter.

Det vil ikke jeg oppleve når en bølge prøver å finne veien inn i båten min.

 

I tillegg maser meg her at det finnes stor fare for at noen tar det på lett skuldre og tenker at "Acryl er Acryl, så kjøper jeg der det er billigst".

Dårlig som det allerede er med anbefale Acryl blir det desto verre med slik.

 

Men ja.

Alt kan få sprekker, uansett om det er glass, PC eller Acryl.

Faglig riktig behandling må da forutsettes, dette gjelder både saging, boring, liming osv. og også sener renhold og behandling.

Men dette må vel forutsettes med alt, inkludert glass?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor du tar informasjonen fra at det blir brukt acryl i 9 av 10 tilfelle.

 

Jeg kan bare fortelle deg at ingen som må regne med at vinduer/ruter som kan sprekke under belastning

bruker frivillig Acryl på kjøretøy.

Forskjellen er at PC kan får sprekk under feil behandling/festing, men ikke sprekker i tusen skarpe biter under belastning,

mens Acryl eksploderer som vanlig glas når den først sprekker.

Da ligger problemet.

 

 

At akryl blir brukt mest til båt, har jeg fra de store plastleverandørene/grossistene fra Sverige som fimaet mitt, Ny Plast AS kjøper inn både akryl og pc fra.

Du har rett i at akryl ikke bør benyttes til vinduer og ruter som utsettes for store krefter. Her er det herdet glass eller pc som er alternativene.

Men det er mange andre ting i båter som akryl benyttes, og det er dette jeg nevner.

Akryl finnes også i slagfaste utgaver som ikke eksploderer slik du never.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Da er jeg helt med deg.

Også at det finnes spesiellt Acryl, det finnes jo ikke noe som det ikke finnes noe spesiellt av.

Bare at det blir spørs hva det igjen koster, men det er jo ikke spørs her.

 

Men glem likevel gjerne uttalelsen av svenske leverandørene om "9 av 10".

Dette kan bare være noe forveksling, og hvis ikke da er det bare pinlig for båtbyggerne i Sverige.

 

Ellers, mener de kanskje frontrutere av åpne båter?

Det kunne være mulig fordi slike vinduer behøver jo ikke å tale særlig mer enn vind.

 

Ha en fin kveld videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...