Jump to content

Hva synes dere om forslaget til startlisens for regattaseiling?


Zhik

Recommended Posts

Er ikke lisensen pr båt, da?

 

Joda, for tur og respittseiling er startlisensen kr. 150 pr båt pr regatta. Hvis man deltar i mange regattaer kan man kjøpe årslisens. Årslisensen varierer med båtstørrelsen. For båter mellom 7 og 12m er årslisensen kr 570. For rene klubbseilaser skal det ikke betales startlisens.

 

Hele vedtaket finnes på seiling.no

Link to post
Share on other sites

OK - da har jeg ikke vært oppdatert. Jeg mente at lisensen var per person. Dette var iallefall på den opprinnelige forslag. Men hvis det er tatt vekk er det jo en stor forbedring.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Med det virrvarret av personlige lisenser og pr. båt lisenser og konvertering av pr regatta-lisens til årlig, personlig lisens som foreslås, så tror jeg neppe noen seilforening har et påmelding/betalingssystem som dekker dette. Leste noe om at seilforbundet skulle lage webløsning for å håndtere dette. Så det er nok en egen innbetaling det er snakk om ja. Skulle man ha noe klistremerke på båten som viste betalt lisens? I panna for personlig lisens da antakelig.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Unnskyld om dette er eit dumt spørsmål, men eg hoppa inn i denne tråden no og har ikkje heilt fått med meg kva som har skjedd.

Eg kjøpte meg båt og melde meg inn i den lokale seglforeininga i fjor sommar. Vi plar vere 8-10 båtar som seglar regatta kvar onsdag på fjorden her. Dette er veldig uformelt og berre skikkelig konkurranse for 3-4 av deltakarane. Resten er med på grunn av det sosiale.

Betyr alt dette pratet om lisens at alle som deltek må punge ut 150 kroner kvar onsdag? I så fall; kva får ein eigentleg att for denne summen?

I så fall trur eg at eg held meg i hamn komande år. Betalar ikkje i dyre dommar for å kome nederst på resultatlista...

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Summen i seg selv er irrelevant.

(men vi vet jo hva som skjer med 'avgifter' når noen først har fått på plass et system for innkreving. Synker de?)

Poenget er at seilforbundet i denne saken er helt uvillige til å senke utgiftene, og i strid med praktisk talt alle medlemmenes ønske igangsetter denne lisensinnkrevingen.

Hvis du leser høringssvarene som har kommet inn (se lenke et par poster tilbake) og tenker over at det er voksne folk som forfatter disse - men siden det er formelle brev og ikke en nettdebatt så ligger høflighetsnivået noe høyere enn vi er vant til :tongue: - så er motstanden kraftig og bredt anlagt.

 

At de allikevel ser bort fra dette og innfører denne lisensen kan jeg ikke begripe.

De må tydeligvis ha kommet til konklusjonen at medlemmene er til for NSF sin skyld og ikke omvendt. Og det faktum får mine pigger til å stritte.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dem klarte å holde seg unna onsdags seilasene i klubbene, klippet tekst:

 

"Ved deltakelse i lokale treningsregattaer og rene rekrutteringsarrangementer på klubbnivå skal det verken kreves Seilerlisens eller Startlisens. Mindre klubbregattaer med hovedsakelig lokal deltakelse unntas fra lisenskrav."

 

Klubbmesterskapet må jo være fritatt også da, og Tromøya Rundt?

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

En kan få litt dårlig smak i munnen når en må løse inn avgift til NSF, når en står på startlinja for "Atlantic Rally for Cruisers", og samtidig er med noen race i Karibien.

 

Klippet:

"Ved deltakelse i regatta/stevne/arrangement i utlandet kreves det at alle Norske seilere/Norske båter (ref definisjon i NM-reglene) skal løse lisens (Seilerlisens eller Startlisens) hos NSF."

 

Kan ikke finne teksten til dette, om hva som står der: (ref definisjon i NM-reglene)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Nei, det blir 150,- for hele serien med regattaer. Svimlende summer, så jeg skjønner at du holder deg ved kai.

 

Ikkje ver spydig. Spørsmålet mitt gjekk på om det gjalt alle regattaer, inkludert onsdagsregattaen. Med til saman 20 regattaer i året ville det ført til ei tilleggsavgift på 3.000 kroner uten at ein fekk noko att for det.

Sjølvsagt vil det vere eit merkbart og meiningslaust beløp for seglarar som er med berre for turen sin del.

Link to post
Share on other sites

Steinsvik, rekrutteringsarrangementer på klubbnivå skal det verken kreves Seilerlisens eller Startlisens.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

.., rekrutteringsarrangementer på klubbnivå skal det verken kreves Seilerlisens eller Startlisens.

Det er vel ikke klinkende klart? Ser de diskuterer med seg selv om hva "terminfestede" regattaer egentlig betyr? Og klubbnivå - betyr det en intern klubbregatta der kun medlemmer fra en seilforening deltar? I såfall skal det betales for onsdagsregattaer også.

I innstillingen er det listet opp eksempler på regattaer som ikke skal unntas fra lisens. Og så vidt jeg kan se så impliserer den listen at onsdagsregattaer blir lisensbelagt, siden det er nøyaktig samme klasseinndeling og deltakergrunnlag i onsdagsregattaene som det er i noen av eksemplene i listen (bortsett fra at det er mange fler som seiler onsdagsregatta da).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

I såfall skal det betales for onsdagsregattaer også.

 

Jeg er blitt litt mindre klok av denne debatten. Skal vel ikke så mye til.

Men om et par måneder får jeg en konvolutt i posten med datoer og seilasform for klubbregattaene.

Det må da være terminfesting godt nok?

Og det deltar også båter fra andre klubber.

Jeg har også litt vanskelig å se hvordan de skal oppkreve noe som helst dersom jeg vil seile Tjørn Rundt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror NSF må definere dette litt bedre.

Denne teksten kommer fra NSF: rekrutteringsarrangementer på klubbnivå skal det verken kreves Seilerlisens eller Startlisens.

 

Og denne kommer fra NSF: samt øvrige terminfestede og åpne regattaer/stevner/arrangement på krets- eller nasjonalt nivå

 

 

Er det en motsigelse fra NSF ???

 

Må det til en bedre definasjon om hva "terminfestede" er?

 

Det er vel terminfestede på "krets- eller nasjonalt nivå" NSF mener?

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer, du trekker bare opp :wink:

 

Det er ikke størrelsen på lisensen og hvor mye, som er intressant her. Den er avseggjort alt, mener jeg som kommer fram fra teksten fra NSF.

 

Det som er intressant her, når er det en skal betale startlisens på seilasene og hvilken av dem?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

"Mindre klubbregattaer med hovedsakelig lokal deltakelse unntas fra lisenskrav"

 

Dette forslaget hørtes jo veldig bra ut, det er jo nettopp på slike regattaer at det potensielt er svært uheldig å øke prisen på deltakelse... Som mange har påpekt er det for en liten klubb vanskelig nok å få med nye båter/holde på interessen!

 

(så kan jo de klubbene og medlemmene som har mange medlemmer la være å prøve å forstå dette faktum...)

 

Da står vi egentlig bare igjen med selvmotsigelsen da nesten alle slike regattaer faktisk av praktiske grunner står i terminlisten, men vi får la være å melde dem inn da...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei Norge, eller kanskje seil Norge. Hva er det for galt med en liten symbolsk lisens. Les også Morten Jensens leder i Seilmagasinet. Seilforbundet trenger penger for å bli bedre, de må bare synliggjøre hva som blir bedere.

Forøvrig, prøv dere på fotball, håndball, langrenn osv osv uten å betale lisens?

Link to post
Share on other sites

Hva er det for galt med en liten symbolsk lisens.

 

Problemet med "symbolske" lisenser er at de gjerne blir større etterhvert.

Hvis du ser diskusjonen på Seilmagasinets sider er det jo klar melding om at den summen man nå forventer å få inn er mye lavere enn det NSF trenger, selv med dagens sparebudsjett. Ambisjonene/ pengebehovet fra 2011 blir også vesentlig høyere dersom styret får det som de vil.

 

Dette er jo en klassisk diskusjon i mange forbund der de mange breddemedlemmene forventes å bidra for at noen topper skal bli i stand til å satse.. Problemet er vel bare at fotball og ski har et annet forhold mellom bredde og topp enn vi opplever i seilsporten.

 

I mange seilforeninger er kanskje ikke ønsket om satsing på toppene noe alle medlemmene ønsker en gang..

En ting er vi som sitter her og diskuterer, - godt voksne med egen båt,- men tenk på alle foreldrene som skal forsøke å tilfredstille unger med seilambisjoner. Tenk hva det koster allerede!

Jeg oppfatter det som et problem i klassene med yngre deltagere at "noen" foreldre har råd til nye seil og utstyr og sender ungene på treningsleire i utlandet. Fotball har i allefall ulike divisjoner, - i seiling møtes alle på den samme startlinja.. Hvor motiverende er det for de ungene som ikke har foreldre som kan bidra med like mye, - og ambisjonene er så forskjellige? Er det rart mange unge forsvinner fra seilmiljøet?

 

Jeg tror mye av motstanden mot lisens er like mye motstand mot NSF's ambisjoner om OL-medaljer og satsing på toppene...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...