Jump to content

Hva synes dere om forslaget til startlisens for regattaseiling?


Zhik

Recommended Posts

Nå foreligger høringsnotatet for innføring av startlisens for regattaseiling. Det ble oppnevnt en komite på siste seilting med mandat å utarbeide et forslag til lisensordning. For respitt seilaser er forslaget at hver båt skal betale kr 150,- pr regatta eller regattaserie. Lisensen skal innkreves av seilforeningene gjennom startkontingenten, og videresendes til Seilforbundet. Det er ikke noen forsikring knyttet til denne lisensen. Denne lisensen sammen med en personlig lisens for alle (over 13 år) som seiler entypeklasser vil innbringe NSF ca 1 mill kroner pr år. Det er forutsatt at 2010 skal være et prøveår. BP må vel være en passende "høringsinstans", hva mener dere?

 

Se hele høringsnotatet her:

http://www.seilmagasinet.no/id/33946

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel inntrykk av at min seilforening sliter med å få medlemmene til å delta i regattaer som det er...

 

Jeg seiler i TUR-klassen. Der har du "den harde kjerne" av aktive regattaseilere som er med på det meste av regattaer i løpet av en sesong, men som bare representerer en brøkdel av alle som er medlemmer.

De øvrige slenger innom på et begrenset antall regattaer, -hvis det er fint vær, hvis de får med mannskapet, hvis familen ikke skal noe annet osv.. Jeg er redd innføringen av lisens gjør terskelen enda høyere og betyr at mange dermed ikke gidder å delta i regattaer overhode..

 

En ting er at deltagelsen i TUR-klassen synker, men dette er jo i stor grad også foreldrene til de barna det er lettest å få rekruttert som nye medlemmer.. Seiling er jo en idrett der man er svært avhengig av foreldrenes innsats. Forsvinner turseilerforeldrene vil jeg tro rekruttereringen av de unge vil bli mye tyngre......

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette er ein uting.

I tillegg til å vera ein kostnad så gjev det forbundet mykje makt.

De ser det t.d. i andre idrettar. Ved å nekta folk lisens så blir dei i røynda ekskludert.

For profesjonelle idrettsutøvarar så er det i røynda nekting av ytringsfridom.

Lisens er nok ein grunn til å vera imot organisert idrett.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ja, noe forbanna tull dette lisens-påfunnet.

Sitter i styret i en seilforening selv, og sendte akkurat en mail/møteinnkalling til de andre medlemmene i styret sånn at vi får gitt et skikkelig tilsvar på høringsdokumentet.

Dette skal ihvertfall ikke få passere i stillhet hos oss.

(Vet jo ikke om alle de andre i styret er like mye i mot dette som meg, men vi skal i hvertfall behandle dette grundig).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nå syns jeg dere syter veldig. Forslaget innebærer en økning på 150.- i startkontigent. Når vi er 6 stykker ombord blir det 30.- pr hode. Hvis noen av de som seiler hos meg syns at dette blir for dyrt, betviler jeg om vedkommende er motivert nok til å få være med. Såpass syns jeg faktisk vi kan tåle. Å være mannskap i regatta er noe av det rimeligste og minst forpliktende man kan gjøre innen organisert idrett for voksne. Til sammenligning ville en deltagelse i sykkelrittet bergen-voss kostet 3000.- og krevd mye mer forberedelse og trening for å gjennomføre med et vellykket resultat. Så lenge pengene blir brukt til å styrke norsk seilsport syns jeg dette er rimelig nok til å tåle dagens lys.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Startlisensen burde vært bakt inn i den årlige medlemsavgiften til den lokale Seilforening, som er tilknyttet Norges Seilerforbund.

 

For å ta en seilas nå, begynner det å bli mange sertifikater og lisenser en må ha.(shorthanded)På seg selv og båten? :confused:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Husker vi diskuterte det i våren i denne tråden..

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hvis man tar utgangspungt i de som seiler lysregattaer i dag tror jeg ikke dette vil føre til at mange forsvinner. Påmeldingen vil øke med 150,-. Men støyen innen seilsporten og summen av "alt" en førstegangseiler må forholde seg til gjør at fære nye seilere med havseilere starter å seile regatta. Dette mener jeg er uheldig.

Jeg sammenligner dette med en ny bomring. (Er ivertfall redd for at jeg har rett) Når en ny bomring skal innføres blir det mye protester og forhandlinger som resulterer i et forslag som "alle" parter kan leve med. Når først bomringen er innført er det bare å øke prisen og den jevne normann bryr seg ikke lenger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Vet ikke hvorfor du reagerer. I pressemeldingen står jo at de har lyttet til Seilnorge :lol:

 

Men fra spøk til revolver: Her er det bare å organisere piratregattaer uten lisens...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Seiling er gøy - men hva er egentlig problemet. Ja det koster å være med - ikke bare er det lisens, men båten skal måles, medlemskontigenter skal betales, klasseklubber skal betales, startkontigenter skal betales. Også skal jeg har nye seil......hmmmmm.

 

Det er jo frivillig å delta enda.....utgiftene som det er til deltagelse i regattaer er stadig billig i forhol til mange andre idretter.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er ingen som reagerer på selve pengene. Det er mer den hykleriske måten dette ble innført til "alles beste" og at lokale pengene skal brukes på sentralt administrasjon under påskudd av "forsikring" som satt sinne i kok. Det hadde vært mye mer ærlig å sagt vi trenger penger til dette og dette og vi har tenkt å finansere dette på denne måten. Ta en fair avstemmning på saken og akseptere resultatet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

organisere piratregattaer uten lisens...

 

Jepp. Saml en gjeng. Lag enkle løp rundt stolpene. Førstemann i mål tar tida på de andre. Han som vant forrige gang starter.

Denne lisensen, i tillegg til måling og hemmelige formler, gjør terskelen enda høyere for å løsne båten på Onsdagskveldene og bli med rundt stolpene.

Det må da være i NSF sin interesse at flest mulig av alle eiere av Bav'er, Jeanneauer og gamle Comfortinaer og Ballader blir med på regatta med båtene sine. Inni der vil det garantert være noen som får sansen og begynner å seile riktig fort etterhvert. Og som etterhvert vil måle og delta på høyere nivå.

Seilsporten er liten i Norge. I utgangspunktet burde det ikke være slik. Iallefall ikke sett opp mot hvor mange som har seilbåt.

Inngangsdøra er blitt for trang.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg leser det, skal klubbarrangementene skjermes. Misforstår jeg? Forøvrig er jeg enig at det er negativt å gjøre terskelen enda høyere for deltakelse. Selv om ikke summene i seg selv er veldig dramatiske, er det ikke alle med seilbåt som driter penger. Dette er peanuts for de med brune seil som er med for å vinne, mens de med gammelt utstyr som er med for kosen sin skyld får enda ett påskudd for å holde seg hjemme.

Redigert av Airbatic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg leser det, skal klubbarrangementene skjermes. Misforstår jeg?

Ja. Alt som står på terminlista (seilkretsens terminliste) skal utløse krav om lisens.

Alt står jo på terminlista - det er sånn vi unngår kollisjon mellom arrangementer - så alle regattaer krever lisens.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett deg på regattabanen noengang, så om du boikotter merkes heller lite forskjell?

 

Jeg snakker jo om organisere, ikke bøykotte.... :saint: Men du har rett, det ble alt for lite deltakelse så langt. Har bare vært med på regattaer bare som mannskap. Så jeg tar poenget ditt å bidra før man kritiserer. :blush:

 

Men likevel synes jeg at med en slik lisensavgift legges jo listene enda høyere for oss som er rimelig fersk på seilsporten til å få alt ordnet før man kan delta i regatta med egen båt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Men likevel synes jeg at med en slik lisensavgift legges jo listene enda høyere for oss som er rimelig fersk på seilsporten til å få alt ordnet før man kan delta i regatta med egen båt.

Hæ, hvordan kan du si det? Lisensen blir innbakt i startkontigenten som du uansett betaler. Er det mere komplisert enn før?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ja - så som jeg har oppfattet det. Enten må jeg betale for mannskapet selv eller be mannskapet til å betale - noe som gjør at man ikke få så mange med seg når de skal betale for å være med. Spesiellt når dette er tilfeldige venner/arbeidskolleger som man ellers bare hadde invitert uten at det er noe som helst snakk om penger. Listen for å være med økes en god hakk. Oppfatter jeg dette helt feil?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...