joelle Startet 14.Juli.2004 Del på Facebook Startet 14.Juli.2004 Sitter her på nettet og prøver og finne ut litt om vilken generator som sitter på min motor. Jeg vet att det er en Hitachi som gir 25AH. Mine tanker er att skifte denne mot en 35AH eller liknende. Er det noen som vet noe om dette? Eller hvis man kan gå til høggern og få kjøpt en brukt som har suttit i en van eller liknende? Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Generator for bil gir vel ofte mye mer enn 30-35 Ah? Jeg skal montere på min motor nå, og ser på Volvo-dynamo (fra bil). Regner med en på ca 50-55 Ah. Motoren er en 4-syl diesel på ca 45 hk, så den er litt større enn din. Generator fra bil er jo heller ikke så gnistsikret som de dyre båtgeneratorene da... Sitér dette innlegget Link to post
NSB Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Jeg har en 9 HK Yanmar, som er utstyrt med en generator på 35 Amp. Prøvde å bytte den ut med en på 55 Amp, som jeg fant hos høggeren. Dette ble for tungt for den lille motoren. Hvis batteriet var temlig utladet, slik at generator jobbet for fullt, var det nesten ikke krefter igjen i motoren når jeg skulle gi gass, så jeg fikk nesten ikke bakka opp forran brygga. Satt tilbake den på 35 Amp jeg... Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 14.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Jo da hvis man går opp på en større generator er det klart att man har nakk delen med att den tar en god del krefter fra motorn, men jeg trur ikke det blir noen store problemer i min siden den sitter i en seil båt og jeg kun trenger motorn in og ut. videre trur jeg ikke att dette med gnist sikker er en stor sak siden det er diesel vi snakker og det ska mye gnister til for att noe ska skje. Er det noen som har erfaring fra dette med hvilke modeller av bil generator som kan passe uten for mye modifisering av fester osv i en YSE12 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Hei NSB, Skjønner ikke helt at en dynamo kan resultere i at du mister så mye kraft. En 35 Ampers dynamo tilsvarer en last på ca. 525 VA og en 55 Ampers tilsvarer en last på ca. 825 W. En HK er ca. 750 VA. Tar vi med tap i kilreimer og varmetap så begynner vi kanskje å nærme oss 1500 VA eller 2 HK, og dette vil jo bare være aktuelt mens batteriene er helt flate. Ikke missforstå innlegget, jeg skjønner jo at du snakker sant, men kan det ha vært andre ting som har resultert i dette tap av kraft fra motoren? Sitér dette innlegget Link to post
NSB Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Motoren skal være frisk og fin den. (tror jeg) Den yter 9 HK på 3600 o/min, hvor mye yter den da på 850 o/min. 3-4 HK kansje, og hvis generatoren trekker 2 HK som du skriver, blir det ikke mye igjen til en propell som skal jobbe mot strømmen... Ikke meningen å være spydig. Generatoren jeg prøvde med kom forøvrig fra en Mazda 929 fra beg. av 80-tallet, den passa rett på festene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Hei Nei, synes ikke at du er spydig. Det er bare interressant og se hvordan ting faktisk virker i praksis. Utfra en teoretisk vurdering skulle dette gått bra, men med litt ettertanke så må du jo ned med turtallet når du skal bakke og da mister jo motoren kraften. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Jeg har sjekket litt rundt dette med brukte generatorer fra hoggern og kan få en brukt fra en mazda 929 for 400.-, litt foskjell i forhåll til det manfår fra båt butikken. Men hvet noen hvis det er innebygget regulator i dynamoer til biler? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.