Jump to content

Generator Yanmar YSE12


joelle

Recommended Posts

Sitter her på nettet og prøver og finne ut litt om vilken generator som sitter på min motor. Jeg vet att det er en Hitachi som gir 25AH. Mine tanker er att skifte denne mot en 35AH eller liknende.

Er det noen som vet noe om dette? Eller hvis man kan gå til høggern og få kjøpt en brukt som har suttit i en van eller liknende?

Link to post
Share on other sites

Generator for bil gir vel ofte mye mer enn 30-35 Ah? Jeg skal montere på min motor nå, og ser på Volvo-dynamo (fra bil). Regner med en på ca 50-55 Ah. Motoren er en 4-syl diesel på ca 45 hk, så den er litt større enn din.

 

Generator fra bil er jo heller ikke så gnistsikret som de dyre båtgeneratorene da...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 9 HK Yanmar, som er utstyrt med en generator på 35 Amp.

Prøvde å bytte den ut med en på 55 Amp, som jeg fant hos høggeren. Dette ble for tungt for den lille motoren.

Hvis batteriet var temlig utladet, slik at generator jobbet for fullt, var det nesten ikke krefter igjen i motoren når jeg skulle gi gass, så jeg fikk nesten ikke bakka opp forran brygga.

Satt tilbake den på 35 Amp jeg...

Link to post
Share on other sites

Jo da hvis man går opp på en større generator er det klart att man har nakk delen med att den tar en god del krefter fra motorn, men jeg trur ikke det blir noen store problemer i min siden den sitter i en seil båt og jeg kun trenger motorn in og ut.

videre trur jeg ikke att dette med gnist sikker er en stor sak siden det er diesel vi snakker og det ska mye gnister til for att noe ska skje.

 

Er det noen som har erfaring fra dette med hvilke modeller av bil generator som kan passe uten for mye modifisering av fester osv i en YSE12

Link to post
Share on other sites

Hei NSB,

 

Skjønner ikke helt at en dynamo kan resultere i at du mister så mye kraft.

En 35 Ampers dynamo tilsvarer en last på ca. 525 VA og en 55 Ampers tilsvarer en last på ca. 825 W. En HK er ca. 750 VA. Tar vi med tap i kilreimer og varmetap så begynner vi kanskje å nærme oss 1500 VA eller 2 HK, og dette vil jo bare være aktuelt mens batteriene er helt flate.

 

Ikke missforstå innlegget,  jeg skjønner jo at du snakker sant, men kan det ha vært andre ting som har resultert i dette tap av kraft fra motoren?

Link to post
Share on other sites

Motoren skal være frisk og fin den. (tror jeg)

 

Den yter 9 HK på 3600 o/min, hvor mye yter den da på 850 o/min. 3-4 HK kansje, og hvis generatoren trekker 2 HK som du skriver, blir det ikke mye igjen til en propell som skal jobbe mot strømmen...

Ikke meningen å være spydig.  :cool:

 

Generatoren jeg prøvde med kom forøvrig fra en Mazda 929 fra beg. av 80-tallet, den passa rett på festene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...