Jump to content

Min favoritt knute


oldeidare

Recommended Posts

Et knop man må kunne slå. Helst i blinde og hengende etter beina med hue under vann.

 

Men mest pålitelig :eek: . Spørr fjellklatrere og brevandrere hvorfor den er forbudt der.

 

Min favorittknute er ikke en knute men et stikk. Enkelt halvstikk på en krok. Alltid morro å se folk med store øyne når jeg "hiver" tauet på en krok og roper "Hal opp, uansett hvor tung* lasten er (* innenfor styrken til tauet).

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ingen, kan du forklare hvorfor?

Tampen kan lure seg ut slik at knuten går opp. Dette unngår man imidlertid om man setter en stoppknute med tampen rundt løkka.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ingen, kan du forklare hvorfor?

 

Pålestikket kan du stole på med livet ditt, så lenge draget er på egen part, men belastes den feil, kan den kantre og gå opp.

F.eks dersom noen huker seg innpå ved å tre et tau gjennom løkka i pålestikket og så belaste det. Derfor trer fjellklatrere et dobbelt 8-tall i stedet.

Dette var noe av det første jeg lærte her på BP.

Link to post
Share on other sites

Pålestikket kan du stole på med livet ditt, så lenge draget er på egen part, men belastes den feil, kan den kantre og gå opp.

 

Ok.

Har aldri opplevd at den har kantret hvis den er slått tight, er den lurvete slått kan det vel skje ja.

Brukte alltid pålestikk på en 20000 tonner jeg var på, når vi lå i Gibraltar og Sines. Trossene røk som strikk der til tider. Men opplevde aldri at pålestikket gikk opp.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Veldig enkel demo. Slå stikket. Ikke stam det teit (husk dette er en demo) Ta tak inne i løkken med begge hender og dra utover. Stikket kantrer. Prøv å tenke deg situasjoner hvor denne type feilbelastning kan skje (ikke mange, men de finnes).

Det å vite om faren for kantring, og årsakene, gjør stikket enda tryggere.

Link to post
Share on other sites

Pålestikk er en klar favoritt, men jeg leste et sted at den svekker bruddstyrken på tauet med ca 50%. Dobbelt pålestikk reduserer visstnok bruddstyrken med bare 15-20%.

 

Alle tau svekkes av radiusen i belastningspunktet. Det benytter man seg av når man river av et sterkt snøre i hånden.

Det dobble pålestikket gir en større radius, men det eneste jeg kan tenke meg å bruke det dobble til er som nødløsning til båtsmannsstol.

Noen som vet hva forskjellen i bruddstyrke er mellom et pålestikk og et spleiset øye?

Et spleiset øye gir en mengde minimale radier, i motsetning til en knute. Derfor svekker spleisen tauet mye mindre, enn en knute.

Link to post
Share on other sites

Et spleiset øye gir en mengde minimale radier, i motsetning til en knute. Derfor svekker spleisen tauet mye mindre, enn en knute.

 

Jo, det er jeg klar over, men forskjellen i % på bruddstyrken mellom pålestikk og spleis?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Aner ikke, men om jeg skulle gjette - ca. 90% Dvs. svekker pålestikket 50% så svekker spleisen 4.5%.

 

Om svekkelse: Et syntetisk tau svekkes vesentlig mindre av en knute enn et "natur tau".

 

Vær derfor forsiktig med å ryke fiske sene inne i hånden, og ikke gjør det med fireline.

Link to post
Share on other sites

Ta tauet to omganger rundt pullerten, og slå et dobbelt halvstikk på egen part.

 

Hvis du legger dobbelt halvstikk direkte på pullerten, kan du risikere å måtte benytte kniv for å få det opp, etter att stikket har vært utsatt for belastning.

 

Noen ganger er det veldig viktig (av hensyn til sikkerheten) at man kan løsne et stikk raskt. Derfor slår sjøfolk aldri dobbelt halvstikk direkte på en pullert. (Ordentlige sjøfolk, må vite).

Link to post
Share on other sites

dobbelt halvstikk, pålestikk og flaggstikk bruker jeg.
Samme her, kan en disse i blinde klarer en seg i 99.9% av tilfellene. Båtmannsknop har ingenting i båt å gjøre og for så vidt heller ikke på tau i det hele tatt :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...