oldeidare Startet 3.November.2009 Del på Facebook Startet 3.November.2009 pelestikket, verdens mest holdbare og pålitlige knute Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Ah. Helt enig der. Kan brukes til alt! Jeg ville sagt at du kommer langt med den og dobbel halvstikk. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Et knop man må kunne slå. Helst i blinde og hengende etter beina med hue under vann. Men mest pålitelig . Spørr fjellklatrere og brevandrere hvorfor den er forbudt der. Min favorittknute er ikke en knute men et stikk. Enkelt halvstikk på en krok. Alltid morro å se folk med store øyne når jeg "hiver" tauet på en krok og roper "Hal opp, uansett hvor tung* lasten er (* innenfor styrken til tauet). Redigert 3.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
maia Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Fortøyer kun med dobbel eller for å være bombesikker tredobbel kjærringknute,den sitter godt spesielt i minusgrader,enda godt jeg har sko med borrelås Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Men mest pålitelig . Spørr fjellklatrere og brevandrere hvorfor den er forbudt der. Kjenner ingen, kan du forklare hvorfor? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Sjøtunga Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Kjenner ingen, kan du forklare hvorfor? Tampen kan lure seg ut slik at knuten går opp. Dette unngår man imidlertid om man setter en stoppknute med tampen rundt løkka. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
avsluttet Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) fjellklatrere er livredde for at tauet skal ryke. De sikrer seg selv bare i åttetallsknute så vidt jeg vet. ..men høydeskrekk har dem ikke .. redigert: kanskje hljoen har det rette svaret.. Redigert 3.November.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Kjenner ingen, kan du forklare hvorfor? Pålestikket kan du stole på med livet ditt, så lenge draget er på egen part, men belastes den feil, kan den kantre og gå opp. F.eks dersom noen huker seg innpå ved å tre et tau gjennom løkka i pålestikket og så belaste det. Derfor trer fjellklatrere et dobbelt 8-tall i stedet. Dette var noe av det første jeg lærte her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Snailey Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Pålestikk, dobbelt halvstikk og båtmansknop er alt du trenger. Kan være greit med en 8-tallsknop i enden av skjøtene også... Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Har sett at pålestikket er et mye brukt stikk, men at det til tider blir brukt feil. Man får det IKKE opp hvis det er påstand på tauet. Forbudt å bruke på mine tau uten å spørre først. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Forbudt å bruke på mine tau uten å spørre først. Hos meg er det stikk motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Pålestikket kan du stole på med livet ditt, så lenge draget er på egen part, men belastes den feil, kan den kantre og gå opp. Ok. Har aldri opplevd at den har kantret hvis den er slått tight, er den lurvete slått kan det vel skje ja. Brukte alltid pålestikk på en 20000 tonner jeg var på, når vi lå i Gibraltar og Sines. Trossene røk som strikk der til tider. Men opplevde aldri at pålestikket gikk opp. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Veldig enkel demo. Slå stikket. Ikke stam det teit (husk dette er en demo) Ta tak inne i løkken med begge hender og dra utover. Stikket kantrer. Prøv å tenke deg situasjoner hvor denne type feilbelastning kan skje (ikke mange, men de finnes). Det å vite om faren for kantring, og årsakene, gjør stikket enda tryggere. Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Pålestikk er en klar favoritt, men jeg leste et sted at den svekker bruddstyrken på tauet med ca 50%. Dobbelt pålestikk reduserer visstnok bruddstyrken med bare 15-20%. (Men for meg blir det kun teori når de fleste tauene om bord har bruddstyrke på 3 ganger båtens vekt...) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Noen som vet hva forskjellen i bruddstyrke er mellom et pålestikk og et spleiset øye? Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Pålestikk er en klar favoritt, men jeg leste et sted at den svekker bruddstyrken på tauet med ca 50%. Dobbelt pålestikk reduserer visstnok bruddstyrken med bare 15-20%. Alle tau svekkes av radiusen i belastningspunktet. Det benytter man seg av når man river av et sterkt snøre i hånden. Det dobble pålestikket gir en større radius, men det eneste jeg kan tenke meg å bruke det dobble til er som nødløsning til båtsmannsstol. Noen som vet hva forskjellen i bruddstyrke er mellom et pålestikk og et spleiset øye? Et spleiset øye gir en mengde minimale radier, i motsetning til en knute. Derfor svekker spleisen tauet mye mindre, enn en knute. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 dobbelt halvstikk, pålestikk og flaggstikk bruker jeg. flaggstikket gjerne dobbelt om belastningen på tauene er stor. FLaggstikket brukes til å skjøte to tau av ulik kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Et spleiset øye gir en mengde minimale radier, i motsetning til en knute. Derfor svekker spleisen tauet mye mindre, enn en knute. Jo, det er jeg klar over, men forskjellen i % på bruddstyrken mellom pålestikk og spleis? Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Aner ikke, men om jeg skulle gjette - ca. 90% Dvs. svekker pålestikket 50% så svekker spleisen 4.5%. Om svekkelse: Et syntetisk tau svekkes vesentlig mindre av en knute enn et "natur tau". Vær derfor forsiktig med å ryke fiske sene inne i hånden, og ikke gjør det med fireline. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Dobbelt halvstikk brukes alt for mye feil. For eksempel på pullerter, og slikt. Veldig lite sjømannsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Dobbelt halvstikk brukes alt for mye feil. For eksempel på pullerter, og slikt. Enig. Brukes det på pullert, skal det slås på egen part. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 22 HC Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 "Dobbelt halvstikk brukes alt for mye feil. For eksempel på pullerter, og slikt. Veldig lite sjømannsmessig." Ok Douro. Hva skal jeg bruke på pullert da? Dobbert halvstikk har fungert topp for meg i mine 30 år med fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Ta tauet to omganger rundt pullerten, og slå et dobbelt halvstikk på egen part. Hvis du legger dobbelt halvstikk direkte på pullerten, kan du risikere å måtte benytte kniv for å få det opp, etter att stikket har vært utsatt for belastning. Noen ganger er det veldig viktig (av hensyn til sikkerheten) at man kan løsne et stikk raskt. Derfor slår sjøfolk aldri dobbelt halvstikk direkte på en pullert. (Ordentlige sjøfolk, må vite). Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Pålestikk slås ofte feil. Tampen skal ende opp inne i løkka, ikke på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 dobbelt halvstikk, pålestikk og flaggstikk bruker jeg.Samme her, kan en disse i blinde klarer en seg i 99.9% av tilfellene. Båtmannsknop har ingenting i båt å gjøre og for så vidt heller ikke på tau i det hele tatt Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.