Jump to content

Min favoritt knute


oldeidare

Recommended Posts

Et knop man må kunne slå. Helst i blinde og hengende etter beina med hue under vann.

 

 

eg kan den med henda på ryggen medan eg står på ein fot i kraftig sjøgang med bind for augo, hadde ein liten konkuranse ombord på christian radich i fjor sommar

 

Men mest pålitelig :eek: . Spørr fjellklatrere og brevandrere hvorfor den er forbudt der.

 

eg "trusta" pelestikket med livet, testa den med hydrulikk, tauet rauk midtpå og ikkje ved stikket.

Min favorittknute er ikke en knute men et stikk. Enkelt halvstikk på en krok. Alltid morro å se folk med store øyne når jeg "hiver" tauet på en krok og roper "Hal opp, uansett hvor tung* lasten er (* innenfor styrken til tauet).

 

den heiter nakke stikk, eg brukar den sjølv, men gjerne dobbel.

 

(har forresten nett laga meg ei lita knute tavle med 31 av dei knutane eg kan, hadde ikkje plate som var stor nok til alle. eg talde og trur det var ca 50 eg kan, og med kan meinar eg ikkje å lese dei ut or ei bok og knyte etter kvard, nei, dei kan eg i felten når boka ikkje er der.)

Link to post
Share on other sites

2) Her misforstod du meg. Jeg tenkte ikke å stramme løkka rundt pullerten. Selve løkka kan godt være stor, slik at andre kan stikke sin løkke opp gjennom min og over pullerten. Jeg tenkte hvordan man rent praktisk lager et pålestikk når man ikke får tredd øyet ned på en pullert. Si at du skal fortøye til en øyebolt da. Hvordan får du til dette slik at tauet fra båten og frem til selve knuten er stram? Jeg har ingen problemer med å lage et pålestikk på et frittliggende tau, men får problemer med stramming av fortøyningen så snart jeg må knyte den rundt noe fast. Håper du skjønte problemet mitt bedre nå :-)

 

 

 

du bør lære deg bøyestikk.

 

gå igjennom øyet, stramm opp, gå rundt faste part, gå tilbake i gjennom øyet og avslutt med dobbelt halvstikk rundt faste part :smiley:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden var festlig, lærerik og tildels vittig!

 

På gamle robåter har mange av knutene/stikkene andre navn enn de som er vanlig i byene, speideren, militæret og her sørpå (hvilket nok er det store flertall av folk!) "Båtmannsknop" heter råbandsknute, etter råbanda som brukes til å knyte seilet til råa; "flaggstikk" heter skautstikk, etter skjøtene (skautene) som skal bindes til nedehjørnene av seilet. Det er et annet navn på pålestikk også, tror jeg, men det husker jeg ikke i farten.

 

Det er vel tilforlatelig å mene at siden nesten alle bruker "speidernavnene" på knutene, kan vi rolig fortsette med dem. Men det er kanskje et poeng at de andre navnene bærer i seg gammel, norsk tradisjon, og derfor bør være kjent?

 

Ellers har jeg samme skepsis til dobbelt halvstikk som flere andre har gitt uttrykk for. Og hvorfor heter "båtmannsknop" dette??

Link to post
Share on other sites

Fortøyningsringer gir et tua en minimal bøyeradius, og svekker tauet. Dessuten er slitasjen stor. Førtøyningsstikk* - et par tre tørn om ringen og avsluttet med et halvstikk på egen part er bedre.

Men det riktige er en spleis med en kaus.

 

*Er ikke sikker på hva det heter.

 

Redigert. Bøyestikk heter de det.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...