Finn Erik Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 (redigert) http://www.animatedknots.com/ Her er en fin link for de mer uerfarene kansje også artig for de mer erfarene....... Redigert 4.November.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Her er en fin link for de mer uerfarene Jeg har ikke HT så jeg kikker en tur innom Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Pålestikk slås ofte feil. Tviler ikke på at du har rett, men åssen ser et slikt pålestikk ut? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Pålestikk slås ofte feil. Tampen skal ende opp inne i løkka, ikke på utsiden. IO, //% ... ikke til å tro! Gjett hva jeg fant ut!!! Utrolig. Trodde jeg hadde den knuten i nevene de siste 20 år, men nei. For noen få år siden ble jeg klar over at jeg knyter slipsknuten feil, men pålestikket! oioi. Hvis du legger dobbelt halvstikk direkte på pullerten, kan du risikere å måtte benytte kniv for å få det opp, etter att stikket har vært utsatt for belastning. slik?, kan dette sette seg? Eller har denne knuten et annet navn? Dette er den knuten jeg bruker mest tipper jeg, etter pålestikk (min variant av pålestikk iallefall) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Tviler ikke på at du har rett, men åssen ser et slikt pålestikk ut? lærte akkurat at dette er feil: dette er en knute jeg slår i blinde :blush: :blush: Litt flaut å innrømme det, men jeg er jo anonym da, heh. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 (redigert) 2nd Trikkern lurer på hvordan pålestikk ser ut: På Finn Erik Helber.. sin link annimated knots ser du "Bowline", som er en veldig anvendelig knute når du skall feste skjøter eller legge trossa over en puller. Bøyestikk er en knute som kan strammes godt men samtidig er lett å få opp etter store belastninger. Den er derfor anvendelig der du skal surre last o.l. Ellers er dette: speider knuter en link der dere kan laste ned gode instruksjoner om knuter og stikk. Redigert 4.November.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
index Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Pålestikk, dobbelt halvstikk og båtmansknop er alt du trenger. Greier meg fint med disse tre jeg også! Det hadde vært greit å kunne noen flere, men hjernen nekter å ta i mot mer . Så da får jeg nøye meg med disse tre, pluss øyespleis som jeg også håndterer greit etter hvert. Pussig at de halvstikkene på pullert skulle være så skumle forresten, de har da alltid fungert fint hos meg . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christensen Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 ang dobbelt halvstikk på pullert, slå den med slipp da vel, ett røsk så er den løs. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
SveinHa Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 ...ett røsk så er den løs....men samtidig blir pullerten "okkupert" av din fortøyning og litt det blir vanskeligere for andre å bruke den. Et pålestikk gjør det lettere for andre å bruke samme pullert og jeg legger ofte bare en bukt rundt pullerten og pålestikk rundt eget kryssholt. Da kan jeg kjapt slippe løs uten å gå i land. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Double Weber Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Kan vel bruke dobbelt halvstikk på puller hvis ikke fartøyet er så alt for stort. Feks på skjærgårdsjeeper o.l. Kjenner til problemet men har aldri opplevd det på noen av mine båter. Har nå en relativt lett 21foter. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 lærte akkurat at dette er feil: Takk for den. Heldigvis har jeg aldri slått den. Umulig å gjøre det på den måten jeg slår pålestikk på. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 lærte akkurat at dette er feil: Feil eller ikke kan sikkert bli en lang diskusjon i enkelte kretser. Vanlig praksis er å slå pålestikket slik at den korte, frie tampen kommer INNE i øyet, og ikke utenpå som vist på bildet. Men vi skal ikke lengre enn til den nederlandske marinen, så er det nett opp slik som bildet viser at man slår pålestikket. Så det er vel mest en smaksak vil jeg tillate meg å mene . . . . Forøvrig hører jeg til dem som behersker dusinvis av knoper og stikk, men som stort sett koker den praktisk hverdagen ned til pålestikk, flaggstikk, skipperstikk/stoppstikk - og trossestikk når noe skal belegges på en enkel pullert eller en nokke. Båtsmannsknop brukes sjelden eller aldri og det doble halvstikket misliker jeg så sterkt at det begrenses til "egen part" for å sikre tampen etter flere rundtørn. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Douro Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 ... men pålestikket! oioi. Fattig trøst, kanskje. Men du er ikke alene. slik?, kan dette sette seg? Eller har denne knuten et annet navn? Jeg ser kun et enkelt halvstikk her, etter at tauet er belagt på kryssholtet på vanlig vis. Og det er nok godkjent, det. (Enda bedre med et 8-tallstørn til rundt kryssholtet, kanskje). Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Men vi skal ikke lengre enn til den nederlandske marinen, så er det nett opp slik som bildet viser at man slår pålestikket. Så det er vel mest en smaksak vil jeg tillate meg å mene . . . . Hvis du mener Dutch Navy Bowline, så er nok det ganske ironisk ment. Akkurat som Dutch Courage brukes om genever.... Nederlandsk marine knyter nok pålestikk maken til alle andre. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
ÅtteGlass Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Her er tydelige bilder av pålestikk riktig vei og forkjært vei. Når tampen ender opp på utsiden av stikket, har stikket litt lettere for å vri seg under belastning. Jeg har sett en test av begge stikkene, og mener å huske at det forkjærte stikket er 10-15% svakere. Klarer ikke å finne igjen den referansen nå. Riktig utført pålestikk: Forkjært pålestikk: Noen ganger er pålestikket vanskelig å åpne, særlig hvis det er vått og har vært belastet hardt. Da kan en bruke en ekstra løkke. På engelsk kalles dette for Water Bowline. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 (redigert) Water bowline - den var ny for meg. Den må jeg sjekke med Ashley. Og når jeg ser nærmere på det forkjærte pålestikket - ser jeg at det lett kan slås feil om man bruker det jeg kaller speiderguttmetoden. Redigert 4.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 I speideren lærte man huskeregelen om frosken som kom opp av dammen, gikk en runde rundt treet og ned i dammen igjen. Hvor da enden er frosken og løkka er dammen :-). På denne måten sikrer man seg at enden kommer inn i løkka, og dermed blir riktig. Men jeg kunne trengt et triks for å stramme opp tauet ved f.eks fortøying til en pullert før man strammer til knuten. I speideren brukte vi også dobbelt pålestikk til nedfiring av skadde personer ned bergskrenter etc. Ei løkke under armene og ei under knærne. Men jeg har glemt trikset med å knyte dobbelt pålestikk. Husker at vi først lagde løkkne, så tvinnet tauet rundt håndleddet og gjorde noe mystisk der, og vips...så var det et dobbelt pålestikk med store nok løkker til ovennevnte øvelse :-) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 I speideren lærte man huskeregelen om frosken som kom opp av dammen, gikk en runde rundt treet og ned i dammen igjen. Hvor da enden er frosken og løkka er dammen :-). På denne måten sikrer man seg at enden kommer inn i løkka, og dermed blir riktig. Det er dette som er dammen. Går du feil vei rundt treet, ender du opp uten for løkka når du dykker ned i dammen. Men jeg kunne trengt et triks for å stramme opp tauet ved f.eks fortøying til en pullert før man strammer til knuten. Du bør ikke stramme opp løkka ved fortøyning. Da må nestemann legge sin oppå din, og det kan hende du får problemer med å kaste loss. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 eg bruker somregel spleiset øye som festes i pulleren i båten. Hva slags knute er best å bruke på kaien (ringbolt) når tauet skal vere stramt? Pålestikket synes eg er vanskelig å strammme skikkelig opp.. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jeg har nevnt "Bøyestikk" Dette er lett å knytte stramt og få opp etter stor belastning. Stikket overfører kreftene til en relativt stor flate på tauet, og gir derfor ikke like stor punktslitasje på tauet som et annet stikk ville ha gitt. Dette gjelder når en fortøyer i ring eller øyer av metall. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
ÅtteGlass Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 I speideren brukte vi også dobbelt pålestikk til nedfiring av skadde personer ned bergskrenter etc. Ei løkke under armene og ei under knærne. Legg tauet dobbelt, og begynn å knyte pålestikket som normalt. Når du har laget løkka (løkkene) og har bukta opp av "dammen", så trer du bukta rundt rundt hele knuten, istedenfor å går rundt "treet" og ned i "dammen" igjen. Dobbelt pålestikk kan lages med faste eller variable løkker, alt etter behov. Dobbelt pålestikk eller pålestikk på bukta: her er løkkenes størrelse faste Variabelt dobbelt pålestikk: her kan løkkenes størrelse varieres innbyrdes Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Poseidon Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 eg bruker somregel spleiset øye som festes i pulleren i båten. Hva slags knute er best å bruke på kaien (ringbolt) når tauet skal vere stramt? Pålestikket synes eg er vanskelig å strammme skikkelig opp.. Hvis du setter det spleiste øyet fast ombord ender du fort opp med "en hel haug" med tauverk som ligger i skitten på kaien Løsningen når du har det spleiste øyet fast ombord kan være å ta tauet inn på land, rundt pullerten eller gjennom ringbolten og så ombord igjen. Da setter du fast ombord og kveiler resten av tauet opp på dekk! På den måten beholder du tauet rent og fint. Det ødelegges ikke i kaiskitt, du risikerer ikke at noen snubler i tauet og faller på sjøen og du behøver heller ikke gå på land for å kaste loss - du bare løser ombord og haler tauet til deg. Og fremfor alt så virker det mye mer sjømannsmessig enn når det ligger små "hauger" med tau inne på kaien Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Andy2 Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Det er dette som er dammen. Går du feil vei rundt treet, ender du opp uten for løkka når du dykker ned i dammen. Du bør ikke stramme opp løkka ved fortøyning. Da må nestemann legge sin oppå din, og det kan hende du får problemer med å kaste loss. 1) Du har helt rett med hva som er "dammen". Bare jeg som husket feil, og hadde bare PC'n og ikke et tau foran meg når jeg la inn innlegget i går kveld. 2) Her misforstod du meg. Jeg tenkte ikke å stramme løkka rundt pullerten. Selve løkka kan godt være stor, slik at andre kan stikke sin løkke opp gjennom min og over pullerten. Jeg tenkte hvordan man rent praktisk lager et pålestikk når man ikke får tredd øyet ned på en pullert. Si at du skal fortøye til en øyebolt da. Hvordan får du til dette slik at tauet fra båten og frem til selve knuten er stram? Jeg har ingen problemer med å lage et pålestikk på et frittliggende tau, men får problemer med stramming av fortøyningen så snart jeg må knyte den rundt noe fast. Håper du skjønte problemet mitt bedre nå :-) 3) Jeg må øve på dobbelt pålestikk igjen da skjønner jeg Jammen underlige problemer vi båtfolk presterer å være opptatte av Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 selv om jeg ikke kan kalle meg ekspert på pålestikk tror jeg ikke det finnes en teknikk for å stramme opp et tau ved hjelp av pålestikk. Til det kan man bruke en annen knute i andre enden av tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 du behøver heller ikke gå på land for å kaste loss - du bare løser ombord og haler tauet til deg. dette er den største førdelen... skjer noe uønsket i hamnen (brann ex.) så kan du veldi enkelt losse din egen båt singlehanded.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.