Jump to content

Min favoritt knute


oldeidare

Recommended Posts

Pålestikk slås ofte feil.

 

Tampen skal ende opp inne i løkka, ikke på utsiden.

 

IO, //% ... ikke til å tro! Gjett hva jeg fant ut!!! Utrolig. Trodde jeg hadde den knuten i nevene de siste 20 år, men nei. For noen få år siden ble jeg klar over at jeg knyter slipsknuten feil, men pålestikket! oioi. :lol:

 

Hvis du legger dobbelt halvstikk direkte på pullerten, kan du risikere å måtte benytte kniv for å få det opp, etter att stikket har vært utsatt for belastning.

 

kncleat.gif

 

slik?, kan dette sette seg? Eller har denne knuten et annet navn?

Dette er den knuten jeg bruker mest tipper jeg, etter pålestikk (min variant av pålestikk iallefall)

Link to post
Share on other sites

2nd Trikkern lurer på hvordan pålestikk ser ut: På Finn Erik Helber.. sin link annimated knots ser du "Bowline", som er en veldig anvendelig knute når du skall feste skjøter eller legge trossa over en puller.

Bøyestikk er en knute som kan strammes godt men samtidig er lett å få opp etter store belastninger. Den er derfor anvendelig der du skal surre last o.l. :smiley:

Ellers er dette: speider knuter en link der dere kan laste ned gode instruksjoner om knuter og stikk.

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Pålestikk, dobbelt halvstikk og båtmansknop er alt du trenger.

 

Greier meg fint med disse tre jeg også! Det hadde vært greit å kunne noen flere, men hjernen nekter å ta i mot mer :lol::lol: . Så da får jeg nøye meg med disse tre, pluss øyespleis som jeg også håndterer greit etter hvert. Pussig at de halvstikkene på pullert skulle være så skumle forresten, de har da alltid fungert fint hos meg :rolleyes::sweat: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...ett røsk så er den løs.
...men samtidig blir pullerten "okkupert" av din fortøyning og litt det blir vanskeligere for andre å bruke den.

 

Et pålestikk gjør det lettere for andre å bruke samme pullert og jeg legger ofte bare en bukt rundt pullerten og pålestikk rundt eget kryssholt. Da kan jeg kjapt slippe løs uten å gå i land.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

lærte akkurat at dette er feil:

 

Feil eller ikke kan sikkert bli en lang diskusjon i enkelte kretser.

 

Vanlig praksis er å slå pålestikket slik at den korte, frie tampen kommer INNE i øyet, og ikke utenpå som vist på bildet.

Men vi skal ikke lengre enn til den nederlandske marinen, så er det nett opp slik som bildet viser at man slår pålestikket. Så det er vel mest en smaksak vil jeg tillate meg å mene . . . .

 

Forøvrig hører jeg til dem som behersker dusinvis av knoper og stikk, men som stort sett koker den praktisk hverdagen ned til pålestikk, flaggstikk, skipperstikk/stoppstikk - og trossestikk når noe skal belegges på en enkel pullert eller en nokke.

 

Båtsmannsknop brukes sjelden eller aldri og det doble halvstikket misliker jeg så sterkt at det begrenses til "egen part" for å sikre tampen etter flere rundtørn.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

... men pålestikket! oioi.  

 

Fattig trøst, kanskje. Men du er ikke alene.

 

 

 

 

kncleat.gif

 

slik?, kan dette sette seg? Eller har denne knuten et annet navn?

Jeg ser kun et enkelt halvstikk her, etter at tauet er belagt på kryssholtet på vanlig vis. Og det er nok godkjent, det. (Enda bedre med et 8-tallstørn til rundt kryssholtet, kanskje).

Link to post
Share on other sites

Men vi skal ikke lengre enn til den nederlandske marinen, så er det nett opp slik som bildet viser at man slår pålestikket. Så det er vel mest en smaksak vil jeg tillate meg å mene . . . .

 

Hvis du mener Dutch Navy Bowline, så er nok det ganske ironisk ment. Akkurat som Dutch Courage brukes om genever....

 

Nederlandsk marine knyter nok pålestikk maken til alle andre.

Link to post
Share on other sites

Her er tydelige bilder av pålestikk riktig vei og forkjært vei. Når tampen ender opp på utsiden av stikket, har stikket litt lettere for å vri seg under belastning. Jeg har sett en test av begge stikkene, og mener å huske at det forkjærte stikket er 10-15% svakere. Klarer ikke å finne igjen den referansen nå.

 

Riktig utført pålestikk:

paalestikk.jpg

 

Forkjært pålestikk:

forkjaert_paalestikk.jpg

 

Noen ganger er pålestikket vanskelig å åpne, særlig hvis det er vått og har vært belastet hardt. Da kan en bruke en ekstra løkke. På engelsk kalles dette for Water Bowline.

water_bowline.jpg

Link to post
Share on other sites

I speideren lærte man huskeregelen om frosken som kom opp av dammen, gikk en runde rundt treet og ned i dammen igjen. Hvor da enden er frosken og løkka er dammen :-). På denne måten sikrer man seg at enden kommer inn i løkka, og dermed blir riktig. Men jeg kunne trengt et triks for å stramme opp tauet ved f.eks fortøying til en pullert før man strammer til knuten.

 

I speideren brukte vi også dobbelt pålestikk til nedfiring av skadde personer ned bergskrenter etc. Ei løkke under armene og ei under knærne. Men jeg har glemt trikset med å knyte dobbelt pålestikk. Husker at vi først lagde løkkne, så tvinnet tauet rundt håndleddet og gjorde noe mystisk der, og vips...så var det et dobbelt pålestikk med store nok løkker til ovennevnte øvelse :-)

Link to post
Share on other sites

I speideren lærte man huskeregelen om frosken som kom opp av dammen, gikk en runde rundt treet og ned i dammen igjen. Hvor da enden er frosken og løkka er dammen :-). På denne måten sikrer man seg at enden kommer inn i løkka, og dermed blir riktig.

Det er dette som er dammen. Går du feil vei rundt treet, ender du opp uten for løkka når du dykker ned i dammen.

 

feilstikk.jpg

 

 

Men jeg kunne trengt et triks for å stramme opp tauet ved f.eks fortøying til en pullert før man strammer til knuten.

 

 

Du bør ikke stramme opp løkka ved fortøyning. Da må nestemann legge sin oppå din, og det kan hende du får problemer med å kaste loss.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nevnt "Bøyestikk" Dette er lett å knytte stramt og få opp etter stor belastning. Stikket overfører kreftene til en relativt stor flate på tauet, og gir derfor ikke like stor punktslitasje på tauet som et annet stikk ville ha gitt. Dette gjelder når en fortøyer i ring eller øyer av metall.boeyestikk.jpg

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

I speideren brukte vi også dobbelt pålestikk til nedfiring av skadde personer ned bergskrenter etc. Ei løkke under armene og ei under knærne.

 

Legg tauet dobbelt, og begynn å knyte pålestikket som normalt. Når du har laget løkka (løkkene) og har bukta opp av "dammen", så trer du bukta rundt rundt hele knuten, istedenfor å går rundt "treet" og ned i "dammen" igjen.

 

Dobbelt pålestikk kan lages med faste eller variable løkker, alt etter behov.

 

Dobbelt pålestikk eller pålestikk på bukta: her er løkkenes størrelse faste

paalestikk_paa_bukta.jpg

 

Variabelt dobbelt pålestikk: her kan løkkenes størrelse varieres innbyrdes

dobbeltpaalestikk.jpg

Link to post
Share on other sites

eg bruker somregel spleiset øye som festes i pulleren i båten. Hva slags knute er best å bruke på kaien (ringbolt) når tauet skal vere stramt? Pålestikket synes eg er vanskelig å strammme skikkelig opp..

 

Hvis du setter det spleiste øyet fast ombord ender du fort opp med "en hel haug" med tauverk som ligger i skitten på kaien :headbang::headbang:

 

Løsningen når du har det spleiste øyet fast ombord kan være å ta tauet inn på land, rundt pullerten eller gjennom ringbolten og så ombord igjen. Da setter du fast ombord og kveiler resten av tauet opp på dekk!

 

På den måten beholder du tauet rent og fint. Det ødelegges ikke i kaiskitt, du risikerer ikke at noen snubler i tauet og faller på sjøen og du behøver heller ikke gå på land for å kaste loss - du bare løser ombord og haler tauet til deg.

 

Og fremfor alt så virker det mye mer sjømannsmessig enn når det ligger små "hauger" med tau inne på kaien :sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er dette som er dammen. Går du feil vei rundt treet, ender du opp uten for løkka når du dykker ned i dammen.

 

feilstikk.jpg

 

 

 

 

 

Du bør ikke stramme opp løkka ved fortøyning. Da må nestemann legge sin oppå din, og det kan hende du får problemer med å kaste loss.

 

1) Du har helt rett med hva som er "dammen". Bare jeg som husket feil, og hadde bare PC'n og ikke et tau foran meg når jeg la inn innlegget i går kveld. :smiley:

 

2) Her misforstod du meg. Jeg tenkte ikke å stramme løkka rundt pullerten. Selve løkka kan godt være stor, slik at andre kan stikke sin løkke opp gjennom min og over pullerten. Jeg tenkte hvordan man rent praktisk lager et pålestikk når man ikke får tredd øyet ned på en pullert. Si at du skal fortøye til en øyebolt da. Hvordan får du til dette slik at tauet fra båten og frem til selve knuten er stram? Jeg har ingen problemer med å lage et pålestikk på et frittliggende tau, men får problemer med stramming av fortøyningen så snart jeg må knyte den rundt noe fast. Håper du skjønte problemet mitt bedre nå :-)

 

3) Jeg må øve på dobbelt pålestikk igjen da skjønner jeg :smiley:

 

Jammen underlige problemer vi båtfolk presterer å være opptatte av :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...