m/s draugen Startet 3.November.2009 Del på Facebook Startet 3.November.2009 Som skrevet spørres.2,10amp.laddere,er det slik at jeg da får en 20 amp.ladder eller funker det ikke?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Ja, det bør du få, men de fleste ladere er ganske så slappe, ettersom batterispenningen stiger så synker strømmen. I praksis er det bare med helt nedtappede batterier at du vil få 2x10A, og da kun i starten. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Hei. Mht. effekten (Watt/Ampere) de -kan- levere, ja. Bare at noen ladere ikke klarer å jobbe gjennom hele ladeprosessen fordi de blir påvirket av andre laderen. Det kan du enten spørre om hos forhandleren/produsenten, eller prøve selv. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Det er fullt mulig, men i og med at du må spørre om det er mulig. Så tviler jeg på at dette er noe for deg. Kjøp deg en 20A lader isteden :P Uansett, alt du trenger er en krafitig likeretter (+noen høy ampere dioder for å være på den sikre siden). Koble "+" en på begge ladere til AC(~) på likeretteren, "+" på batteriet går til "+" på likeretteren. "-" på batteriet går til "-" på begge ladererne. Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Uansett, alt du trenger er en krafitig likeretter (+noen høy ampere dioder for å være på den sikre siden). Koble "+" en på begge ladere til AC(~) på likeretteren, "+" på batteriet går til "+" på likeretteren. "-" på batteriet går til "-" på begge ladererne. Er det bare meg som ikke forstår hva i all verden du snakker om, mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Jeg lurter også, men du vær raskere kjukken. Hvilken fordel blir det, bortsett av spenningsfall? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Hei. jeg går ut fra at det er slik han mener det kan kobles: Og som Joerg sier, en får spenningsfall. Men dersom dette er to "dumme" ladere som f.eks kan settes til å "peise på" full ladestrøm med fast utgangspenning, påvirker i hvert fall ikke laderne hverandre. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kjukken Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Setter man 2 identiske 10A ladere på samme batteribank, tror jeg følgende skjer: Når batteriene ikke "suger" mer enn f. eks. 10A, vil den ene laderen gi 9-10A og den andre 0-1A. I denne delen av ladefasen vil en 20A lader neppe heller gi mer enn 10A. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.