mingebretsen Startet 3.November.2009 Link til dette innlegget Startet 3.November.2009 Hei, Tenkte det kunne være fint med en tråd hvor vi kunne samle litt sjørøver historier fra de syv hav. Har du vært på langtur, eller kanskje seilt jorda rundt? Del historien her Har du en hjemmeside eller blogg du har skrevet historien på, link gjerne til denne! Går selv med drøm om langtur, men ettersom jeg studerer for tiden, og fortsatt er ung er det vanskelig. Går siste året på videregående, og skal nå 2 år i praksis som fotograf. Etter dette planlegger jeg to arbeidsår som fotograf (oppsamling av erfaring og penger) før jeg vil dra på tur. Når jeg leser om andre som har dratt føler jeg ofte at følgene setning blir nevnt av mannen som ble spurt om å bli med, "Når Lars spurte meg om denne turen, kunne jeg jo ikke si nei!". Og da tenker jeg, er det virkelig så enkelt å få med "ikke båtfrelste" på flere års seilas? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 (redigert) Her er det litt av sorten: http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/sorlandet/verdi/113381 På bloggen ligger det 2 atlanterhavs seilaser østover og en fra middelhavet til gran canaria. Og en del skagerak seilaser, norge på langs http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/ Redigert 4.November.2009 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Divemaster Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6420 Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
mingebretsen Svart 5.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 takk for linker begge to:) Trond Aasvoll: Har du mer videoopptak fra turen du har lyst til å dele? Ser utrolig spennende ut, synd med russerne da! Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 (redigert) Her er en med mange som er på tur... http://www.seiltur.no Masse bra lesing.... Intruder Redigert 5.November.2009 av Intruder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Her også er ei bra liste: http://www.fjordsailing.no/old/?page=2 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
PelleFant Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Hei! Kanskje ikke "langtur" etter enkeltes definisjon, men det ble da drøye 8 700 nm i 6 knop fra Vesterålen til Egeerhavet (Hellas) med retur i en gammel havnepatruljebåt fra Bergen. Når jeg ser tilbake; ingen stor "bragd", men allikevel føler jeg en viss stolthet over å ha gjennomført dette sammen med min kone og mine barn. Du er din egen "lykkes smed" der ute; intet rederi i ryggen til å backe deg opp økonomisk. Intet (større) regelverk til å pålegge deg utbedringer/forberedelser før du stikker til havs. Ingen som kommer ilende til skulle motoren "konke" der ute 100 nm av land....... Ingen bro 14 meter over havet hvor man kan sitte å betrakte bølgene på 3-4 meter. Ja, å forflytte seg på denne måten kan være interessant, krevende og spennende Turen på vannveiene gjennom Europa var en åpenbaring. Tenk å kunne seile på Rhinen, Rhone, Seinen og alle de mindre elvene/kanalene med sin egen 47 foter... Kan anbefales fra 20-fotere og oppover. Det som er med å være på tur er at man (jeg) blir så herlig "på hugget"; klar til å møte alle utfordringer. Skulle ønske at JEG ble spurt av noen å være med på tur (til "duk og dekket bord"). Det kreves ganske mye forberedelse, og dersom "noen andre" hadde stilt med båt og planer, så ville det vært lett å si JA..... Dette som et apropos til "Lars" som ikke kunne takke nei.......... (Naturlig nok!) "Kort" referat fra motorbåttur Norge-Hellas-Norge Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 (redigert) takk for linker begge to:)Trond Aasvoll: Har du mer videoopptak fra turen du har lyst til å dele? Ser utrolig spennende ut, synd med russerne da! Ja det har vi, ca 6-7 timer med høykvalitets film. Disse er sendt nå inn til NRK for vurdering. Veldig vanskelig å få noen til å intressere seg for slikt, opplever vi. Jeg har ikke fått noen tilbakemelding enda fra dem. Ble alt for mye om Coast Guard og ikke om det vi virkelig sleit med. IS, Skruis, Tåke. Snø og harde vinder 30kn+. Navigasjon som kolapset helt oppe i 78N pga 25-30grade misvisning, som svingte ustanselig slik at autopiloten ble slått ut osv. Det er mye som er anerledes en det vi er vant med, f.eks tettheten i lufta som gjør utslag at en må reve mye tidligere. Det var mange elementer som var annerledes, som kommer fram på filmene vår. En kan si, vi begynner å forstå Amundsen, Nansen og gutta som seilte der for 100 år siden, om hvordan dem hadde det uten det moderne hjelpemidlene som vi hadde. Og hvilket psykisk press dem måtte ha og enda klarte å gjennomføre seilasen. Utrulig godt gjort av dem. Få mennesker skjønner det. Vi fikk en indikasjon på hvordan dem opplevde seilasen. Da med tanke at vi seilte med en liten båt som hadde åpen cocpit, var bygget i glassfiber, og hadde liten motor. Samt seile nonstop uten å suplere underveis på hver enkelt passasje. Vi kom oss hjem etter noen måneder, dem var der noen år? Vi hadde problemer med isen på det samme stedene som dem hadde, ved flere navn gitte plasser. Da er spørsmålet vi sitter igjen med. Har det forandret seg der oppe eller ikke? ps. På nyåret kommer vi og skal holde foredrag om seilasen på den lokale seilforeningen i distrikte ditt :-) Redigert 6.November.2009 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Frivakten Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Disse er sendt nå inn til NRK for vurdering. Veldig vanskelig å få noen til å intressere seg for slikt, opplever vi. Har du prøvd Munch Film - produsent for bla. Sjøfartsfilm ? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Trond Aasvoll Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Takk for tipset Krisida Magni Slike tips trenger vi, og er det noen andre som sitter inne med gode forslag, er jeg takknemelig for det. For å klare å dele våre opplevelser med andre, viser det seg at filmmaterialet må igjennom en av disse Mediaguruene. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
jupan Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 ps.På nyåret kommer vi og skal holde foredrag om seilasen på den lokale seilforeningen i distrikte ditt :-) Gleder meg til dere kommer hit! JRO Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 "Kort" referat fra motorbåttur Norge-Hellas-Norge Laget du en ny tråd, kan ikke huske å ha lest fortsettelsen på denne..... Sitér dette innlegget Link to post
Rune2222 Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Litt OT. Å lære å mestre en seilbåt, hvor lang tid kan det ta for en som aldri har stått ombord i slike båter før. Se fristende ut. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 7.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Rune2222 : Hvor lang tid det tar å mestre å seile? Jeg kan svare på dette, ettersom jeg kjøpte min første seilbåt for halvanne år siden. Jeg, som deg hadde aldri seilt før, men syntes det så veldig gøy ut. På den tiden hadde jeg en 24 fots tresjekte jeg tøffa rundt med. Jeg kjøpte meg boka "Sailing for Dummies" på amazon.co.uk og begynte å lese litt grunnleggende teori. Etter litt rask lesing bestemte jeg meg, solgte sjekta og kjøpte seilbåt et par mnd senere. De første turene kan det være greit å få med noen som kan seile. Jeg fikk med faren min, som seilte regatta for et par år tilbake. Husker ikke nøyaktig, men var bare et par korte turer sammen med han (2-3- turer) før jeg følte meg stødig nok til å dra ut alene, eller med andre kamerater. Så lærer man ettersom man går:) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Rune2222 Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Rune2222 : Jeg kjøpte meg boka "Sailing for Dummies" på amazon.co.uk og begynte å lese litt grunnleggende teori. Tenker jeg skal finne meg ei bok og sette meg inn i seilingens teknikker. Så får jeg se hva jeg bestemmer meg for. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Det er en egen side her på BP med lenker til båter som er på langtur Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
mingebretsen Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Her i Norge har vi Berserk og Eventyrlig Seilas (blandt annet) av tv-serier av langturseilaser. Har noen tips til utenlandske reise serier? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.