Jump to content

Kjerringa livredd etter alt nødutstyr forberedelser !


mateco

Recommended Posts

Jeg forsøker etter beste evne å gjøre båtopplevelsene innholdsrike, og ikke minst, sikre!

 

Har startet tråden om innholdd i en nød-grab-bag samt tråden om å gi gummibåten "redningsflåte egenskaper" .

 

Nå har hele greia gjort kjerringa veldig skeptisk til båtlivet. Nesten som at "i morra skal vi forlise så idag må vi forberede oss" -stemning.

 

Samtidig forsøker jeg å forklare at det kun er "i tilfelle det verste skulle skje" scenario, men det synes ikke å synke inn!!

 

Skulle kanskje ha gjort dette uten hennes viten, men samtidig synes jeg det er viktig at hun også er klar over evt. scenario.

Jo mere "greier" jeg mener vi bør ha i Nød-Grab-Baggen, jo flere nervøse spørsmål!!

 

Hva mener dere der ute? Skulle jeg bare gjort all klargjøring uten hennes viten om det?

 

Hun bør jo også være kjent med utstyr og prosedyrer!!

 

Må føye til at ellers er hun MEGET nyfiken og IVRER etter å komme på båttur, selv nå i Oktober. Det virker bare som at hun i det hele tatt ikke er forberedt på at "Noe kan feile" og vi må være forberedt på det værste (og håpe på det beste om noe skulle skje).

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jo mere "greier" jeg mener vi bør ha i Nød-Grab-Baggen, jo flere nervøse spørsmål!!

 

Nød-grab-baggen skal inneholde en flaske vin, noen stearinlys og varme tepper i tilfelle skipet må forlates i en fei. ..Og selvfølgelig noen praktiske småting som tidligere diskutert. Ikke sant?

 

 

:wink: :wink: :wink:

 

 

Dette med å gi gummibåten redningsflåteegenskaper vet jeg ikke hvordan du skal vri deg unna.

Link to post
Share on other sites

Skulle kanskje ha gjort dette uten hennes viten, men samtidig synes jeg det er viktig at hun også er klar over evt. scenario.

 

Det er jo litt viktig at de som er ombord kan bruke utstyret og vet hvor de finner det. Det er jo bare en forsikring, selv om det gir en litt guffen stemning med masse nødutstyr utover bordet. Men sånn er det nå med båtlivet. Greit å være forberedt på det verste.

Link to post
Share on other sites

Håper jo at det hele roer seg og at hun føler seg tryggere når hun skjønner konsekvensene av en evt. brann eller forlis. :yesnod:

 

Det er bedre å være "føre var enn etter snar" er det vist et ordtak som heter!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo omvendt av hva det skulle bli. Altså, man bør jo bli mere redd om det viser seg at båten mangler diverse utstyr for og berge seg i en nødsituasjon. Og vise versa, når det viser seg at båten har det og det utstyret, så burde det jo være en beroligende ting for de som er med.

 

Men, sånn er vi mennesker, vi tenker ulikt. En jeg kjente sa at han hadde ikke vett til og være redd på havet... altså om det ble dårlig vær, så hadde han så lite kunnskap om hva som kunne være farlig at han ble ikke redd, han trodde det skulle være sånn.

 

Det er forresten viktig om du gir inntrykk av at du føler deg tryggere når du skaffer deg nye ting for og berge deg bedre i en nødsituasjon. Det er vel det som er litt av problemet nå, din bedre halvdel har ikke visst at det var så forferdelig farlig på havet, og når hun ser du vil skaffe både det ene og det andre så er det noe inni henne som sier henne at oi, kan det virkelig gå så galt.

 

Stoler hun på deg i båten ? Jeg vet mange som ikke stoler på sin ektefelle, men gjerne stoler mer på andre.... og det kan irritere ektefellen som føler at han / hun ikke er bra nok på det området.

Noe av det verste folk gjør er å latterliggjøre sin ektefelle fordi at de er redde.

 

Livet skal ikke alltid være så enkelt. Sett dere ned i fred og ro og prat litt om det.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

Det beste mot angst er vel kunnskap. Meld henne på et båtførerkurs !

 

Kona og jeg gikk Fritidsskipper kurset sammen, veldig ok. Vi hadde begge båtførerkurs fra noen år tidligere.

Dette er jeg helt enig i, det å ta bårførerprøven, fritidsbåtskipperen eller andre båtrelaterte kurs gir økt kunnskap, dette er med å bevistgjøre en for de farer en kan bli eksponert for på sjøen... og dermed kan en lettere selv se nødvendigheten av av sikkerhetsutstyr ombord..

 

En jeg kjente sa at han hadde ikke vett til og være redd på havet... altså om det ble dårlig vær, så hadde han så lite kunnskap om hva som kunne være farlig at han ble ikke redd, han trodde det skulle være sånn.

Dette tror jeg så gjerne, og min erfaring er at økt kunnskap om det å ferdes på sjøen gir økt respekt for de farer en kan bli eksponert for...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det kommer veldig an på hvor en ferdes. Hvis en ikke krysser lange, åpne strekk med fare for i lange perioder å være alene, mener jeg at fokus på sikkerhet kan overdrives og ta vekk noe av gleden ved å være på sjøen.

Hvis en veldig ofte kommer på noe sikkerhetsutstyr som er kjekt å ha, er jeg redd det fort kan prege båtturene også. At man lett tenker "hva kan skje nå, hvilken sikkerhetsdetalj kan jeg få bruk for nå?"

 

Jeg mener selvfølgelig ikke at man bare skla la humla suse, men tror lett det kan gå fra fornuftig til hysteri.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener selvfølgelig ikke at man bare skla la humla suse, men tror lett det kan gå fra fornuftig til hysteri.

Hør, hør.

Dønn enig. det er ikke mulig å ta høyde for alt mulig+at man må forstå at mann og kvinne tenker og tolker informasjon veldig forskjellig. Kvinner tenker mer og lenger over informasjon (og bekymrer seg), mens de fleste menn mottar og lagrer informasjonen og tenker ikke mer over det.

 

 

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det beste mot angst er vel kunnskap. Meld henne på et båtførerkurs !

 

Kona og jeg gikk Fritidsskipper kurset sammen, veldig ok. Vi hadde begge båtførerkurs fra noen år tidligere.

 

Båtførerkurs???? :eek:

der lærer man kun om grunnleggende merking etc og netopp derfor syntes jeg båtførerprøven er noe drit - lærer ikke en shit om forskjellige ting ,bla sikkerhet etc

di som ikke kan noe om merking ,staker ,kart etc er jo greit for men hællemåne for en bråte med nødvendig lærdom man møter underveis

skal man ha opplæring i båt burde det vært med praktisk undervisning etc

Link to post
Share on other sites

Jarle B, nå er jeg litt spent, du skriver i signaturen din "Pass opp UTEN båtførerbevis". Jeg vil anta dette betyr du ikke har tatt kurset? Hvordan kan du da være så sikker på om det ikke læres om sikkerhet på disse kursene når du selv ikke en gang har vært der? Og det at det ikke læres noe om sikkerhet det er bare idioti å si for det lærer du der.

Link to post
Share on other sites

Båtførerkurs???? :eek:

der lærer man kun om grunnleggende merking etc og netopp derfor syntes jeg båtførerprøven er noe drit - lærer ikke en shit om forskjellige ting ,bla sikkerhet etc

Tror jeg hadde vurdert å kreve pengene tilbake fra kursarragnøren om jeg hadde vært like uheldig som deg da du tok ditt kurs.... Jeg tar det for gitt at du har gjennomgått kurset siden du uttaler deg så stor skråsikkert og at dermed signaturen din bare er en bløff..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jo hadde tilløp til den samme skepsisen hjemme hos oss. Men nå jobber kona også i olje- og gassbransjen og har nettopp fått seg offshore-sikkerhetskurs med brannøvelser, evakueringer og helikoptervelt. Dette snudde faktisk stemningen. Hun synes det var utrolig gøy og det følelsesmessige overfor reddningsutstyr er borte.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jarle B, nå er jeg litt spent, du skriver i signaturen din "Pass opp UTEN båtførerbevis". Jeg vil anta dette betyr du ikke har tatt kurset? Hvordan kan du da være så sikker på om det ikke læres om sikkerhet på disse kursene når du selv ikke en gang har vært der? Og det at det ikke læres noe om sikkerhet det er bare idioti å si for det lærer du der.

jeg snakker om båtførerbeviset altså det du må ha hvis du er født etter 80 etellerannet

og jeg har lest meg igjennom kurset men fikk aldri somlet meg til og ta eksamen

kjerringa har tatt den nå i fjor og hællandussen er det mulig ????? hvis man ikke kan noenlunde det dette innholder da burde man holde seg laaaaaaangt unna sjøen for det er ganske "basic" minus alt av sikkerhet og erfaring man kun får etter mange år på sjøen og et litt mere heavy kurs burde vært krevd hvis man aldri har vært på sjøen og ikke har snøring

som jeg har nevnt i en annen tråd har som jeg sa kjerringa tatt lappen men hun tok stort sett aldri i roret - ble for stort og uhanterlig - og tro meg j lot henne gjerne prøve

med andre / rene ord : skal man ha innstrukser og regler burde det vært strengere!!!!!!!!!!!!

og du sydvesten foreslår jeg uansett og holde kjeft og komentere mine innlegg da di innholder stort sett galle og spy :giggle::lol:

ps les dine egne innleg om saken og sammenlign???

Link to post
Share on other sites

og du sydvesten foreslår jeg uansett og holde kjeft og komentere mine innlegg da di innholder stort sett galle og spy :giggle::lol:

ps les dine egne innleg om saken og sammenlign???

Nå er det nå engang slik at dette er debattforum, og da kommenterer jeg akkurat de innlegg jeg ønsker.... og passer det ikke deg at jeg svarer så er det bare å blokkere meg vet du... som en del andre har gjort... Fungerer helt utmerket det og ingen sure miner... bare ment som et vennlig tips..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

jepp - går an å leke / late som man er litt bp kamerat sånn vært 40 innlegg så man ikke blir så lei - er ikke så vanskelig å se hvem som ikke likker en her inne - er forøvrig med i et 4x4 forum som det faktisk ALDRI er noe sure miner eller dritslenging

og ja du har lov å skrive hva du vil - det har jeg og andre også serru - vettu

Link to post
Share on other sites

Ombord hos oss er brannslukkere, isposer, førstehjelp, nødbluss,redningsline osv- kontrollert av meg. Alt viktig rundt evt evakuering har eg rundt førerpossisjon. Og det er alltid eg som kjører.

Eg lar ikkje min "hysteri" smitte over på da andre :smiley:

Når eg brøler, stopper alle. Gammelt jungelord.

Så da bør en ulykke gå greit unna om alle lytter.... :lipseal:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

og du sydvesten foreslår jeg uansett og holde kjeft og komentere mine innlegg da di innholder stort sett galle og spy :giggle::lol:

 

Må vel stille og forsiktig si at ditt innlegg vedrørende båtførerkurset inneholder mye galle og sarkasme både ovenfor de som arrangerer slike kurs, og alle de av oss (meg inkludert) som har tatt dette kurset og syntes det var masse nyttig der. :yesnod:

 

Videre er det jo selvfølgelig slik at det man lærer på et kurs må vedlikeholdes hvis det skal være nyttig over tid, men slik er det jo med alle kurs.

Link to post
Share on other sites

har INGEN respekt for di som bestemmer eller holder di grunnleggende båtførerprøven greiene!!!!!

så det bryr meg lite

og di som styrer og steller landet tror at dødsulykker etc går ned etter dette ble innført har jammen meg en god porsjon godtroendhet

jeg slapp unna fordi jeg er gammel nok - men jeg er på ingen måte noe flinkere en mange andre som MÅ ta den så denne saken syntes jeg er skremmende

Jeg mener fremdeles at skulle det vært innført regler etc måtte det

1 : gjelde alle

2 : vært strengere med bla. praktisk som med bil etc men kunne for min del sikert ha blitt tilgodesett hvis man kunne dokumentere fks via forsikring etc

3 : LIVREDNINGSKURS - BRANN KURS ETC ETC

og noen ganger kan ting kaskje se usakelig ut men noen ganger blir det nok - er f¤%"¤" så drita dårlig kameratskap på noen her som MÅ komentere og vri på det meste

 

og til slutt la kjerringene bli skremt - det blir ALDRI for mye nødutstyr

Link to post
Share on other sites

Stress, her var det mye temperatur!

 

Jeg tenker som så, at skal noe gjennomføres, må det være realistisk at det lar seg gjennomføre. Fremdeles er det stor forskjell på det å kjøre bil på veien og det å føre båt på vannet, mener jeg. Derfor er det helt riktig at den generelle båtopplæringen er langt enklere og mindre omfattende enn bilopplæringen. Dette gjør også at det er mindre krevende å få satt tiltaket i sving.

 

Jeg mener videre at noe for mange er bedre enn ingenting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...