Jump to content

Hvordan få vannet ut av Quick varmtvannstank


Enzo

Recommended Posts

Jeg har en slik http://seatronic.no/varmtvann-c-108/quick-...nsbereder-p-111

 

Nå skulle jeg tømme denne og åpnet den lille vippesaken i bunnen men dte renner ikke noe vann ut , på andre tanker jeg har hatt så har det gjerne vært en lufteskru lenger opp på tanken som jeg kunne åpne og så begynte det å renne , antar at vannet ikke kommer pågrunn av "vakuum" eller noe for det må da være vann inni der.

Finner ikke noen lufteskru , er det noen som har samme tank og kan gi meg et tips

Link to post

:yesnod:

Jeg har samme varmvannsbereder og gjør slik:

Først tømme for vann i rør og tank ved å la pumpa gå med alle kraner åpne til det ikke kommer mer vann. La kranene stå åpne og skru av strømmen til vannpumpa.

Åpne den lille hendelen på v.v.tanken, (sikkerhetsventilen.)

Ta av slangen til kaldtvannsinntaket på berederen, jeg kopler den av ved i et fordelingspunkt som fordeler k.vann til berederen og til tappestedene.

Til kaldtvannsinntaket for bereder kopler jeg til luftpumpa som jeg bruker til gummibåten.

Så er det bare å blåse i vei.

Det kommer ut mye vann før det blir tomt. La hendelen til sikkerhetsventilen stå åpen gjennom vinteropplaget.

Kopler av alle slangene til vannpumpa for å tømme denne.

Link to post

Er det noen mulighet å montert en grovere slange/tappekran? Tar jo vinter og votter å tømme den helt. Og hvorfor pumper den luft fra varmtvann lenge før tanken er helt tom? Anlegget mitt er utstyrt med akumulatortank, men det skulle vel ikke ha noe å si/gjøre med dette.

 

Og ja, ha på sjekklista om å stenge alle tappesteder. Glemte å skrue igjen på blandebatteri til baddusjen. Er termostatbatteri så det rant vel ut innpå 100 ltr vann før vi oppdaget det. Ble jo reint nede i skottet da.

Trond Haug

Link to post
  • 1 måned senere...

Quick tankene har egen tappekran og utløp. Slå over hendelen og la en varmtvannskran stå åpen så renner vannet ut tuten.

 

tappekran.jpg

 

Lars H. :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg tar av vannslangen for varmtvann UT på tanken. Dersom jeg bare tømmer tanken med tappekranen vil det være minst 10 liter igjen pga vakuum. Dette skjer selv om alle kraner er åpne. Jeg antar det er diverse vannlås i slangebend som gjør at luft ikke kommer inn i tanken fra vannkranene. Varmtvanntanken vil da ikke tømme seg gjennom det lille hullet i tappekranen. Dersom jeg ikke tar av varmtvannslangen vil det være vann igjen i tanken, dette fryser og man risikerer at den spreker. Det er skjedd meg en gang. Denne prosedyren gjelder en Sigma Marine tank på 20 liter, men konstruksjonene er lik.

Moralen er: unngå vakuum i vanntanken.

Link to post

I linken du viser til så er følgende tekst å lese i tankens beskrivelse:

 

....

Tanken leveres med overtrykksventil, som også gjør det enkelt å tappe vannet for vinterlagring.

....

 

Jeg tolker det slik at sikkerhetsventilen må åpnes for å slippe luft til i tanken under nedtapning!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Sikkerhetsventilen er integrert med stussen og hendelen på bildet mitt. Når trykket blir høyt, spytter den vann ut stussen. Så sikkerhetsventilen slipper ikke inn luft, men slipper ut vann. Ellers kan jeg ikke se noen problemer om det skulle ligge noen liter vann igjen i tanken så lenge det er mer enn nok plass til at det kan ekspandere når det fryser til is.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takk for det tipset. Ellers er mitt problem at jeg, toskete som jeg er, glemte å slå av strømmen da jeg tømte tanken. Men jeg har et lite håp om at ikke elementet har gått heden, for da jeg etter en uke kom tilbake til båten etter fadesen var tanken lunken. Så kanskje elementet har stått nedi de 10 litrene som ikke kom ut og derfor ikke er brent? Det er jo termostat for dette, så kanskje, kanskje? :blush:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sikkerhetsventilen er integrert med stussen og hendelen på bildet mitt. Når trykket blir høyt, spytter den vann ut stussen. Så sikkerhetsventilen slipper ikke inn luft, men slipper ut vann. Ellers kan jeg ikke se noen problemer om det skulle ligge noen liter vann igjen i tanken så lenge det er mer enn nok plass til at det kan ekspandere når det fryser til is.

 

Lars H.

 

For ordens skyld; Jeg viser til linken som trådstarter viser til i sitt første innlegg!

 

Jeg mener, og tror, at sikkerhetsventilen skal blåse fra tankens høyeste punkt. Dette fordi en ikke skal miste vannet som ligger over varme-elementet ved evt utblåsning.

Skulle f.eks. termostaten, og overopphetnings-vern "henge", og man får koking i berederen så skal sikkerhetsventilen blåse dampen fra øvre del og ikke drenere vannet i tanken!

 

Kan det være at sikkerhetsventilen er koblet til et stigerør inne i selve tanken?

 

 

Når vann fryser så ekspanderer vannet i "alle" retninger. En halvfull glassflaske med vann vil derfor sprenges i stykker når vannet fryser. (Tenk bare på frostspregning i fjellet på ras-utsatte veistrekninger)

 

Man skal IKKE la sikkerhetsventilen stå åpen fram til våren, for da blir fjæra slakk, og da slipper den vannet !!!!!

 

Man kan da løsne på/fjerne sikkerhetsventilen uten å røre fjærens forrspenning !?

 

:santcheer1:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

På min Sigmar marine tank sitter overtykkventilen/"tappekranen" på det laveste punktet. Den er ikke koblet til rør som går til toppen av tanken. Jen antar at det ved overtrykk er samme overtrykk i hele tanken og at det derfor er det samme hvor den sitter. Brukes overtrykksventilen som tappekran, slik flere produsenter angir, må den stå på det laveste punktet. I min manual for varmtvannstanken er det beskrevet at en må ta av varmtvann UT slangen for å tømme tanken dersom en ikke har en egen lufteventil som slipper inn luft. Overtrykksventilen slipper IKKE inn luft.

[Ellers er mitt problem at jeg, toskete som jeg er, glemte å slå av strømmen da jeg tømte tanken.][/Lars H.] Dette har også jeg gjort, men varmeelementet tålte å stå på iallefall 24 timer uten å ta skade.

Link to post

Jeg har aldri sett noen varmtvannstank, hverken i båt eller hjemme hvor ikke overtrykksventilen og overtrykkutløp sitter nede i tanken og slipper ut vann ved overtrykk. Sett en brusflaske under tuten på tanken i båten, så vil den i løpet av sesongen fylles. Ellers står det i teksten for trådstartes tank: Tanken leveres med overtrykksventil, som også gjør det enkelt å tappe vannet for vinterlagring.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

-enig i det som sies, at det tar evigheter å tømme vv-tanken. Men, i fjor vinter tømte jeg den ikke utover det å la alle kranene stå åpne til det ikke kom ut mer vann. I år derimot har jeg skrudd ut tanken (den var full, og tung om bly å bære ut av baten) og lot den stå bak på plattformernn og tappes med kranen åpen.

 

Hva menes egentlig med at den er utstyrt med en overtrykksventil som gjør det enkelt å tappe vannet?

Link to post

Jeg tolker det slik at ved overtrykk åpnes ventilen et lite øyeblikk til trykket er redusert, mens en ved tømming åpner ventilen helt ved å vippe den lille svarte hendelen i låst stilling?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Enig med deg...det blir for tungvint å bruke så lang tid bare for å få ut vannet. Det løses jo som du sier ved bruk av kompressor (ikke alle har en slik, eller vil anskaffe), eller ved at det monteres et større uttak med en større kran.

 

Mener å husk at jeg ikke hadde slike problemer på de forrige båtene mine, med unntak av den jeg har nå. Der sitter det en Isotherm tror jeg, og den har samme lille kranen som Quick har. Og jeg som tenkte+ å bytte til en Quick?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
:yesnod:

Til kaldtvannsinntaket for bereder kopler jeg til luftpumpa som jeg bruker til gummibåten.

Så er det bare å blåse i vei. Det kommer ut mye vann før det blir tomt.

 

Som jeg har nevnt ovenfor fungerer denne metoden også utmerket, du får ut vannet, men det tar tid. Å bruke kompressor forkorter tiden, men jeg ville vært forsiktig med den.

 

:fireworks3: GODT NYTT BÅT-ÅR !

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...