Ulv I Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Jeg har akkurat samme tanken i båten min, og jeg bruker vakumpumpe til å suge ut vannet fra den. Det fungerer veldig greit :-) Trykkluft vil kanskje kunne "sprenge" noe rør eller noe, mens vakuum vil vel kun suge ut vann og ikke ødelegge noe. Tvilsomt at en slik vakumpumpe kan lage nok vakuum til at et metall rør skulle implodere.. ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
nimbuster Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Ingen som har prøvd å skifte ut kranuttaket med ett større? Syns kanskje det er litt rart at det ikke går an å tømme vv-tanken ved hjelp av kranene inne i båten, når du bare bruker vv-vannet? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 ... Ellers er mitt problem at jeg, toskete som jeg er, glemte å slå av strømmen da jeg tømte tanken. Men jeg har et lite håp om at ikke elementet har gått heden, for da jeg etter en uke kom tilbake til båten etter fadesen var tanken lunken. Så kanskje elementet har stått nedi de 10 litrene som ikke kom ut og derfor ikke er brent? Det er jo termostat for dette, så kanskje, kanskje? Lars H. Jeg har Isotemp og gjorde samme tabben for to år siden. Hadde tenkt å fylle vann før jeg satte på strømmen, men så var ikke vannet åpnet i havna enda, siden det var så tidlig på våren. Glemte at kontakten sto i, og dermed virket ikke berederen på landstrøm etterpå. Men, etter tips fra en kompis i nabobåten, hentet vi fram BRUKSANVISNINGEN, og ihvertfall for Isotemp er det en sikring (type trykknapp) bak det plastdekselet på enden. Fire skruer, et trykk og fire skruer, så var alt som før. Vet ikke om Quick osv. har samme opplegg, men det er kanskje nevnt her: (rakk ikke å lese noe selv nå) Test av vv.beredere i Båtmagasinet Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Det er riktig at "alle" vv-beredere har en overopphetingssikring som slår ut når elementet blir for varmt. Det er da bare å trykke inn knappen under dekselet i fronten, så skulle dette være i orden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Ingen som har prøvd å skifte ut kranuttaket med ett større? Syns kanskje det er litt rart at det ikke går an å tømme vv-tanken ved hjelp av kranene inne i båten, når du bare bruker vv-vannet? Rart, jeg har samme type og da jeg var hjemme med båten (med vinter) åpnet jeg bare krana og lot det renne ut. Men en må også ta løs en en eller flere inn/ut slang slik at det ikke blir vakuum og at det stopper opp av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 (redigert) Jeg hadde fjernet alle slangene, slik at stussene var åpne. Selv om krana da var fullt åpen, så renner det ikke fort i den lille ventlien. Med 40 ltr på tanken sier det seg selv at dette tar tid. Vel, en times tid var kanskje litt drøyt, men det tok unormalt lang tid. Så lange en har annet å gjøre enn bare å vente til den tømmes er det jo ikke noe problem i det hele tatt. Redigert 29.Desember.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Skjønner , jeg lar det bare renne ned i kjølsvinet før jeg pumper ut og tørker opp, men en større kran er kanskje mulig å montere. Å lage overtrykk med en liten 12v kompressor (biltema/europris) er som nevnt kan også være en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Jeg har en løs 12V vannpumpe med lange kabler og 2 slanger på ca 1 meter på hver side. Denne og ei 10-liters bøtte er kjekk til så mangt, også til å suge VVtanken tom om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Men, hvis du bruker ev vannpunpe til å suge tom tanken, hvorfor klarer du ikke å suge tom vv-tanken med den vannpumpa du allerede har montert i systemet? Hvorfor kan du ikke pumpe ut varmtvannet i oppvaskkummen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Det er fordi den pumpen du har pumper kalt vann inn i varmtvannstanken slik at varmtvannet "tyter ut" i varmtvannskranen når du åpner den. Du har vel ikke egen pumpe for å suge varmtvann fra varmtvannstanken til kranen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nimbuster Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Du har nok rett i det Lars H., ville bare få bekreftet at det er slik det fungerer. Så når kaldtvanntanken er tom, får du ikke ut mer varmtvann heller selv om denne er full...da det ikke er mer kaldt vann å pumpe inn i vv-tanken med. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 (redigert) Helt enig, men dersom du ligger i en uthavn og tanken er tom for ferskvannvann og du skal ha deg en kaffetår, åpner du en varmntvannskran, holder kaffelars under tømmekranen for varmtvannskranen og åpner kranen der (tømmekranen/overtrykkskranen). Dermed har du 10, 20, 30, 40 eller hvor mange liter du måtte ha på varmtvannstanken i reserve til kaffe. Lars H. Redigert 29.Desember.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tommy_H. Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Det er fordi den pumpen du har pumper kalt vann inn i varmtvannstanken slik at varmtvannet "tyter ut" i varmtvannskranen når du åpner den. Lars H. Takker Lars, der fikk jeg svar på det som jeg spurte om tidligere! Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Ulv I Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Jeg bruker slik manuell vakuum sugepumpe fra biltema.. funker som bare juling.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.